FILM- EN TV-TIPS
De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 9 februari
Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van dinsdag.
The Equalizer
Veronica, 20.30 uur
(Antoine Fuqua, 2014) Als Denzel Washington in een film werknemer is van een soort Amerikaanse Gamma, weet je: hier klopt iets niet. The Equalizer, losjes gebaseerd op een tv-serie uit de jaren tachtig, doet er alsnog een eeuwigheid over om te tonen dat Robert McCall (Washington) een moordmachine in ruste is. Met loden ernst probeert regisseur Fuqua diepgang aan zijn verhaal te geven. Maar hij neemt ook zijn actiescènes serieus, waardoor ze groots uitpakken. Vooral tijdens de finale in de bouwmarkt, waarbij McCall slim gebruikmaakt van alles wat hij in zijn handen krijgt.
Ik vertrek
NPO 1, 20.35 uur
Weg uit Nederland: voor veel mensen klinkt het tijdens de coronacrisis aantrekkelijker dan ooit. De emigranten in het nieuwe seizoen van Ik vertrek liepen al langer rond met het plan om ons land te verruilen voor het buitenland. De eerste aflevering volgt Carlos en Colinda uit Breda, die zich steeds meer zijn gaan ergeren aan de Nederlandse betutteling. Ze willen een leven met veel minder regels en bemoeienis, en hopen dat in Spanje te vinden. Het koppel strijkt daarom neer in de Spaanse badplaats Bellreguard, op ongeveer een uur rijden van Valencia.
Nu te zien
NPO 2, 21.10 uur
Op diverse locaties in Amsterdam zijn de werken te zien van Refresh, een samenwerkingsproject van meer dan 25 kunstenaars en collectieven uit diverse disciplines. Elk kunstwerk geeft een bepaalde visie op de stad en zijn sociale en culturele verscheidenheid. Voor haar eerste editie kreeg deze tweejaarlijkse manifestatie het thema ‘Sense of place’ en is er aandacht voor onderwerpen als migratie, gentrificatie, koloniaal verleden en de kwaliteit van de leefomgeving. In Nu te zien neemt Bart Rutten, artistiek directeur van het Centraal Museum in Utrecht een kijkje bij een aantal van de werken.
Forensics: The Real CSI
BBC 2, 22.00 uur
Forensische wetenschap en technologie speelt een grote rol bij het oplossen van misdrijven. In een nieuw seizoen van Forensics: The Real CSI volgt de BBC onderzoekers bij een aantal uiteenlopende zaken. Vandaag is dat een moordzaak in een buitenwijk van Birmingham. De alarmlijn ontvangt een telefoontje van een man die zegt zijn vrouw te hebben vermoord. Als hij onder het bloed wordt aangetroffen, beweert hij echter zich niets meer te kunnen herinneren. Forensisch experts beginnen een bloedsporenonderzoek en nemen het mobieltje van de man onder handen.
Rechts in beeld
NPO 2, 22.40 uur
Volgende maand gaat Nederland weer naar de stembus. Ondanks de ene na de andere crisis in het centrumrechtse kabinet heeft de linkse oppositie geen kans gezien om te scoren. Integendeel: in veel peilingen is het juist de rechtse oppositie van PVV en FvD die op winst staat. In zijn tweeluik Rechts in beeld stapt documentairemaker Frans Bromet met een open vizier af op rechtse politici en opiniemakers. Hij wil weten hoe hun beeld van toekomstig Nederland eruit ziet en waarom hij bij de komende verkiezingen op een rechtse partij zou moeten stemmen.
Serenity
SBS 9, 22.45 uur
(Steven Knight, 2018) Lekker ouderwetse, op een subtropisch eiland gesitueerde film noir neemt een vlucht wanneer femme fatale Karen (Anne Hathaway) de stamkroeg van haar ex (Matthew McConaughey) binnenwandelt. Ze biedt hem 10 miljoen dollar als hij haar huidige echtgenoot tijdens een vistripje overboord kiepert. Regisseur-scenarist Steven Knight (Locke) besteedt uitgebreid aandacht aan sfeer en personages en strooit met hints, zodat het broeit en borrelt onder het ogenschijnlijk rustige oppervlak. Het is de puzzel die de film onderhoudend maakt: Knight doseert de informatie, onderschat de kijker niet en manipuleert als een femme fatale, tot alles anders blijkt dan het er op het eerste gezicht uitzag.
The Taking of Pelham 1 2 3
Veronica, 23.15 uur
(Tony Scott, 2009) Scotts remake van de klassieker uit 1974 scheert vervaarlijk over de rails, wanneer gluiperd Ryder (John Travolta) met zijn team een New Yorkse metrolijn kaapt. Denzel Washington biedt prima tegenspel als de koelbloedige man in de controlekamer die met de kapers moet onderhandelen. Zodra Scott er de kans toe krijgt monteert hij er vanouds wild op los, maar terwijl elke actiescène piekfijn is uitgevoerd zijn het vooral Washington en Travolta die de film de moeite waard maken. En dat terwijl ze elkaar hoofdzakelijk via de intercom spreken.