TipsFilm en televisie

De Volkskrant-tv-selectie voor donderdag 11 maart

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van donderdag.

Tahar Rahim en Émilie Dequenne in À perdre la raison van Joachim Lafosse. Beeld
Tahar Rahim en Émilie Dequenne in À perdre la raison van Joachim Lafosse.

Kies wat

NPO 3, 20.25 uur

Twee weken voor de Tweede Kamerverkiezingen heeft 20 procent van de kiesgerechtigden nog geen keuze kunnen maken. Het aantal partijen op het kiesbiljet is dit jaar enorm, wat het er niet makkelijker op maakt. Gelukkig komt Tim Hofman de zwevende kiezer te hulp. Voor Kies wat werden verkiezingsprogramma’s doorgespit en mogen politici hun standpunten over zaken als onderwijs, werk, wonen en klimaat toelichten. Via een Zoom-sessie kijken 150 zwevende kiezers mee, met de bedoeling dat ze nog tijdens de uitzending hun stem kunnen bepalen.

Just Like Heaven

Net 5, 20.30 uur

(Romkom, Mark Waters, 2005) In 2005 verschenen twee films waarin Reese Witherspoon de hoofdrol speelde. Voor haar fantastische vertolking van June Carter, de vrouw van Johnny Cash, in Walk the Line won ze een Oscar. Dat was voor velen een verrassing, omdat de Amerikaanse vooral bekend was van films zoals het vanavond uitgezonden Just Like Heaven. Daarin speelt ze de geest van een comateuze vrouw, die contact krijgt met de nieuwe bewoner van haar appartement. Een romantische komedie waarin alle Hollywoodregisters opengaan, maar die bovengemiddeld lang blijft hangen.

Reese Witherspoon en Mark Ruffalo in Just Like Heaven van Mark Waters. Beeld
Reese Witherspoon en Mark Ruffalo in Just Like Heaven van Mark Waters.

Zembla

NPO 2, 20.30 uur

In een eerdere reportage toonde Zembla aan dat er veel schort aan de inzet van honden bij de Nederlandse politie. In tegenstelling tot bij andere wapens, zoals de wapenstok of het dienstpistool, zijn er voor inzet van de politiehond geen adequate richtlijnen. De honden worden gebruikt bij lichte vergrijpen en tegen verwarde individuen. Ook reageren politiehonden niet goed op het commando om los te laten. Aan de hand van recente bijtincidenten dook Zembla opnieuw in de materie. Gaat het inmiddels beter en hoe worden ernstige bijtincidenten afgehandeld?

Onze boerderij in Europa

NPO 1, 20.35 uur

Door de stikstofcrisis, milieumaatregelen en het coronavirus is het leven van veel boeren in 2020 op z’n kop gezet, zowel in Nederland als in de rest van Europa. Hoe ga je als boerenbedrijf verder na zo’n rampjaar? In Onze boerderij in Europa stapt Yvon Jaspers met een aantal Boer zoekt vrouw-stellen in een camper om in Denemarken, Duitsland en Zwitserland op zoek te gaan naar inspiratie en antwoorden op actuele vraagstukken. Staan de boeren in deze landen voor dezelfde uitdagingen en hebben ze misschien al bruikbare oplossingen gevonden?

À perdre la raison

TV 5, 21.00 uur

(Drama, Joachim Lafosse, 2012) De Brusselse familiedramaspecialist Joachim Lafosse toont met zijn vijfde film hoe de jonge moeder van een Waals gezin langzaam doordraait en uiteindelijk een gruwelijke daad begaat. Gebaseerd op de tragedie rond de Waalse Geneviève Lhermitte, die in 2007 haar vijf kinderen vermoordde, cirkelt de film voortdurend rond de waaromvraag, zonder de pretentie te hebben een definitief antwoord te geven. Net als in zijn eerdere werk (waaronder Nue propriété) hanteert Lafosse een stijl waarin montage tot een minimum wordt beperkt. De drukkende gezinssituatie besloot hij te versterken door vrijwel alle scènes van achter allerlei objecten te filmen. Ingrediënten voor drama waaraan niet te ontsnappen valt.

De onfatsoenlijken

NPO 2, 22.50 uur

Veel Europeanen voelen een groeiende afstand tussen arm en rijk, tussen burger en politiek, tussen hun land en Europa. De zevendelige documentaireserie De onfatsoenlijken, gebaseerd op het gelijknamige boek van Jan Antonissen, presenteert verhalen van boze Europese burgers die zich in de steek gelaten voelen. Vanavond vertelt Ricky Nutall hoe de Londense brandweer de verantwoordelijkheid voor de dodelijke brand in de Grenfelltoren in de schoenen kreeg geschoven. Fransman Jérôme Rodrigues legt uit waarom hij zich aansloot bij de gele hesjes.

Fukushima mon amour

Arte, 23.50 uur

(Drama, Doris Dörrie, 2016) Na een relatiecrisis vertrekt twintiger Marie naar Fukushima, waar ze de slachtoffers van de tsunami en de daarop volgende kernramp van 2011 denkt te kunnen helpen. Al snel blijkt dat de bejaarden die er in noodonderkomens wonen, niet op het meisje zitten te wachten. De ervaren regisseur en scenarioschrijfver Doris Dörrie laat de verhoudingen (wie helpt nu eigenlijk wie?) steeds verschuiven in haar fraai gefotografeerde zwart-witdrama. Fukushima mon amour overtuigt niet altijd als psychologisch drama, maar is wel geestig, actueel en soms schokkend.

Rosalie Thomass in Fukushima mon amour van Doris Dörrie. Beeld
Rosalie Thomass in Fukushima mon amour van Doris Dörrie.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden