De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 10 april

Tv-tips

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Yorick van Wageningen (midden) in De wederopstanding van een klootzak.

Vorsicht Gentechnik?
Arte, 20.15 uur

Door middel van genetische manipulatie is het mogelijk de voedselopbrengsten te vergroten. Maar veel mensen zijn wantrouwend, omdat er weinig bekend is over de gevolgen voor gezondheid en milieu. Arte gaat op onderzoek uit.

Hier zijn de Van Rossems
NPO 2, 20.25 uur

Maarten, Sis en Vincent van Rossem gaan naar Amersfoort, waar militairen eeuwenlang het stadsbeeld en de economie bepaalden. De familieleden bezoeken onder meer Kamp Amersfoort, waar de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog levend wordt gehouden.

Brandpunt+
NPO 2, 21.05 uur

Jaarlijks wordt er voor 100 miljoen euro aan medicijnen vernietigd. Medicijnen worden voorgeschreven aan een specifieke patiënt en als ze niet worden opgehaald, worden ze verbrand. Steeds meer huisartsen sparen de ongebruikte medicijnen op voor patiënten die ze niet kunnen betalen.

Ellie op patrouille
NPO 1, 21.25 uur

Ellie Lust gaat samen met politieteams in andere landen op patrouille om te ervaren hoe de werkwijze daar is. Vandaag gaat ze op pad met Israëlische collega’s. In Jeruzalem voelt ze de constante spanning bij de grenspolitie. Ook gaat ze mee met een bomeenheid bij de Gazastrook.

Free Lunch Society
Arte, 22.00 uur

Een basisinkomen voor iedereen, zonder dat daar werk tegenover staat, kent vele voor- en tegenstanders. Documentairemaker Christian Tod toont waar dit idee vandaan komt en betoogt waarom het een goed plan zou zijn.

Mental
NPO 3, 22.35 uur

De Finse pikzwarte comedyserie Mental, gebaseerd op waargebeurde verhalen, maakte in eigen land veel indruk. In de eerste aflevering van deze serie over vier jongeren in een psychiatrische kliniek zien we hoe Eetu wordt teruggebracht nadat hij is ontsnapt om zijn vader te bezoeken.

De wederopstanding van een klootzak (Guido van Driel, 2013)
Te zien op Netflix.

Vanaf het moment dat hij ternauwernood een moordaanslag op een dansfeest heeft overleefd, is de Amsterdamse beroepscrimineel Ronnie (Yorick van Wageningen) totaal veranderd. Zijn zintuigen staan plotseling bovennatuurlijk scherp: hij ruikt, proeft en voelt meer en heeft een instinct ontwikkeld voor wat komt en gaat. Zelf voelt hij zich vooral kwetsbaar. ‘Als een gepelde garnaal, zonder pantser.’ Soms lijkt het alsof regisseur Guido van Driel, die zijn eigen stripalbum Om mekaar in Dokkum (2004) verfilmde, vooral mooie, op zichzelf staande scènes wilde maken, zonder veel na te denken over een rode draad.

Het moment waarop Jeroen Willems als maffe Britse gangster de Amsterdamse criminelen op hun plaats zet, balanceert weliswaar knap tussen kolder en bevreemding, maar voelt toch vooral aan als een individuele sketch. Maar, en dat is niet verrassend voor een film van een schilder annex illustrator annex striptekenaar, Van Driel toont zich een sterk visueel verteller. Door de tijd te nemen voor ogenschijnlijk onbenullige zijpaadjes maakt hij een film met een nadrukkelijke eigen smoel, waarbij het na afloop van de ene scène gissen is uit welk filmisch cadeautje de volgende scène zal bestaan. Bovendien creëerde Van Wageningen met zijn quasi-afwezige mompelstem een instant-klassiek personage binnen de Nederlandse film.

Crank: High Voltage (Mark Neveldine en Brian Taylor, 2009)
RTL 7, 20.30-22.15 uur.

Het Amerikaanse filmduo Neveldine en Taylor maakt actiefilms die het begrip ‘over de top’ een nieuwe lading geven. Ze maakten een doorgeslagen vervolg op de stripverfilming Ghost Rider (2012) en vanavond is het virtuoze tweede deel van hun eigen debuutfilm Crank (2006) op televisie te zien. Crank: High Voltage zou hoog scoren op de lijst van belachelijkste, wanstaltigste en onsmakelijkste films aller tijden. In een zot verhaal zitten wat mannen achter elkaar aan, van wie er een, huurmoordenaar Chev Chelios (Jason Statham), een kunsthart heeft dat voortdurend met stroomstoten moet worden opgeladen. Dit leidt al tot bespottelijke scènes en gebeurtenissen die elke vorm van goede smaak tarten. En vrouwen zijn natuurlijk óf hysterisch óf topless armsieraad. Maar de beeldtaal, weliswaar volop geïnspireerd op videogames en Japanse cultfilms, is dermate fris en vernieuwend dat ook niet-liefhebbers gerust een poging mogen wagen.

Split (M. Night Shyamalan, 2016)
Film1 Action, 20.30-22.25 uur.

Split is een redelijk spannende ontvoeringsthriller waarin de belangrijkste rol is weggelegd voor de dader, een man (James McAvoy) met 23 persoonlijkheden. Maar Split is ook de perfecte M. Night Shyamalan-film: een vaardig opgebouwd verhaal op basis van een hoogst eigenzinnig, bovennatuurlijk uitgangspunt, waarmee de Indiaas-Amerikaanse scenarist en regisseur (The Sixth Sense) torenhoge verwachtingen creëert zonder de boel tot een bevredigende conclusie te breien. Het is vooral McAvoy die ondanks het vergezochte uitgangspunt overtuigt. Terwijl hij drie meisjes gevangenhoudt en hij zijn psychiater bewust of onbewust om de tuin leidt, transformeert hij van man met smetvrees tot warme vrouw, van flamboyante modeontwerper tot 9-jarig kind. Het is een rol met een hoog komt-dat-ziengehalte, maar het werkt, ook omdat alle persoonlijkheden uitzien naar de komst van een monsterlijke vierentwintigste identiteit, Het Beest genoemd. Het fraaie slot blikt op verrassende wijze terug op een van Shyamalans vroegere films en legt een geweldige bodem voor een vervolgfilm met grote potentie: het volgend jaar te verschijnen Glass.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.