De Volkskrant tv-selectie voor maandag 9 april

Tv-tips

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Jeremy Irons in Margin Call.

Kunststof

NPO Radio 1, 19.30 uur

Jellie Brouwer spreekt met het cabaretduo Yentl & De Boer over hun nieuwe theatervoorstelling Magie. In de show richten Yentl Schieman en Christine de Boer zich op bijzondere gebeurtenissen die ons optillen uit het alledaagse.

2Doc: De zaak gebroeders R.

NPO 2, 20.55 uur

Documentaire over de zaak rond de uit Brazilië geadopteerde broers Admilson en Marcos R. uit Hoogeveen, die schuldig worden bevonden aan drie gruwelijke roofmoorden. De makers volgden twee jaar lang het strafproces en kregen toegang tot alle partijen.

De depressie kennistest

NPO 3, 21.30 uur

Sophie Hilbrand presenteert een test die depressies bespreekbaar maakt. In vier spelrondes beantwoorden BN’ers, onder wie schaatser Stefan Groothuis en zanger Lucky Fonz III, vragen over de biologie van depressie, symptomen en behandelingen.

De opvoeders

NPO 1, 22.15 uur

Nieuwe serie waarin vijf gezinnen hun opvoedmethoden prijsgeven. Er hangen kleine camera’s in huis die de familieperikelen registeren. De eerste aflevering draait om zelfstandigheid: hoe laat je je kinderen vrij op praktisch en emotioneel gebied?

Man en kunst

NPO 2, 22.45 uur

In de Nationale Museumweek bespreekt presentator Lucas de Man dagelijks een kunstwerk. Zoals in aflevering één het portret dat Edvard Munch maakte van Felix Auerbach. Dit schilderij werd onlangs aangekocht door het Van Gogh Museum in Amsterdam.

Life and Death Row

Canvas, 23.15 uur

Britse documentairereeks waarin de doodstraf in de VS wordt bekeken vanuit diverse standpunten. In aflevering één de executie van acht mannen in de staat Arkansas. Deze doodstraffen worden in hoog tempo uitgevoerd, omdat de wetgeving dreigt te veranderen. 

Margin Call (J.C. Chandor, 2011)

Fox, 23.10-01.15 uur.

Margin Call is de eerste echte kredietcrisisfilm. De gedeeltelijke ontmanteling van een Lehmann Brothers-achtige investeringsbank, gedurende een doorwaakte periode van 36 uur, biedt een intelligent en meedogenloos portret van de wereldwijde financiële crisis van 2008, geserveerd als stijlvolle en spannende thriller.

Het debuut van de getalenteerde Amerikaanse filmer J.C. Chandor (All is Lost, A Most Violent Year) speelt zich af in en rond zo’n torenflat aan Wall Street waar zich een investeringsbank bevindt. De top heeft nauwelijks benul van wat zich eronder afspeelt, maar heeft aan het begin van de film al wel een ingrijpend besluit moeten nemen. 80 procent van de medewerkers onder in het gebouw vliegt eruit. Een van hen krijgt een usb-stick in handen geduwd en dat is het begin van de thriller. Waarbij menigeen – in en buiten de film – wanhopig verzucht: ‘Ik begrijp er helemaal niks van.’ Kern van de zaak, uiteraard, naar de werkelijkheid getekend: er zijn veel te grote risico’s genomen. De mores van de mannen (Stanley Tucci, Zachary Quinto, Jeremy Irons) en een enkele vrouw (Demi Moore) doen authentiek aan. Alles is te koop, iedereen is te ontslaan. Chandor putte uit bronnen dicht bij huis; zijn vader werkte decennialang bij een soortgelijke bank.

Het gebouw waarin wordt gesproken over wat er te redden valt en hoe, lijkt in enkele scènes mooi overgeleverd aan ongrijpbare machten. Zeker wanneer hoog boven het hoofd van de jonge werknemer die de reusachtige verliespost ontdekte, de opperbazen hun helikopter laten landen op het dak. De film speelt zich bovendien grotendeels af bij nacht: het witblauwe licht suggereert een eigen, gesloten realiteit, als uitvergroting van de bubbel waarin het bedrijf ook overdag het zicht op de werkelijkheid verloor.

Jason Bourne (Paul Greengrass, 2016)

Veronica, 20.30-22.50 uur.

Vijfde aflevering in de op Robert Ludlums thrillers gebaseerde Bourne-filmfranchise, het zijpaadje zónder het beroemde personage van Matt Damon met The Bourne Legacy uit 2012 meegerekend (Jeremy Renner verving Damon en het was niet veel soeps). Jason Bourne is dus aflevering vier in de originele reeks met Matt Damon, die voor het laatst optrad in The Bourne Ultimatum (2007). Toen was het op, zei de hoofdrolspeler in koor met regisseur Paul Greengrass, die het actiegenre injecteerde met zijn jachtige filmstijl. Maar écht op is het nooit in Hollywood, dus kwamen Damon en Greengrass negen jaar later gewoon weer bijeen. Het eerste uur rijgt superieure achtervolgingsscènes aaneen, onder meer door een vanwege volksopstanden brandend Athene. Greengrass’ vertrouwde onrustige cameravoering en montage gijzelen de blik. Nooit krijgt de kijker een moment van ontspanning. Bourne 5 biedt wat dat betreft meer van hetzelfde: het is goed, zonder te verrassen.

Memories of Murder (Bong Joon-ho, 2003)

Arte, 22.20-00.25 uur.

Geïnspireerd op wat ook wel de eerste Zuid-Koreaanse seriemoord wordt genoemd, vertelt het zwart-komische Memories of Murder over de zoektocht van twee detectives naar de moordenaar van meerdere meisjes in hoofdprovincie Gyeonggi. Het dynamische duo gaat vol overgave, maar bruut en ontactisch te werk en krijgt te maken met een corrupt politieapparaat. De film speelt zich af in de periode dat Zuid-Korea langzaam overging van een militaire dictatuur naar een democratie, en is daarmee behalve een misdaadfilm ook een subtiel portret van een land in verandering.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.