De Volkskrant tv-selectie voor 2 februari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

In de BBC-serie Back in Time for the Weekend gaat een gezin 6 weekenden lang terug naar een voorgaand decennium. Beeld BBC

Great American Railroad Journeys

BBC2, 19.30 uur
Journalist en oud-politicus Michael Portillo maakt een treinreisje binnen Manhattan, van de Lower East Side naar het nieuwe WTC. Hij bezoekt onder andere een stukje spoor dat werd omgebouwd tot park.

Michael Portillo Beeld BBC

Back in Time for the Weekend

BBC 2, 21.00 uur
Het gezin Ashby-Hawkins leeft 6 weekenden lang zoals in voorgaande decennia. Weekend 1 speelt zich af in de jaren vijftig: de tv wordt ingeruild voor een piano en de disco voor ballroom dancing.

Hij is een zij

NPO 3, 21.20 uur
Arie Boomsma ontmoet de 17-jarige Loena, die op de wachtlijst staat voor een geslachtsveranderende operatie. Ook gaat hij op bezoek bij de ouders van Bo (20) - hoe staan zij in het leven sinds hun zoon aangaf liever een vrouw te willen zijn?

Loena wacht op een geslachtsveranderende operatie. Beeld KRO-NCRV

Apocalyps, de Eerste Wereldoorlog

CANVAS, 21.05 uur
Een terugblik (in kleur) op het slot van WO I. Terwijl de Britten in het Midden-Oosten de Ottomaanse Turken verslaan, worden met de hulp van het Amerikaanse leger de Duitsers over de Franse grens gedreven.

Bikes vs Cars

NPO 2, 22.55 uur
Wat is het vervoermiddel van de toekomst, de auto of de fiets? Filmmaker Fredrik Gertten gaat voor de tweewieler, maar in Toronto, Los Angeles en São Paulo wint de auto aan terrein. Het fietsvriendelijke Kopenhagen laat zien hoe het anders kan.

Fietsen in São Paulo. Beeld Rodrigo Marcondes

KNVB Beker

SBS 6, 23.15 uur
Samenvatting van de kwartfinale van de KNVB Beker tussen AZ en de zaterdagamateurs van HHC. De Hardenbergers zorgden vorige ronde voor een sensatie door NEC te verslaan. Nog nooit eerder kwamen ze zo ver in het bekertoernooi.

Gangsterboys (Paul Ruven, 2010)

RTL 7, 22.30-00.15 uur
Twee charmante sukkels infiltreren in een Turkse boevenbende en komen als gangsterloopjongens heel dicht bij hun droomberoep. Overtuigende criminelen willen ze maar niet worden, zoals Gangsterboys te absurd en melig is om zelfs maar in de buurt van een serieuze misdaadfilm te komen.

Het zijn vooral de een-tweetjes tussen hoofdrolspelers Yesser 'Yes-R' Roshdy en Önder 'Turk' Dogan, en de vele geslaagde grappen die tellen. Een winderige medicijnman uit Afrika die verongelukt op een kunst-skipiste en subiet met zijn tong aan de grond vastvriest - in de vrolijke onderwereld van regisseur Paul Ruven (Filmpje!, De Overgave) en scenarist Orhan Sahin is alles mogelijk.

Charlotte's Web (Gary Winick, 2006)

RTL 8, 20.30-22.15 uur
In een plattelandsdorp in het zuiden van de VS dreigt een vrolijk, aaibaar biggetje met Kerst geslacht te worden. Een schattig meisje (Dakota Fanning) en een grote harige spin met de stem van Julia Roberts verzinnen een list. Winick veranderde E.B. White's gelijknamige kinderboek uit 1952 in een mierzoet pleidooi voor normen en waarden, met echte beesten wier bekken en ogen in de computer gemorfd werden, een boerende rat en flatulerende koeien.

Sweet November / Constantine (Pat O'Connor, 2001/Francis Lawrence, 2005)

SBS 9, 20.30-22.50 / 22.50-01.10 uur
Een avondje met Keanu Reeves, dat staat niet bepaald garant voor meesterwerken. Het programma begint met een zoete snotterfilm, waarin Reeves en Charlize Theron opnieuw samenspelen na hun broeierige duet in The Devil's Advocate (1997).

In Sweet November is Theron een stervende jonge vrouw die zich voorneemt voor haar dood nog wat mannen een wijze levensles te geven; zo gauw ze er een heeft versierd en verslonden, laat ze hem vallen voor een volgende. Maar als een van die mannen gladjakker (reclameman!) Reeves blijkt te zijn, loopt het allemaal anders.

Vervolgens een bewerking van de Hellblazer-stripverhalen, waarvan de titelheld het midden houdt tussen een privédetective en een exorcist. Reeves speelt een kettingrokende longkankerpatient, die probeert de orde te handhaven in een wereld waarin halve duivels en halve engelen elkaar tolereren, en God en Satan een niet-aanvalsverdrag hebben afgesloten. Moeilijk serieus te nemen, maar als oppervlakkige instant-camp kan Constantine heel amusant zijn.

The Babadook (Jennifer Kent, 2014)

Film 1 Action, 22.15-00.00 uur
Wie gelooft er nog in het onschuldige, goede kind? Als je dat ideaalbeeld wilt vasthouden moet je in elk geval niet naar de bioscoop gaan. In horrorfilms figureren steeds weer intens nare griezelkoters, die geen spaan heel laten van de verondersteld tere kinderziel. En dat niet alleen vanwege het gruweleffect: monsterkinderen staan vaak symbool voor iets anders. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een waarschuwing zijn voor iedere ouder die er de kantjes vanaf loopt.

In het Australische The Babadook, een van de betere griezelproducties van de afgelopen jaren, zou de zeer labiele Amelia beter moeten weten wanneer ze haar zoontje uit een plots opduikend kinderboek voorleest; ongetwijfeld had ze het demonische onheil dat zich in de misselijkmakende tekeningen en versregels verschuilt, kunnen tegenhouden door het boek subiet dicht te slaan. Horror als bloederig pleidooi voor toegewijd ouderschap, dat is The Babadook, dat met slim opgevoerde schrikscènes, een goede dosis gesuggereerd onheil en extreem intens spel van de twee hoofdrolspelers ver boven de middelmaat uitstijgt.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden