De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 18 augustus

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

John Travolta in Blow Out.

Kunststof NPO Radio 1, 19.00 uur

Petra Possel spreekt Eveline Crone, hoogleraar ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Leiden en winnaar van een Spinozapremie. In haar bestseller Het puberende brein schetst zij de adolescentie als een unieke periode.

Klassiek viert de zomer NPO 2, 19.20 uur

Floris Kortie bezoekt met het stel Gerard en Mariëlla het origineelste kamermuziekfestival ter wereld. In het afgelegen Finse plaatsje Kuhmo wordt gemusiceerd op alle mogelijke plekken, zoals aan de oever van een meer. Kijk hier alle afleveringen van Klassiek viert de zomer.

EK Hockey NPO 3, 19.30 uur

In het vernieuwde Wagener Stadion in Amstelveen begint het EK hockey voor mannen en vrouwen. Om 20.00 uur een rechtstreeks verslag van de openingswedstrijd, Nederland-Spanje, bij de dames. Met analyses van Ellen Hoog en Marc Lammers.

3Doc: Hockeymeisjes NPO 3, 21.55 uur

In deze docu worden de hockeymeisjes van de club AH&BC uit Amsterdam-Zuid gevolgd in het laatste seizoen van hun jeugdteam. Kunnen zij de race om het landskampioenschap combineren met eindexamens, feesten en andere afleidingen?

Hockeymeisjes.

Sting - Beyond the Police Arte, 21.55 uur

Documentaire uit 2016 over muzikant Sting, waarin hij praat over zijn jeugd in het industriële noordwesten van Engeland, zijn succes met de band The Police en zijn solocarrière. Aansluitend een optreden van Sting van afgelopen april in Parijs.

De vloer op NPO 2, 22.45 uur

Sanne den Hartogh speelt een voedselbankmedewerker die geïntrigeerd is door de keurige dame (Anniek Pheifer) die booschappen komt doen. Verder probeert Eva Van der Gucht de doofheid van haar man (Teun Luijkx) te maskeren. Kijk hier alles van De vloer op.

Blow Out (Brian de Palma, 1981)
Canvas, 22.15-00.05 uur.

Filmmaker Brian De Palma (76) gold in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw toch een beetje als het sneue broertje van de lichting regisseurs die Hollywood opschudden en de macht enigszins terugbrachten bij de regisseur. Hem kleefde nog net wat meer commercialiteit aan dan de echt grote meneren van toen, die zelfs auteur werden genoemd: Francis Ford Coppola, Martin Scorsese, Steven Spielberg. Maar inmiddels is bijna iedereen het erover eens dat De Palma in die jaren een paar klassieke films heeft gemaakt: de Stephen King-verfilming Carrie (1976), Dressed to Kill (1980), Scarface (1983) en Body Double (1984). Films die in vorm en inhoud de Hollywoodgeschiedenis ademden; Scarface was zelfs een remake van een Hollywoodklassieker. Ook het vanavond uitgezonden Blow Out (1981) past in dit rijtje. De inspiratiebronnen liggen voor het oprapen: natuurlijk zijn grote voorbeeld Hitchcock en, van ver buiten Hollywood, de hippiefilm Blowup (1966, Michelangelo Antonioni).

Gaat het in die laatstgenoemde film om een fotograaf, De Palma voert geluidstechnicus Jack (een mooi serieuze John Travolta) ten tonele. Hij is getuige van een auto-ongeluk en redt een van de inzittenden, callgirl Sally (Nancy Allen). Als Jack de opnamen van het ongeluk terugluistert, meent hij vlak voor de klap een schot te horen. Met alle pogingen die hij onderneemt om achter de waarheid te komen, zakken hij en Sally verder weg in een drijfzand van politieke intriges en complotten. Zie de zalige, zwierige camerabewegingen als Jack op onderzoek gaat en het geweldige gebruik van slowmotion, licht en kleur. Het griezeligst aan dit meesterwerk is John Lithgow als de man die Jack en Sally als een ware maniak op de hielen zit.

Chappaquiddick

Inhoudelijk roept Blow Out herinneringen op aan het Chappaquiddick-incident. Op 18 juli 1969 raakte de auto van senator Edward Kennedy van de brug bij het eiland Chappaquiddick en kwam in het water terecht. Hij overleefde, maar de andere inzittende overleed. Kennedy werd later veroordeeld tot twee maanden voorwaardelijke celstraf omdat hij de plaats van het ongeluk had verlaten en pas tien uur later de politie had ingelicht.

The Invisible Woman (Ralph Fiennes, 2013)
NPO 2, 23.15-00.55 uur.

Boekverfilming over de ingewikkelde verhouding tussen schrijver Charles Dickens en de 27 jaar jongere actrice Ellen Ternan, geboren in hetzelfde jaar als Dickens' dochter Katey. De verborgen liefde duurde dertien jaar, tot Dickens dood in 1870. De romance ontstond toen Dickens' huwelijk met Catherine Hogarth, met wie hij tien kinderen had, in het slop was geraakt. Felicity Jones zet als Ternan de tragische transformatie van idolaat bakvisje tot achtergebleven maîtresse geloofwaardig neer. Ralph Fiennes, die ook de regie voerde, vertolkt de sterauteur overtuigend als een innemende, scherpzinnige man die ook zijn trieste kanten heeft. In de scènes waarin Dickens en Ternan bijna-maar-nog-net-niet iets met elkaar hebben, vinden Fiennes en Jones precies de juiste onderhuidse spanning.

The Client (Joel Schumacher, 1994)
BBC 1, 00.05-02.10 uur.

De 12-jarige Mark , het belangrijkste personage in de uitstekende John Grisham-verfilming The Client woont als kind van jonge gescheiden ouders met zijn broertje en moeder in een trailerpark. Hij raakt betrokken bij de zelfmoord van een maffia-advocaat. Dat zadelt hem op met meer kennis dan hem lief is. De politie komt erachter dat hij meer weet en de FBI, in de persoon van ijdeltuit Roy Foltrigg (Tommy Lee Jones), is er alles aan gelegen de cliënt van de advocaat op te pakken. Entree tweede advocaat, Reggie Love (Susan Sarandon), tot wie Mark zich in al zijn gewiekstheid direct richt. De klik tussen de jongen en de vrouw, heeft te maken met de diepten van waaruit Reggie zich omhoog heeft gewerkt. Zo begint een steekspel tussen advocaat en FBI, waarbij het leven van het jochie en dat van zijn broertje en moeder op het spel staan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden