TipsFilm en televisie

De Volkskrant-tv-selectie voor dinsdag 22 september

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van dinsdag.

Logan Lerman en Brad Pitt in Fury van David Ayer

De kunstdetective

NPO 2, 20.25 uur

Arthur Brand, de Indiana Jones van de kunstwereld, vertelt in De kunstdetective vanavond weer een mooi verhaal uit zijn praktijk. Zijn hulp werd ingeroepen door Sirak Asfaw, een Ethiopiër die naar Nederland is gevlucht en in Rotterdam belandde, waar hij zijn huis beschikbar stelt aan landgenoten op doorreis. Een van zijn gasten liet in 1998 een koffer achter in de logeerkamer, waarin Asfaw twee maanden later een gestolen keizerskroon aantrof. Omdat hij zich geen raad wist met het kostbare juweel, droeg Asfaw het geheim twintig jaar lang met zich mee.

Fury

RTL 7, 20.30 uur

(Oorlog, David Ayer, 2014) Hij is opgeleid om zestig woorden per minuut te typen, zegt hij, niet om te doden. Norman (Logan Lerman) is het beschaafde oorlogsfilmgroentje dat niet ontkomt aan de gruwelen van het slagveld. Hij fungeert aldus als het geweten van Fury. Terwijl de Tweede Wereldoorlog zijn collega’s van de tankeenheid verandert in emotioneel afgestompte moordmachines, hanteert hij nog iets wat lijkt op een moreel kompas. Regisseur Ayer brengt de laatste weken van de oorlog zonder roem of glorie in beeld. De gekte komt onaangenaam dichtbij, vooral tijdens de scènes waarin de groep in hun tank is opgesloten, maar een definitieve mokerslag blijft uit.

Taken

Veronica, 20.30 uur

(Actie, Pierre Morel, 2008) Bezorgde vader en voormalig geheim agent Bryan (Liam Neeson) had het zijn dochter nog zó gezegd: Parijs is geen plaats voor een 17-jarige naïeve Amerikaanse puber. Maar dat ze binnen vijf minuten na aankomst in de handen zou vallen van een bende Albanese mensensmokkelaars - ja, dat verzint natuurlijk niemand. Neeson doet het in dit rücksichtsloze wraakwerkje niet eens zo verkeerd, maar hij had meer verdiend dan de rommelige actiescènes van regisseur Pierre Morel en grimmig kijkende Albaniërs en Arabieren met donkere oogmake-up als tegenstanders.

Liam Neeson in Taken van Pierre Morel

Een zomer als geen andere

Canvas, 21.20 uur

Deze zomer werd het leven in Europa op zijn kop gezet door het coronavirus. Reporter Rudi Vranckx trok er met de camper op uit om de gevolgen van het virus te peilen in Europese landen. Onderweg ontmoet hij bijzondere Europeanen, onder wie schrijver Ilja Leonard Pfeijffer, filosoof Ivan Krastev en politicus Romano Prodi. Samen kijken ze naar de toekomst. In de eerste aflevering ontmoet Vranckx Luxemburgers die voor het eerst in 35 jaar de grens niet meer over mochten. In Frankrijk ziet hij de erfenis van een eerdere epidemie: de Spaanse griep.

Crazy/Beautiful

SBS 9, 22.30 uur

(Drama, John Stockwell, 2001) Zoete film met grimmige randjes. John Stockwell maakte van zijn debuut een film over klasseverschillen, maar toch vooral een liefdesverhaal van twee 17-jarige scholieren, die beiden naar de middelbare school gaan in een yuppiewijk van Los Angeles. Hij is een arme Mexicaanse immigrant (Jay Hernandez) en zij (Kirsten Dunst, in een zeer sterke rol) de dochter van een welgesteld, altijd druk Congreslid. Het contrast tussen de twee werkt, al ontspoort het liefdesverhaal behoorlijk zodra het familieleed van de blanke familie op tafel komt.

Jay Hernandez en Kirsten Dunst in Crazy/Beautiful van John Stockwell

The Dog House

NPO 3, 22.35 uur

In dierenopvangcentrum Wood Green ontfermen Heather en Elliot zich over honden die een nieuw baasje zoeken. Ze gooien alles in de strijd om te zorgen voor een perfecte match tussen de viervoeter en een eigenaar. In de eerste aflevering van de Britse documentaireserie The Dog House zien we hoe de bange terriër Terry in Wood Green belandt wanneer zijn eigenaar naar een verzorgingshuis moest. Terry is in goed gezelschap bij cairnterriër Daisy en staffordshireterriër Zeus. Ondertussen is de arbeidsongeschikte Paul op zoek naar aangenaam gezelschap.

2Doc: Moeder aan de lijn

NPO 2, 23.40 uur

De documentaire Moeder aan de lijn van Nelleke Koop volgt drie vrouwen die de zorg voor hun ouder wordende moeders op zich nemen. Vaak gaat dat uit liefde, soms uit plichtsbesef en af en toe zorgt het bij de vrouwen voor frustratie. Elien, Carin en Hanna moeten hun eigen leven op pauze zetten en worden ongewild van de kind- in de ouderrol gedwongen. Op een observerende manier brengt regisseur en scenarist Koop de interacties tussen moeders en dochters in beeld, en dat levert zowel mooie als pijnlijke momenten op in dit monument aan de mantelzorg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden