Tips Film en televisie

De Volkskrant tv-selectie voor maandag 6 augustus

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u maandag zien.

Sharon Stone als Catherine Tramell in Basic Instinct (Paul Verhoeven, 1992).

House of talent
SBS 6, 19.00 uur

Nieuwe, dagelijkse reality-serie waarin acht talentvolle Nederlandse muzikanten – onder hen zowel volkszangers, dj’s, singer-songwriters als rappers – samenwonen in één huis, waar ze begeleid door twee ervaren artiestenmanagers aan hun carrière werken.

Bonnie and Clyde
RTL 8, 20.30 uur

Na Arthur Penns filmklassieker uit 1967 kwam er in 2013 ook een miniserie over het beroemde liefdespaar annex misdaadduo Bonnie en Clyde. Hierin wordt Bonnie Parker gespeeld door Holliday Grainger en Clyde Barrow door Emile Hirsch.

The Forest
NPO 3, 22.10 uur

Herhaling van deze Franse misdaadserie rond de verdwijning van tiener Jennifer in de bossen van het dorpje Montfaucon in de Ardennen. Rechercheur Gaspard Decker (Samuel Labarthe) moet vol aan de bak als blijkt dat er iets vreselijks is gebeurd.

TV Show op reis
NPO 1, 22.20 uur

Uit het archief van Ivo Niehes TV Show komt dit interview uit 1988 met actrice Audrey Hepburn in Zwitserland, waar ze destijds woonde. In 1993 overleed Hepburn en ging Niehe opnieuw naar Zwitserland om met haar zoon Sean herinneringen op te halen.

Klassiek viert de zomer
NPO 2, 22.35 uur

Floris Kortie ontmoet de Nederlands-Indonesische pianist Lestari Scholtes, die zich nog nooit aan de Indonesische gamelanmuziek heeft gewaagd. Daar komt nu verandering in, want zij gaat naar het Gamelanhuis in Amsterdam om de ‘slenthem’ te bespelen.

Sign of the Times
NPO 2, 22.55 uur

In deel twee van deze documentaireserie over actuele vraagstukken vertelt Mary Robinson, de oud-president van Ierland, over klimaatverandering. Wat kan zij doen voor haar kinderen en kleinkinderen? Ook legt advocaat Polly Higgins uit wat climate justice is.  

Basic Instinct (Paul Verhoeven, 1992)
Net 5, 23.05-01.40 uur

Hij wilde, zei hij destijds in een interview, al zo lang zo graag een echte thriller maken. Dus koos Paul Verhoeven op de top van zijn Hollywoodroem – hij had zijn naam gevestigd met de kassuccessen Robocop (1987) en Total Recall (1990) – het script van Joe Eszterhas over de ondergang van een labiele, overmoedige politieman. Deze Nick Curran (Michael Douglas) moet de lustmoord op een rockster onderzoeken en belandt in de tentakels van een vrouw aan wie hij in alle opzichten niet kan tippen. De psycholoog en schrijver Catherine Tramell (Sharon Stone) palmt hem in, verleidt hem, speelt met hem, liegt hem voor en laat hem zijn eigen ondergang bewerkstelligen in een razend gecompliceerd plot, dat bij een weerzien van de film opvallend goed blijkt te kloppen.

Thriller en fatale vrouw: dat klinkt als Hitchcock (van wie Verhoeven een groot bewonderaar is) en film noir. En een perfecte, hedendaagse combinatie van die twee is het heerlijk vette Basic Instinct. Verhoeven vulde het toch al rijkelijk met seks toebedeelde script nog wat verder aan met pikante scènes: beroemd werden het verhoor waarin Tramell geen ondergoed draagt en de stomende vrijpartij tussen Curran en Tramell, door de eerste zelfgenoegzaam betiteld als the fuck of the century (zij noemt het later just a good start). Componist Jerry Goldsmith (Papillon, Chinatown) voorzag de film van passende zware, Hitchcockiaanse muziek. En artdirector Terence Marsh liet het op locatie in San Francisco vaker regenen dan nodig, zodat er via de vele ramen en ruiten veel druppels weerspiegelen in de getergde gezichten van de personages. Maar bovenal is Basic Instinct een typische Verhoeven-film, waarin de personages overlevers zijn zonder scrupules, die veeleer worden voortgedreven door lust dan door ogenschijnlijk nobeler motieven. Een van zijn beste films.

Prometheus (Ridley Scott, 2012) 
Veronica, 20.30-23.00 uur

Ridley Scott (Alien, Blade Runner) hield sciencefictionfans ruim een jaar lang in zijn greep met de vraag of Prometheus nu wel of niet een voorloper was op de in 1979 begonnen Alien-reeks. Het antwoord liet niets te raden over: Scotts terugkeer naar het genre is een volbloed Alien-prequel, inclusief dragende bijrol voor de welbekende slijmerige parasitaire wezens die mensen binnendringen via hun lichaamsopeningen en eitjes achterlaten die het gastlichaam opensplijten. Prometheus zit vol rechtstreekse verwijzingen naar de originele Alien, maar wil ook meer zijn dan ruimtehorror: een filosofisch en religieus getint actiedrama. Al is de film door dit 2001: A Space Odyssey-achtige kapstokje, waaraan Scott een zoektocht naar de oorsprong van de mensheid ophangt, ook tamelijk log en frustrerend. Wel onderscheidend: Michael Fassbenders briljant verfijnde spel als ruimteschiprobot David, wiens droog uitgesproken ‘well, it’s not exactly a normal foetus’ leidt tot een huiveringwekkende bevallingsscène, die al het eerdere Alien-werk in bodyhorror naar de kroon steekt. Het vorig jaar verschenen vervolg, Alien: Covenant, ging op dezelfde voet door.

An Officer and a Gentleman (Taylor Hackford, 1982) 
Net 5, 20.30-23.05 uur

Fijn, voorspelbaar drama, met Richard Gere als marinier-in-opleiding en Louis Gossett jr. als keiharde en sadistische drilinstructeur. De scène waarin Gere zijn liefje, fabrieksmeisje Debra Winger, achter de lopende band vandaan plukt, geldt als een romantische klassieker. Tegenover haar toont de mannelijke seksbom van de jaren tachtig zich een heer: ‘If I got you pregnant I want to do the right thing and pay for the abortion.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.