Tv-tips Vrijdag 20 juli

De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 20 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u vrijdag zien.

Al Pacino in Carlito's Way (Brian de Palma, 1993).

Foreign Correspondent 
Canvas, 20.40 uur

Reportage waarin de Australische verslaggever Eric Campbell naar Groenland reist om de gevolgen van klimaatverandering te onderzoeken. Het smeltseizoen begint eerder en eindigt het later. Toch zijn er ook positieve effecten.

Freek naar de haaien
NPO 3, 20.45 uur

Herhaling van deel twee van het tweeluik waarin bioloog Freek Vonk zich in de wereld der haaien stort. Op de Bahama’s werd Vonk gebeten door een Caribische rifhaai. Nadat hij is hersteld, zet hij zijn reis voort in Maleisië en Hongkong.

Professors op pad
NPO 2, 21.10 uur

In aflevering twee van zijn natuurserie gaat Pieter van Vollenhoven met botanicus Joop Schaminée naar de Pelen. Boswachter Mirjam Wouters neemt het duo mee in hoogveengebied De Mariapeel, dat is getekend door een verleden van turfwinning.

Prof. mr. Pieter van Vollenhoven Beeld ANP

Louis Theroux: Transgender Kids
NPO 3, 21.35 uur

Docu van Louis Theroux uit 2015, waarin hij in San Francisco kinderen ontmoet die worstelen met hun genderidentiteit. Medische pioniers in het Child and Adolescent Gender Center helpen deze kinderen.

Klassiek viert de zomer
NPO 2, 22.35 uur

Floris Kortie ontmoet slagwerker Niels Meliefste, lid van het gezelschap Slagwerk in Den Haag. Zijn wens is om Senegalese dansers te begeleiden op de sabar, de ‘koninklijke trommel van Senegal’. Hij krijgt les van grootmeester Ouzin Diop.

Prince – Sexy Mother F*****
Arte, 22.35 uur

Duitse documentaire over de Amerikaanse popster Prince (1958-2016). Maker Oliver Schwabe gaat in op zijn muziek en ook op zijn status als sekssymbool. Wordt gevolgd door de concertregistratie van Sign ‘O’ the Times in Rotterdam in 1987. 

Carlito’s Way (Brian de Palma, 1993) 
Veronica, 22.50-01.35 uur

Hij neemt het zich nog zó voor: op het rechte pad blijven nadat hij uit de gevangenis is vrijgelaten. Maar binnen de kortste keren wordt de Puerto Ricaanse beroepscrimineel Carlito Brigante (Al Pacino) door advocaat Kleinfeld (Sean Penn) weer richting de onderwereld geduwd. Carlito’s Way geldt als soort-van-vervolg op Scarface (1983), eveneens van regisseur Brian De Palma en eveneens met Pacino. De gangster die hij hier speelt is kalmer, wijzer, melancholieker en daardoor simpelweg aardiger dan die uit Scarface. De kracht van de film zit ook in Pacino’s samenspel met Penn, al kunnen zij de zwakheden in het scenario niet helemaal wegpoetsen.

Daar staat een aantrekkelijke, virtuoze regie tegenover. Een van de hoogtepunten is de scène waarin Carlito in het New Yorkse Grand Central Station door een stel boeven wordt achtervolgd. Wat een opwindend fragment, eerst zwierend door de gangen van het station; daarna, zodra we de roltrap hebben genomen (en Carlito ook voor ons even spoorloos is), raakt de scène steeds meer tussen verschillende blikken versnipperd, zodat we de roltrappen ook af en toe vanuit vogelperspectief zien – als bijna abstracte, in tegengestelde richtingen bewegende stroken. Een gave introductie is het, op de alsmaar uitgestelde, heerlijk bloederige slotconfrontatie tussen Carlito en zijn belagers. Vintage De Palma, zo’n scène, ondanks het feit dat de film niet aan zijn beste werk kan tippen.

True Lies (James Cameron, 1994)
SBS 9, 22.40-01.20 uur

True Lies kreeg na de première weinig waardering – en dat terwijl regisseur Cameron voortdurend zijn kunde als actiefilmregisseur etaleert. De laatste veertig minuten bevatten twee imposante sequenties waarin helikopters, een brug, een vluchtauto, een flatgebouw en een gevechtsvliegtuig de hoofdrol spelen. En dan hebben we al een waanzinnige schietpartij in een heren-wc gehad en een ongelooflijke achtervolging waarin Arnold Schwarzenegger op een paard een schurk op een motor achternazit. Bovendien was True Lies na de Koude Oorlog een van de eerste Hollywoodfilms waarin een nieuwe vijand werd bestreden: Arabische terroristen.

Bande des filles (Céline Sciamma, 2014)

NPO 2, 23.25-01.10 uur

Schrijver en regisseur Céline Sciamma, coming-of-agespecialist sinds haar vorige films Naissance des pieuvres (2007) en Tomboy (2011), vertelt in Bande des filles (in Nederland uitgebracht als Girlhood) het verhaal van de 16-jarige Marieme (Karidja Touré). Marieme woont in een Parijse buitenwijk en wordt opgenomen in een rebelse meisjesbende. In prettig losjes vertelde scènes toont Sciamma de meiden terwijl ze rondhangen in winkelcentra, ruziën met andere meisjesgroepen, of zoeken naar de juiste stoere houding wanneer jongens op hun pad verschijnen. Niets nieuws, maar de energieke wijze waarop Sciamma een complex meisjesleven inzichtelijk maakt, verdient alle lof.

The Way Back (Peter Weir, 2010)
RTL 8, 00.25-02.45 uur

Janusz (Jim Sturgess) krijgt bij zijn aankomst in de Siberische goelag goede raad. Een bewaker meldt dat elke poging tot ontsnappen kansloos is, omdat ‘niet de wapens, niet de hekken, niet de honden, maar de natuur’ hem hier gevangen houdt. Maar luisteren is niet zijn sterkste kant. In The Way Back, gebaseerd op het omstreden boek The Long Walk van Slawomir Rawicz uit 1956 (er wordt getwijfeld aan het waarheidsgehalte), onderneemt Janusz met een aantal medegevangenen een spectaculaire ontsnappingstocht. Hij gaat te voet door het besneeuwde Siberië, langs het Baikalmeer, via Mongolië, door de Gobiwoestijn, over de Himalaya. De film zit vol magistrale shots, zoals het moment waarop de camera in één beweging voorbij de wandelende mannen de immense afstand toont die nog moet worden afgelegd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.