De Volkskrant tv-selectie voor maandag 12 februari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Om 20.30 uur op Veronica: Indiana Jones and the Temple of Doom (Steven Spielberg, 1984).

Trust Me

NPO 2, 22.55 uur

BBC-thrillerserie over een verpleegkundige die wordt ontslagen omdat ze zich profileert als klokkenluider. Ze verhuist en neemt de identiteit aan van een overleden vriendin: opeens is de vrouw geen verpleegkundige meer, maar arts.

Spiegeldromen

NPO 2, 20.25 uur

In de documentaire Spiegeldromen gaan jongeren uit het praktijkonderwijs in gesprek met zichzelf. Ze vertellen over hun onzekerheden en toekomstdromen. Variërend van 'de zaak van mijn vader overnemen' tot 'een uitstapje maken naar Parijs'.

Wereldrecord

Canvas, 21.20 uur

In zijn onderzoek naar het wereld-record hoogspringen van de Cubaan Javier Sotomayor (2,45 meter, gesprongen in 1993), komt journalist Maarten Vangramberen van alles te weten over de perfecte aanloop en de fosburyfloptechniek.

Om 21.20 uur op Canvas: Wereldrecord, over de Cubaanse ex-atleet Javier Sotomayor Beeld anp

Dr. Co

NPO 2, 21.25 uur

Het verhaal van de 80-jarige dokter Co is het verhaal van illegale vluchtelingen in Amsterdam. Co fietst door de stad en luistert naar iedereen die is uitgeprocedeerd en niet meer in aanmerking komt voor medische bijstand.

Julius Caesar Revealed

BBC 1, 22.00 uur

Classicus Mary Beard herziet de nalatenschap Julius Caesar. Wat kunnen we nog leren van deze generaal en politicus? Hoe greep hij de macht en hoe bespeelde hij zijn publiek? En wat zien we terug van Caesar in de tweets van Donald Trump?

Collateral

BBC 2, 22.00 uur

Carey Mulligan speelt de hoofdrol in deze nieuwe thrillerserie van scenarioschrijver David Hare (The Hours). Detective Kip Glaspie onderzoekt de moord op een pizzabezorger. Was de jongen op het verkeerde moment op de verkeerde plaats?

Death Watch (La mort en direct)

Arte, 22.20-00.15 uur

De Franse filmmaker Bertrand Tavernier (1941) leerde het vak van landgenoot Jean-Pierre Melville, maker van door de Amerikaanse film noir beïnvloede klassieke misdaadfilms. Verder heeft Tavernier onder anderen John Ford en Jean Renoir genoemd als zijn leermeesters. Het laat zien dat hij het ambachtelijke werk nooit heeft geschuwd. Dat ging altijd gepaard met een humanistische visie en, vooral in zijn latere films, met maatschappelijk engagement, zoals in Coup de Torchon (1981), over de Franse gruwelen in een Afrikaanse kolonie. Vanavond wordt Death Watch (1980) uitgezonden, een sciencefictionfilm gebaseerd op de roman The Unsleeping Eye (1973) van de Engelse schrijver David Compton. Het verhaal gaat over een reporter die een camera in zijn oog heeft en zo ongemerkt het sterfproces van een terminaal zieke vrouw filmt.

Death Watch, hier en daar ook bekend onder de titel La mort en direct, laat zich het best omschrijven als combinatie tussen Taverniers film noir-dna en een doorwrochte aflevering van de sciencefictionserie Black Mirror avant la lettre. Oorspronkelijk flopte Death Watch, om later uit te groeien tot bescheiden cultfilm. De reporter, (uitstekend gespeeld door Harvey Keitel) heeft een getroebleerde relatie met zijn ex-vrouw. Travernier serveert hierbij sfeervolle plaatjes van mistroostige stadslandschappen van Glasgow en bespiegelingen over een maatschappij die is geobsedeerd door televisie en waarin het privédomein tot publieke ruimte is uitgeroepen. Death Watch brengt dit alles knap samen. Met mooie rollen van Romy Schneider, Harry Dean Stanton en Max von Sydow.

Indiana Jones and the Temple of Doom (Steven Spielberg, 1984)

Veronica, 20.30-22.50 uur

Drie jaar na het onvoorstelbaar succesvolle Raiders of the Lost Ark (vorige week maandag uitgezonden) haalde Steven Spielberg, die ondertussen even E.T. the Extra-Terrestrial maakte, zijn superheld Indiana Jones in 1984 weer van stal. Dit keer moet de krijgshaftige archeoloog op jacht naar verdwenen kinderen uit een Indiaas dorp in 1935. Die blijken te zijn ondergebracht bij een sekte in de Tempel van Verdoemenis, alwaar gezelligheid bepaald geen hoogtij viert. Uiteindelijk is de vondst van een kostbare edelsteen het doel. Wreder en minder geestig dan het origineel, maar de formule bleek nog lang niet uitgewerkt. Nog altijd redt Dr. Jones zich met droge humor uit benarde situaties: 'Niets kan mij van mijn stuk brengen, ik ben een wetenschapper'. De actiescène met op hol geslagen mijnkarretjes mag zelfs klassiek worden genoemd.

American History X (Tony Kaye, 1998)

SBS 9, 22.35-00.55 uur

American History X verzuipt soms in (beeld)retoriek, maar evengoed grijpt het drama, met Edward Norton als tot inkeer gekomen neonazi die zijn idolate broertje (Edward Furlong) op het rechte pad tracht te houden, je bij de keel. De film groeide uit tot cultklassieker, maar stond ook symbool voor een van de donkerste perioden in het leven van regisseur Tony Kaye. Een conflict tussen de filmmaker, hoofdrolspeler Norton en studio New Line Cinema leidde ertoe dat Kaye geen zeggenschap meer had over de laatst gemonteerde versie van de film. Tevergeefs probeerde hij zijn naam van de credits te verwijderen. Een naamsverandering (Alan Smithee, Humpty Dumpty) werd geweigerd; Kaye raakte in een depressie en klom pas in 2011 uit het dal met zijn sterke lerarendrama Detachment.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.