De Volkskrant tv-selectie voor 18 januari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag kijken.

Jodie Foster met een piepjonge Kristen Stewart in Panic Room.

Flying to the ends of the earth

Canvas, 21.05 uur

Presentator Arthur Williams ontdekt de wildernis van Noord-Canada. Met een vliegende boot trekt hij naar het Great Bear Rainforest, op zoek naar grizzlyberen. Daarna reist hij naar Wekweeti, een oude indianenstad.

Arm in Nederland? Eigen schuld!

NPO 2, 21.10 uur
Heb je het aan jezelf te wijten als je in Nederland in armoede leeft? Dennis van der Geest laat namens de EO vijf mensen met een uitgesproken mening hierover uitzoeken hoe armoede in Nederland eruitziet.

Lauren!

NPO 3, 22.00 uur
Lauren Verster is in Tel Aviv en onderzoekt waarom deze Israëlische stad de 'gay capital' van het homo-onvriendelijke Midden-Oosten is. Ze begeeft zich in het homo-uitgaansleven en ondervindt hoe het is om zelf in drag de straat op te gaan.

Jambers: 20 jaar later

RTL 7, 22.00 uur
In de jaren negentig portretteerde hij de markantste inwoners van België, in 2016 is hij terug op tv. In deze nieuwe reeks zoekt de Vlaamse presentator Paul Jambers de hoofdpersonen uit zijn programma weer op. Hoe gaat het nu met ze?

Paul Jambers.Beeld anp

The Legacy

NPO 1, 22.55 uur
Begin van het tweede seizoen van deze Deense dramaserie, waarin de strijd tussen broers en zussen over de erfenis van moeder Veronika voortwoekert. De eerste aflevering draait om de naamgevingsceremonie van het kind van Thomas en Isa.

Nooit meer slapen

NPO Radio 1, 00.00 uur
Pieter van der Wielen spreekt met Boris O. Dittrich over zijn nieuwe thriller W.O.L.F.. Naast schrijver is Dittrich LGBT-advocaat voor Human Rights Watch, woonachtig in Berlijn. Na Moord en brand en De waarheid liegen is W.O.L.F zijn derde thriller.

Panic Room (David Fincher, 2002)

RTL 8, 20.30-22.45 uur
Na het robuuste brok filmgeweld dat David Fincher van Chuck Palahniuks roman Fight Club maakte, landde de bijna unaniem gelauwerde filmmaker drie jaar later met Panic Room weer voorzichtig op aarde. Zijn ontregelende sociaal-maatschappelijke commentaar (in iets mindere mate ook aanwezig in Se7en en The Game) maakt hier plaats voor een vrij degelijk uitgevoerd kat-en-muisspelletje tussen Jodie Foster, die met haar dochter (een piepjonge Kristen Stewart) zojuist naar een nieuw appartement in Manhattan is verhuisd, en drie inbrekers, aangevoerd door de voor deze rol toch echt wat te goeiig ogende Forest Whitaker. Moeder en dochter zoeken hun toevlucht in de schier ondoordringbare vesting midden in het appartement waaraan de film zijn titel dankt. Hoofdrolspeler is de camera, die in volledige vrijheid sierlijk door het huis zweeft. Het verbloemt magistraal dat we hier in zekere zin kijken naar Home Alone-chic.

Interstellar (Christopher Nolan, 2014)

HBO (1), 17.40-20.30 uur
Het voorlopige hoogtepunt in het oeuvre van Christopher Nolan (Memento, Inception, The Dark Knight), die steeds grotere en ambitieuzere films aflevert. Interstellar speelt zich af in de nabije toekomst, waarin het lijkt alsof de aarde zich tegen haar bewoners heeft gekeerd: zandstormen teisteren de ooit vruchtbare landbouwgronden van Amerika, hongersnood heeft de bevolking gedecimeerd. Er is slechts één oplossing: de ruimte in, op zoek naar een nieuwe planeet waar de mens kan aarden.

Matthew McConaughey, messias en pionier ineen, is een van de astronauten die op deze queeste gaat. Het is een vorm van zelfopoffering de reis zal vele jaren duren in de hoop de mensheid te redden. Het is slechts een van de aspecten die Nolan in Interstellar onderzoekt. Over tijd, een stokpaardje van Nolan, gaat het ook. Over de relatie tussen ouders en kinderen. Over de kracht van liefde. En dat alles mengt hij met hogere natuurkunde: Nolan en zijn broer Jonathan kregen bij het schrijven van het script hulp van natuurkundige Kip Thorne. Zoals de personages het aan elkaar uitleggen (vooral bedoeld voor de kijker), klinkt het allemaal aannemelijk. En het oogt schitterend, bovendien. Van het ruimteschip dat in stilte op Saturnus afkoerst tot de jacht op een drone, dwars door wuivende maisvelden alles oogstrelend gefilmd door Hoyte van Hoytema.

Sherlock Holmes: A Game of Shadows (Guy Ritchie, 2011)

Veronica, 20.30-23.05 uur
Met de verhalen van Sir Arthur Conan Doyle heeft deze tweede Sherlock Holmes-film van Guy Ritchie (Snatch) weinig te maken. In niets lijkt de speurder op de deftige, excentriek geklede detective die sinds die oorspronkelijke verhalen gemeengoed is geworden. Maar dat geeft niets; als sequel heeft het eerder vrolijke dan spannende A Game of Shadows in de eerste plaats een band te onderhouden met de spelregels van zijn voorganger. Dit blijft de Sherlock Holmes van regisseur Ritchie en hoofdrolspeler Robert Downey Jr. Die laatste zet Holmes even gewiekst als sukkelig neer, als iemand die door zijn drugsgebruik en rare kronkels onbetrouwbaar overkomt, maar iedereen toch te slim af blijkt te zijn. Precies zoals in Ritchies vorige Sherlock Holmes-film (2009). Maar Downey Jr. lijkt meer van zijn rol te genieten dan voorheen, spelend met echt plezier in plaats van aangezette lolligheden. De actiescènes komen houterig over, dat wel, en al die voorzetjes in extreem slow motion, waarin Holmes in gedachten voorspelt welke vechtmanoeuvres zijn tegenstander zal uitvoeren, kunnen de keer beter achterwege blijven.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden