De Volkskrant tv-selectie voor 25 oktober

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Maria Schneider en Marlon Brando in Last Tango in Paris.

De Verdediging
NPO 2, 20.25 uur

In de laatste aflevering uit deze reeks over advocatenkantoor Ficq & Partners horen Nico Meijering en Christian Flokstra de uitspraak in het Passageproces. Ze hopen op vrijspraak voor hun cliënt, de vermeende topcrimineel Dino S.

Van Der Vorst Ziet Sterren
RTL 4, 20.30 uur

Peter van der Vorst vliegt naar Miami voor een bezoek aan zangeres Gloria Estefan. In Nederland ging onlangs de musical over haar leven On Your Feet in première. Met topturner Yuri van Gelder praat Van der Vorst over diens drugsverleden.

Zembla Internationaal
NPO 2, 21.20 uur

Deze week een reportage uit Australië over mishandeling in gehandicapteninstellingen. Drie slachtoffers en hun families doen hun verhaal: hun klachten verdwenen in de doofpot en daders konden soms maandenlang hun gang gaan.

Radio Gaga
Canvas, 21.15 uur

De Vlaamse programmamakers Joris en Dominique reizen met hun zelfgebouwde mobiele radiostudio naar Schiermonnikoog. Hoe is het om een van de 900 inwoners te zijn van dit door toeristen zo aanbeden Waddeneiland?

Peter van der Vorst. Beeld anp

Culture Club
Canvas, 22.05 uur

Te gast is Kamagurka, van wie binnenkort in Antwerpen de expositie Het Atelier van Cowboy Henk te zien is. Verslaggever Bent Van Looy gaat op de koffie bij inpakkunstenaar Christo en terug in de studio geven Amadou & Mariam een optreden.

Louis Theroux
BBC 2, 00.15 uur

In het door criminaliteit geplaagde Milwaukee, Wisconsin, loopt Louis Theroux mee met agenten die onderzoek doen naar een van de talloze moordzaken. Ook ontmoet Theroux een ex-bendeleider die zijn leven heeft gebeterd.

Last Tango in Paris (Bernardo Bertolucci, 1973)
AMC, 00.10-02.20 uur

Was Maria Schneider niet in 2011 gestorven, dan had ze ongetwijfeld een flinke bijdrage kunnen leveren aan de #MeToo-discussie. En dat vanwege de meest verguisde scène uit Bernardo Bertolucci's Last Tango in Paris, waarin Schneiders personage in een appartement anonieme seks heeft met de veel oudere weduwnaar Paul (Marlon Brando). De bewuste scène, waarin Jeanne door Paul anaal wordt verkracht met roomboter als glijmiddel, stond niet als zodanig in het script; toen het eenmaal zover was, durfde de toen 19-jarige Schneider geen nee te zeggen en werd de scène geheel tegen haar wil gedraaid. 'Ik voelde me verkracht, zowel door Bernardo als door Marlon', zou ze jaren later over de ervaring zeggen. 'Godzijdank was er maar één take.'

Regisseur Bernardo Bertolucci bekende, eveneens jaren later, dat hij en Schneiders tegenspeler Marlon Brando samen op het idee van de boter waren gekomen, en dat hij dit niet aan Schneider had verteld om bij haar ongeveinsde angst en ontzetting op te roepen. 'Ik wilde haar reactie als meisje, niet als actrice', aldus Bertolucci. 'Ik voel me er nog steeds schuldig over.' Marlon Brando betreurde de scène achteraf zozeer, dat hij vijftien jaar niet met Bertolucci praatte.

Zulke achtergrondinformatie maakt niet alleen die ene scène ongemakkelijk (misschien wel onmogelijk) om naar te kijken, maar de hele film. In die zin is Last Tango in Paris, hoewel bij lange na niet zo visueel expliciet als talloze latere arthousedrama's, nog net zo controversieel als tijdens de release. Misschien moet je als toeschouwer, paradoxaal genoeg, over een zekere onverschilligheid beschikken, wil je nog ontroerd kunnen worden door het herfstige rouwdrama dat de film (af en toe) ook wil zijn.

La La Land (Damien Chazelle, 2016)
Film 1 Premiere, 18.25-20.27 uur

Zo maken ze ze niet meer, kon je altijd denken over de klassieke Hollywoodmusical. Tot vorig jaar, toen Damien Chazelle (Whiplash) een onvervalst nostalgische technicolordroomwereld optrok, gevuld met afwisselend wervelende en intieme liedjes en dansnummers, rond het aanvankelijk zo zonnige liefdespaar Mia (Emma Stone) en Sebastian (Ryan Gosling). En toch, kun je stellen, is het met Oscars overladen La La Land een film van deze tijd, waarin ambitieuze dertigers hun persoonlijke ontwikkeling verkiezen boven de routine van een relatie: Mia wil actrice worden, Sebastian wil een jazzclub en dat drijft hen steeds verder uit elkaar. Maar heeft Chazelle dat melancholieke verloop van de film dan weer niet afgekeken van de kleurige maar droeve musicals die idool Jacques Demy in de jaren zestig maakte? Probeert hij op die manier niet een laagje diepgang te geven aan een verder oppervlakkige film? Kortom, de helepro- en anti-La La Land-discussie kan vanavond in de huiskamer opnieuw losbarsten.

Nightcrawler (Dan Gilroy, 2014)
Veronica, 20.30-23.00 uur

Jake Gyllenhaal speelt in de thriller Nightcrawler een van zijn meest verontrustende personages. Lou is een werkloze sociopaat, die bij toeval ziet hoe een freelancecamerateam een auto-ongeluk filmt om de beelden te verkopen aan de lokale ochtendjournaals. Niet geplaagd door empathie lijkt zo'n loopbaan hem ook wel wat. Hij blijkt een talent, niet te beroerd een lichaam in het licht van koplampen te verslepen als dat zijn kadrering ten goede komt, terwijl zijn opdrachtgevers niet weten of hij met zijn amorele gedrag nu hun ultieme droom of nachtmerrie is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.