Tv-selectie Dinsdag 14 augustus

De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 14 augustus

Filosoof Michael Sandel. Foto Anp

Verborgen verleden
NPO 2, 19.35 uur

In Verborgen verleden pluizen BN’ers hun familiegeschiedenis uit. De inmiddels overleden vader van Loes Luca vertelde altijd sterke verhalen. In de Tweede Wereldoorlog zou hij als 14-jarig jochie verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt aan het front. Wat is daarvan waar?

Terzake Docu
Canvas, 20.00 uur

Waar Bob Marley met zijn muziek liefde verkondigde, is er op Jamaica ook een groep rastafari die met reggaemuziek een homofobe boodschap verspreidt. Het eiland heeft een slechte reputatie als het om homotolerantie gaat. Maar er is hoop: een nieuwe generatie reggae-artiesten is opgestaan.

De kunstdetective
NPO 2, 21.15 uur

Het schilderij R69-32 van Jan Schoonhoven werd in 2013 gestolen tijdens een museumkraak in Venlo. Drie maanden daarna werd het kunstwerk onder een andere titel geveild. Het was een kwartslag gedraaid in de lijst. Hoe kon dit gebeuren?

Change your mind
NPO 2, 22.45 uur

In deze reportageserie gaat filosoof Michael Sandel in gesprek met een groep millennials. Deze aflevering staat in het teken van het marktdenken. Een van de discussiepunten: is het gewenst dat er een vrije handel in menselijke organen komt?

Vlucht HS13
NPO 3, 23.25 uur

Het leven van de succesvolle Liv (Katja Schuurman) stort in als haar man Simon (Daniël Boissevain) omkomt bij een vliegtuigongeluk. Maar dan blijkt dat Simon nooit heeft ingecheckt. Waar is hij en waarom laat hij niets van zich horen?

Faith behind bars
BBC 1, 23.45 uur

Documentaire over gevangeniskapelaans in de gevangenis van Edinburgh, die zorgen voor geestelijke zorg en steun voor de veroordeelden. Vaak hebben ze zeer ernstige misdrijven op hun kerfstok. Kan iedereen worden vergeven?

De Volkskrant filmtips voor dinsdag 14 augustus

High-Rise

Tom Hiddleston in High Rise

De Britse regisseur Ben Wheatley vertegenwoordigt in zijn eentje bijna een op zichzelf staand filmgenre, zo eigenzinnig en uitgesproken zijn de films die hij tot nu toe maakte. Denk aan zijn meesterlijke Kill List (2011, nu op Netflix), waarin een grimmig misdaadverhaal over een huurmoordenaar op onnavolgbare wijze transformeert tot gruwelijke taferelen omtrent een occulte sekte. Met Sightseers (2012) gaf Wheatley de seriemoordenaarsfilm een sympathiek en geestig gezicht en recent bewees hij met Free Fire (2016) dat non-stopschietpartijen allesbehalve hoeven te vervelen.

Met zijn onverfilmbaar geachte J.G. Ballard-verfilming High-Rise (2015), sinds enkele dagen ook toegevoegd aan de Netflix-catalogus, maakte de veelfilmer zijn meest ambitieuze werk tot nu toe. Een verhaallijn is er eigenlijk niet, net als in de gelijknamige roman uit 1975. Wanneer het boek begint, is het al een gruwelijke chaos in de flat waar de medisch docent Laing drie maanden eerder zijn intrek heeft genomen. Aan het eind heeft die chaos zich hooguit verder uitgebreid. Laing (Tom Hiddleston) weet als nieuwkomer al gauw zijn weg te vinden in de luxueuze flat, waar iedere verdieping haar eigen mores kent. Wie in de hoogste regionen woont, voelt zich beter dan de stakkers onderin.

Trouw aan Ballards koele, afstandelijke stijl geeft Wheatley geen blijk van morele verontwaardiging over zijn ontsporende personages. Hij lijkt er eerder van te genieten, met het duivelse, een tikje sadistische plezier dat ook zijn eerdere films kenmerkte. Niemand is vrij van zonde in dit paradijs van verderf, zeker Laing niet. De fantastische vormgeving is de opvallendste kwaliteit van High-Rise. Ook het sterke acteerwerk en de geniale muziekkeuzen – let op de exclusief voor deze film gecomponeerde Portishead-cover van Abba’s SOS – maken de film tot een feest.

High-Rise (Ben Wheatley, 2015)
Nu te zien op Netflix.

Pacific Rim

(Guillermo del Toro, 2013) Het Kaiju-probleem openbaarde zich tijdens de laatste ambtsperiode van Obama, toen het eerste van een reeks buitenaardse zeemonsters de stad San Francisco verwoestte. De mensheid moest zich verdedigen en ontwierp daartoe Jaegers, door piloten bemande, torenhoge vechtrobots. Tot er grotere Kaiju’s opdoken en de mens de wapenwedloop leek te gaan verliezen. Met die handzame uitleg opent Pacific Rim van de Mexicaanse fantasy-, horror- en spektakelfilmer Guillermo del Toro. Voor plot of spel hoef je niet te kijken, dat zit stampvol platte heroïek en acteurs die bij voorkeur converseren op luidsprekerniveau. Robotpiloot Idris Elba doet zichzelf weinig recht met ronkende zinnen in de categorie ‘today we are cancelling the apocalypse’. Desondanks creëerde Del Toro hier een waarachtig actiespektakel, omdat de monsters en robots van wolkenkrabberformaat tijdens het kijken even reusachtig voelen als de Mexicaan voor ogen had. Dat zulks niet vanzelfsprekend is, bewezen de makers van het recent verschenen mislukte vervolg Pacific Rim: Uprising, waarin de omvang geen moment voelbaar is in de ondermaatse actiescènes.

Veronica, 20.30-23.05 uur.

What If

(Michael Dowse, 2013) What If, in sommige landen uitgebracht als The F Word, is een typische romantische indiekomedie à la (500) Days of Summer. Zo zijn er tekeningetjes die tot leven komen en is er veel geestig bedoeld gehakketak, allemaal gecentreerd rond de wellicht herkenbare vraag: kun je vrienden worden met een gebonden meisje dat je stiekem heel leuk vindt? Het is ook de film waarmee Daniel Radcliffe na Harry Potter wilde laten zien dat hij geschikt is als romantisch acteur. Daarin slaagt hij uitstekend: zijn chemie met de innemende Zoe Kazan is prettig genoeg om What If minder irritant te maken.

RTL 8, 20.30-22.35 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.