tv- en filmtips Dinsdag 11 september

De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 11 september 2018

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

John Malkovich in Con Air

Toms Engeland

NPO 2, 20.25 uur

In de aflevering ‘Pride, prejudice and poverty’ verdiept Tom Egbers zich in de armoede in Engeland, die in de hand wordt gewerkt door het klassensysteem. In een buitenwijk van Manchester praat hij met een jongen die een ouder echtpaar al jaren opvangt.

Beter laat dan nooit

RTL 4, 20.30 uur

Tweede deel van de roadtrip van vier bekende senioren door Zuidoost-Azië. Willibrord Frequin, Peter Faber, Gerard Cox en Barrie Stevens zijn deze week in Japan, waar zij plaatsnemen in karts om te testen of hun rijvaardigheid op hun leeftijd nog in orde is.

Con Air (Simon West, 1997)

Veronica, 22.45-01.05 uur

Perfect dinsdagavondvermaak uit de stal van spektakelproducent Jerry Bruckheimer. Con Air oogt als een vakkundig gemaakte formulefilm over een fataal gevangenistransport, maar stijgt stiekem boven zichzelf uit.

Dat Con Air zo’n lekkere film is geworden, komt omdat aangename acteurs als Steve Buscemi en John Malkovich exact aanvoelen in welk type pretentieloze over-the-top actiefilm ze zich bevinden. Aan boord van een vliegtuig vol gevangenen is Cameron Poe (Nicolas Cage) de enige met een greintje fatsoen. ‘Somehow they managed to get every creep and freak in the universe on this one plane’, verzucht hij met veel gevoel voor dramatiek. Een ongekende hoeveelheid groteske ontploffingen, schietpartijen en van testosteron doorspekte oneliners zijn het gevolg. Overigens lijken de acteurs in werkelijkheid lang niet zoveel lol beleefd te hebben als de film uitstraalt: Malkovich kon er niet tegen dat het script zo ongeveer elke dag herschreven werd, en John Cusack zal in interviews nog steeds elke vraag over de film onbeantwoord laten.

About Time (Richard Curtis, 2013)

SBS 9, 20.30-23.00 uur

De jonge Tim is niet gemaakt voor de liefde. Te stuntelig, te weinig gevoel voor timing, te roodharig ook, zo zegt hij het aan het begin van About Time. Zijn zegen is de tijdreistruc waarvan alle heren van zijn familie zich kunnen bedienen. De reden is onbekend en onbelangrijk, het is gewoon zo. Na enige oefening ontpopt de sukkelaar zich al tijdreizend tot de perfecte, hyperattente man die zijn fouten en onhandigheden onbeperkt overschrijft met een betere versie van die gebeurtenis. Dat levert charmante scènes op, maar het willekeurige karakter van Tims valsspelerij voorziet dit verhaal ook van een uiterst wankele basis. Als elke misstap keurig kan worden recht gestreken, staat er uiteindelijk immers niets op het spel.

Brandpunt plus

NPO 2, 21.00 uur

In ‘De bijenredders’ volgt Aart Zeeman een uniek Nederlands reddingsprogramma om de honingbij, die essentieel is voor de voedselvoorziening, te behoeden voor uitsterving. Voor het programma is een superbij gecreëerd, die op grote schaal gekweekt gaat worden.

De monitor

NPO 2, 21.25 uur

Het wilde zwijn rukt op in Nederland. Door warme winters is er een overschot aan voedsel en komen ze op steeds meer plekken voor. Goed nieuws voor natuurliefhebbers, maar boeren kijken met argusogen naar deze ‘nieuwe wildernis’. Is er wel plek voor het wilde zwijn?

Princess Margaret: The Rebel Royal

BBC 2, 22.00 uur

Tweeluik over de Britse prinses Margaret (1930-2002), de jongere zus van koningin Elizabeth II. Haar (liefdes)leven viel samen met de seksuele revolutie in de jaren zestig, toen de rebelse Margaret trouwde met de de niet-adellijke fotograaf Antony Armstrong-Jones.

Voor de mannen

Canvas, 22.10 uur

In dit drieluik over de homo-emancipatie in Vlaanderen is te zien hoe in de jaren zeventig in de steden bloeiende subculturen ontstonden, met homobars en discotheken waar alles mogelijk was. Chille De Man vertelt hoe hij een prille gay pride organiseerde in Brussel. 

The Cleaners (Hans Block en Moritz Riesewieck, 2018)

NPO 2, 22.55-00.35 uur

Dat ze er zijn, mensen die het internet opschonen, dat weet iedereen wel. Maar wie ze zijn, hoeveel het er zijn en op basis waarvan ze oordelen, daar doen de techbedrijven schimmig over. In de documentaire The Cleaners zoeken debuterend regisseurs Hans Block en Moritz Riesewieck het uit. Zij spraken (ex-)medewerkers die in Manilla dag in dag uit posts moeten beoordelen. Van kinderporno tot nipple slips, van onthoofdingsfilmpjes tot spotprenten. Ze hebben een paar seconden om te beslissen: negeren of wissen? Te veel fouten betekent ontslag. Knap hoe Block en Riesewieck deze (ex)werknemers met hun geheimhoudingsplicht aan het praten kregen. Met schokkende beelden zijn de makers terughoudend: in plaats daarvan zie je vooral de sprekers achter de computer, blauw flikkerend licht op hun gezicht, de ogen aan het scherm gekleefd. Verontrustender is het woud van morele vragen waarin de documentaire belandt. Wie bepaalt wat een terroristische organisatie is? Zijn schokkende beelden, zoals een fotograaf opmerkt, niet soms nodig om mensen in beweging te krijgen? Moeten we het willen, dat een groep financieel afhankelijke mensen aan de andere kant van de wereld die belangrijke beslissingen neemt, in een paar seconden tijd, in opdracht van Amerikaanse commerciële bedrijven? Terwijl The Cleaners steeds complexer wordt, wordt de kijker moedelozer. En dat kan geen kwaad.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.