De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 21 november

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Portretfoto van Piet Beentjes in de documentaire Piet is weg.

Verkracht of niet
NPO 3, 20.25 UUR

In de laatste aflevering uit deze reeks het verhaal een meisje dat door de vriend van haar zus wordt versierd. Een panel van veertien jongeren bespreekt, geholpen door experts, of er in deze zaak sprake is van grensoverschrijdend gedrag.

Volle zalen
NPO 2, 21.30 UUR

Cornald Maas portretteert Simone Kleinsma. Begin 2017 ontving ze een grote oeuvreprijs, twee maanden later overleed haar echtgenoot Guus Verstraete. Hoe is het voor haar om, zonder hem, voor het eerst weer een hoofdol te spelen?

Cornald Maas en Michiel van Erp op de rode loper van het Beatrix Theater voorafgaand aan de premiere van de musical On Your Feet! Beeld anp

Die huis
EEN, 20.40 UUR

In zijn villa in Zuid-Afrika ontvangt presentator Eric Goens zangeres Josje Huisman. Tussen 2009 en 2016 zong Josje bij K3; dit jaar lanceerde ze haar eerste solosingle Gasolina, maar nog zonder succes. Hoe is het nu met haar?

De Rijdende Rechter
NPO 1, 22.25 UUR

Een extra hek voor de honden op het uitlaatveld in Leek, dat is alles wat baasjes Carmen en Fenna willen. Maar de gemeente vindt dat niet haar verantwoordelijkheid. Meester John Reid gaat eens kijken en kiest een kant.

Independent Boy
NPO 2, 23.00 UUR

Filmmaker Vincent Boy Kars (Vieze film) ergert zich aan de besluiteloosheid van zijn vriend Metin en mag bij wijze van experiment een maand lang diens beslissingen nemen. Besluit 1: je gaat op jezelf wonen, ver weg van je moeder.

Drugsland
BBC 1, 23.45 UUR

Start van vierdelige documentairereeks over dealers, gebruikers en bestrijders van drugs in de Engelse stad Bristol. Twee agenten laten zien hoe de hazen lopen en openen de jacht op een van de belangrijkste handelaren van de stad.

Piet is weg: anatomie van een verdwijning (Jaap van Hoewijk, 2017)
NPO 2, 20.25-21.30 uur.

Eind april 1987 verdween de 28-jarige Piet Beentjes, vlak nadat hij vanuit zijn woonplaats Heemskerk naar Texel was vertrokken. Op het eiland had hij in een vreemd huis een bad genomen en een ei gebakken, waarna hij door de verraste bewoners de deur uit was gezet. Daarna ging Piet, die onomwonden voor zijn homoseksualiteit uitkwam en op alle achtergebleven foto's licht afwezig uit zijn ogen staart, in rook op.

Een verbijsterende geschiedenis vol bizarre details, die in de uitstekende documentaire Piet is weg (behalve vanavond op tv ook te zien op het Amsterdamse documentairefestival Idfa) stapsgewijs en glashelder wordt uitgeplozen. Waarom klauterde Piet via de reling van de veerboot aan land, toen deze in de haven van Texel arriveerde? Hoe toevallig was het dat hij op het eiland nu net dat ene huis in sloop waar twee mannen samenwoonden? Kenden ze elkaar echt niet? Waarom hield de politie van Texel zich zo afzijdig? Is er een kans dat Piet nog leeft?

De vragen stapelen zich op tijdens de interviews met onder anderen Piets zus Toos en de rechercheur die destijds het onderzoek leidde. Documentairemaker Jaap van Hoewijk, op de achtergrond aanwezig met zijn vorsende stem, koppelt de gesprekken aan archiefmateriaal en bezoekt de locaties waar Piet voor het laatst werd gezien. Zoals de plek waar een restauranteigenaar hem aantrof, volkomen uitgeput nadat hij op het strand en in het bos door twee mannen zou zijn achtervolgd.

Niet dat Van Hoewijk de zaak alsnog hoopt op te lossen. Het gaat hem eerder om de ravage die zo'n vermissing veroorzaakt. Om de onbeholpenheid, om niet te zeggen onverschilligheid waarmee naar Piet lijkt te zijn gezocht. En intussen steeds weer die foto's, van Piet als jong volwassen man, als puber, als jochie, als baby in de armen van zijn moeder. Dat is het besef waarmee Piet is weg je achterlaat: hoe makkelijk een mensenleven soms wordt uitgewist, alsof het nooit heeft bestaan.

Life of Pi (Ang Lee, 2012)
RTL 8, 20.30-23.05 uur

De peperdure avonturenfilm over de Indiase jongen die na een scheepsramp tientallen dagen op een reddingssloep moet doorbrengen met een tijger, was vanwege de licht filosofische inslag van het verhaal een gok voor de producenten, maar sleepte tijdens de Oscaruitreiking van 2013 de meeste beeldjes binnen (alle belangrijke technische) en kwam ruimschoots uit de kosten het budget bedroeg 120 miljoen dollar. Dat ging deels op aan superieure animaties van de Bengaalse tijger in kwestie.

Windtalkers (John Woo, 2002)
RTL 7, 23.00-01.40 uur

Niemand zet helden zo groots neer als John Woo. Scenario, camerawerk, montage; alles is bij Woo ondergeschikt aan de momenten waarop een personage mythische proporties aanneemt. Zo ook in Windtalkers, wanneer twee zwaargewonde Amerikaanse soldaten tijdens de gevechten om het eiland Saipan schreeuwend en bloedend in elkaars armen liggen. Als complement voor zulke majestueuze beelden zijn in Woo's films altijd scènes van een verbazingwekkende naïviteit aanwezig. Zelden ging een soldaat zo optimistisch naar het front als Ben Yahzee (Adam Beach), de Amerikaan van Navajo-afkomst die in Windtalkers voor het eerst kennismaakt met oorlog. De taal van de Navajo vormde tijdens de Tweede Wereldoorlog de basis van een code die nooit door de Japanners werd gekraakt, en het belang van die geheimtaal draagt de plot van Windtalkers, ook nog met Nicolas Cage als de sergeant die een van de indianen moet beschermen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden