De Volkskrant tv-selectie voor maandag 7 maart

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

Beeld Archivesdu7eArt/DR

Rudolph's Bakery
24KITCHEN, 17.00 uur
Rudolph van Veen presenteert de 500ste aflevering van de Bakery en krijgt hulp van zijn idool André van Duin. Een feestelijk begin van het vijfde en tevens laatste seizoen; vorige week maakte Van Veen bekend andere dingen te gaan doen.

Galileo
RTL 5, 19.30 uur

RTL Late Night-hulpkracht Luuk Ikink presenteert een nieuw, dagelijks populair-wetenschappelijk programma waarin hij samen met drie verslaggevers op zoek gaat naar antwoorden op kijkersvragen als: kun je verliefdheid opwekken?

Parijs - een lang jaar
NPO 2, 21.00 uur

Verslag van het jaar waarin Parijs werd getroffen door twee terroristische aanslagen. Journalist Pieter van den Blink volgde onder anderen een wijnhandelaar en een rapper. Ook oud-burgemeester Bertrand Delanoë komt aan het woord.

Lauren!
NPO 3, 21.20 uur
Om meer te weten te komen over de Indiase gemeenschap in Nederland, neemt Lauren Verster een kijkje bij de Miss India Holland verkiezing. Naast schoonheid staat hier ook 'de presentatie van de Hindoestaanse/ Indiase cultuur' hoog in het vaandel.

Winter Migrant Crisis
BBC 1, 22.00 uur
Dokters en tweelingbroers Chris en Xand van Tulleken maken een reis in het spoor van de vluchtelingcrisis door Europa. Ze willen laten zien onder welke winterse omstandigheden mensen verblijven in kampen en opvangcentra en helpen waar nodig.

Follow the money
NPO 2, 22.55 uur
De makers van Borgen zijn terug met een serie over moord en mysterie in de wereld van het snelle geld en ecologische industrie. Bo Larsen (Festen, Jagten) speelt de rechercheur die de vondst van een lijk in de buurt van een windmolen onderzoekt.

Sunset Boulevard (Billy Wilder, 1950)
Arte, 20.15-22.00 uur

Een zeer mager filmaanbod vandaag; het beste is te zien op Duitstalige zenders en dat - nasynchronisatie - is nooit een fijn vooruitzicht. Bij gebrek aan beter toch maar doen. Een meesterwerk als dit van Billy Wilder moet het onder alle omstandigheden redden.

Sunset Boulevard is het onvergetelijke relaas van de man die in het begin van de film als lijk in het zwembad ligt: Joe Gillis, beginnend scenarioschrijver die het moeilijk heeft en bij toeval terechtkomt in wat hij denkt een verlaten landhuis. Het is evenwel de vervallen woning van een gevallen filmster, Norma Desmond, die de overgang van stomme naar geluidsfilm niet overleefd heeft. Zij ziet in hem een middel tot een comeback, palmt hem in en maakt hem (financieel) van haar afhankelijk. Omdat er ook nog een andere vrouw in het spel is, de jonge actrice Betty, op wie Joe verliefd is, ligt een noodlottige afloop in het verschiet - Sunset Boulevard is tenslotte ook en vooral een film noir.

De grootse verbeelding van niet geaccepteerde vergane glorie door Gloria Swanson, culminerend in een daverende slotscène, maakte de film klassiek. Maar vlak ook haar butler niet uit, een geweldige rol van Erich von Stroheim, net als Wilder een Oostenrijkse filmmaker in ballingschap. Swanson en Von Stroheim overklassen de jonge William Holden, als de verteller, en Nancy Olson als zijn vriendin. De laatste was de te lanceren ster van de film, maar haar carrière is nooit van de grond gekomen.


American Sniper (Clint Eastwood, 2014)
HBO 2, 21.00-23.15 uur

Hoewel Hollywood en oorlog een succesvolle combinatie vormen, wilde het met films over de Irak-oorlog maar niet lukken. Kathryn Bigelows The Hurt Locker, een zinderende film over een militair die bommen onschadelijk maakt, won zes Oscars maar bleek aan de kassa geen magneet. Evenmin als Sam Mendes' Jarhead, over een bataljon tijdens de Golfoorlog, en Paul Haggis' In the Valley of Elah, een oorlogsdrama dat zich aan het thuisfront afspeelt.

En toen was daar in 2014 American Sniper, gebaseerd op de gelijknamige autobiografie van US Navy SEAL Chris Kyle, de man die als scherpschutter de meeste (160) slachtoffers had gemaakt in die oorlog. Een patriot uit Texas. Ideaal materiaal voor veteraan Clint Eastwood, die als geen ander weet hoe de ziel van de Amerikaan te vangen en zijn hart te veroveren. Waar die andere films genuanceerd zijn in hun behandeling van het onderwerp en hun personages laten twijfelen, pakt Eastwood de zaken aan met de van hem bekende retoriek. Neem de opening: op een dak in Fallujah, Irak, ligt hoofdpersoon Chris, scherpschutter. Op de geluidsband klinkt zijn hartslag. Hij krijgt een moeder en kind in het vizier; de moeder lijkt het kind een bom in handen te geven waarmee het richting het Amerikaanse bataljon loopt dat Chris moet beschermen. Hij haalt de trekker over. Knal. Cut. De knal en de kogel blijken uit het geweer gekomen van een jongetje (de jonge Chris) dat een hert heeft geschoten in de bossen van Texas, met zijn vader. Met die overgang maakt Eastwood direct duidelijk dat een schot voor een Amerikaan wat anders is dan voor iemand anders. En zo ontrolt de film zich verder ook met een retorische vanzelfsprekendheid, die de jongen doet uitgroeien tot een nationale held - vraagtekens bij de oorlog, het leed thuis en de post-oorlogstress worden goeddeels onder het kleed geschoven.

Naarmate de film vordert verengt Eastwood de strijd in feite tot een man-tegen-manduel tussen Kyle en zijn Iraakse tegenstander, een minstens zo effectieve scherpschutter. Dat klinkt als een western en dat is het ook. American Sniper werd in de VS een groot succes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden