Service
De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 21 september
Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van dinsdag.
Prinsjesdag
NPO 1, 12.30 uur
Veel spektakel wordt er in Den Haag niet verwacht op deze Prinsjesdag. Het ceremonieel vertoon blijft door de coronamaatregelen tot een minimum beperkt en omdat het kabinet demissionair is, zullen er geen ingrijpende maatregelen worden aangekondigd. Het rechtstreekse verslag van de Troonrede in de Grote Kerk gaat echter gewoon door, evenals de presentatie van de Miljoenennota in de tijdelijke Tweede Kamer. Een samenvatting van de hoogtepunten is te zien op NPO 2 (18.20 uur) en ook Nieuwsuur (NPO 2, 21.30 uur) staat uitgebreid stil bij Prinsjesdag.
What Women Want
RTL 8, 20.25 uur
(Komedie, Nancy Meyers, 2000) Mel Gibson speelt een reclameman die na een stroomschok de gedachten van vrouwen kan lezen. Maar op de vraag wat vrouwen willen, geven de scenarioschrijvers geen duidelijk antwoord. Emancipatie volgens Hollywood: een vrouw de baas maken en haar dan als een blok laten vallen voor de eerste de beste sukkel die doet alsof hij gevoelig is. Regisseur Nancy Meyers zou in de daaropvolgende jaren een aardig oeuvre opbouwen met de middelmaat ontstijgende, licht melancholieke romcoms, waaronder Something’s Gotta Give en The Holiday.
Baby Driver
Veronica, 20.30 uur
(Actie, Edgar Wright, 2017) De muziek gaat vóór de overval, niet andersom. Want zonder muziek kan de vluchtautochauffeur uit Baby Driver eenvoudigweg niet functioneren. Ook al bezit de film weinig meer diepgang dan dit ene briljante uitgangspunt, Edgar Wright (zijn nieuwste film Last Night in Soho draait aankomende november in de bios) regisseert met vaart en schwung. De actiescènes werden nauwelijks digitaal opgepompt en zijn toch heerlijk over de top, tot aan kogelinslagen op de maat van de beat. Hoogtepunt is de openingsscène, als Baby (Ansel Elgort) voor zijn collega-criminelen koffie gaat halen en de hele wereld meedeint op het muziekje in zijn oren.
Hotel Mumbai
SBS 9, 20.30 uur
(Drama, Anthony Maras, 2018) 68 uur duurden de aanslagen die Mumbai op 26 november 2008 in een oorlogszone veranderden. De makers van Hotel Mumbai spraken met vele overlevenden en getuigen van de aanslagen en concentreren zich voornamelijk op de chaos in en rond het Taj Mahal Palace & Tower, het onvermogen van de lokale politie, en het eindeloze wachten op de speciale commando’s uit New Delhi. Gaandeweg roept de film wel de vraag op welke zin het eigenlijk heeft om onafgebroken te worden ondergedompeld in het reële leed van anderen.
Adem in, adem uit
Net 5, 20.30 uur
Bracha van Doesburgh en Jelka van Houten spelen de hoofrollen in een nieuwe Nederlandse misdaadcomedyserie die draait om de vriendschap tussen twee buurvrouwen. In Adem in, adem uit verhuist coach Kim (Van Doesburgh) met haar gezin van de stad naar het platteland, waar ze hoopt haar huwelijk met de ontrouwe Sven (Waldemar Torenstra) nieuw leven in te blazen. Ze betrekken een woning naast de varkensboerderij van de doortastende Jolanda (Van Houten). Langzaam groeit er een band tussen de vrouwen, waarbij ze het slechtste in elkaar naar boven halen.
College Tour
NPO 2, 20.35 uur
‘Waar blijft in vredesnaam een nieuw kabinet?’, verzuchtte Jan Terlouw onlangs nog op Twitter. De 89-jarige voormalig politicus verwoordt hiermee een sentiment dat breed leeft onder de stemmers. In College Tour werpt de kernfysicus, schrijver en politicus een blik in de toekomst van de democratie en de problemen waarmee de nieuwe generaties worden geconfronteerd. De laatste tijd zet Terlouw zich actief in voor maatregelen tegen de klimaatverandering. Twan Huys en een publiek van studenten interviewen de éminence grise van de Nederlandse politiek.
The Mole Agent
NPO 2, 22.40 uur
Privédetective Romulo wordt benaderd door een cliënt die denkt dat haar moeder wordt mishandeld in het bejaardenhuis waar ze een van de bewoners is. Omdat hij zelf niet kan rondneuzen in het tehuis, schakelt Romulo de 83-jarige Sergio in. De sympathieke weduwnaar moet voor hem gaan spioneren. De Chileense documentaire The Mole Agent (El agente topo) gebruikt de stijlvormen van de film noir en vertelt een vaak komisch verhaal, maar regisseur Maite Alberdi snijdt ook actuele kwesties aan, zoals eenzaamheid en de rol van ouderen in onze samenleving.