Tv-tips 3 augustus 2018

De Volkskrant tv-selectie van vrijdag 3 augustus

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Guy Pearce in Memento.

Europese kampioenschappen

NPO 2, 19.25 uur

Verslag van de eerste editie van de Europese kampioenschappen in Glasgow en Berlijn, waar tegelijkertijd de EK's worden gehouden voor atletiek, zwemmen, wielrennen, roeien, triatlon, golf en gymnastiek.

Professors op pad

NPO 2, 21.15 uur

Mr. Pieter van Vollenhoven en botanicus Joop Schaminée laten zich rondleiden op het waddeneiland Texel. Boswachter Charlotte Biskop neemt ze onder andere mee naar zandplaat de Razende Bol om de zeehonden te bekijken.

Hinterland

EEN, 21.15 uur

In seizoen 2 van deze detectiveserie, die zich afspeelt in de achterlanden van Wales, onderzoekt rechercheur Tom Mathias een brandstichting op een boerderij. De hele regio blijkt in de ban van langlopende vetes.

De vloer op

NPO 2, 22.55 uur

Aflevering met onder anderen Anniek Pheiffer, Saskia Temmink en Stefan de Walle. Die laatste twee improviseren een scène die zich afspeelt in 1942. Ze moeten kiezen: lid worden van de Kultuurkamer of geen werk meer hebben.

In Bed With Madonna

ARTE, 23.10 uur

Legendarische documentaire uit 1991 waarin superster Madonna zich laat filmen achter de schermen bij haar Blond Ambition-tour. Handig boetseert ze het beeld van een eigenzinnige, avontuurlijke en controversiële zangeres.

Versailles

EEN, 23.15 uur

Kosten noch moeite werden gespaard voor deze Frans-Canadese (maar Engels gesproken) tv-serie over Lodewijk XIV en de intriges rondom zijn nog te bouwen paleis Versailles. Herhaling van seizoen 1.

Memento (Christopher Nolan, 2000)

Canvas, 22.00-23.50 uur

Christopher Nolans Memento is een meesterwerk dat niet vaak genoeg uitgezonden kan worden. Bovendien vormt hij  een mooie afsluiting van een films-op-tv-week die met nóg een omgekeerd vertelde film (Irréversible) begon. Nooit voerde  Nolan (Inception, Interstellar, Dunkirk) zijn voorliefde voor ingewikkelde scenario's zo ver door als hier, in zijn tweede speelfilm.

Om de toeschouwer effectief deelgenoot te maken van het leven van de hoofdpersoon (Guy Pearce), een man die een geheugentrauma opliep en ongeveer elke tien minuten al het voorgaande vergeet, deelde Nolan zijn film op in scènes van tien minuten, die hij in chronologisch omgekeerde volgorde achter elkaar monteerde. Knap lastig, aangezien de man zonder geheugen een film lang zoekt naar de moordenaar van zijn vrouw. Misschien het meest opvallend: die constructie zit de voortgang van de film niet in de weg. Nolan verstopt de puzzelstukjes in subtiele details.

Mission: Impossible Ghost Protocol (Brad Bird, 2011)

RTL 7, 20.30-23.10 uur

Het is bepaald niet risicoloos om als regisseur van succesvolle animatiefilms de overstap te wagen naar films met echte acteurs. Maar regisseur Bird (The Iron Giant, The Incredibles, Ratatouille) weet nadrukkelijk een eigen stempel op deel 4 uit de Mission: Impossible-franchise te drukken. Die is het zichtbaarst in de actiescènes. Klassiek is Tom Cruises klimpartij over de spiegelende buitenkant van de 123ste verdieping van de Burj Khalifa-wolkenkrabber in Dubai.

Love & Friendship (Whit Stillman, 2016)

NPO 2, 23.25-00.50 uur

Lady Susan Vernon (Kate Beckinsale) oogt zo charmant dat het haast lijkt of ze aardig is. Maar de teksten die uit haar mond rollen, zijn venijnig. Ze rouwt niet om het verlies van haar man, volgens geruchten heeft ze affaires gehad en niemand is veilig voor haar geflirt. Haar schoonzus (Emma Greenwell) ziet met verbijstering toe hoe zij mannen met doortrapte spelletjes betovert. De kostuumfilm Love & Friendship, naar Jane Austens novelle Lady Susan, speelt zich af aan het eind van de 18de eeuw. De eigenzinnige Amerikaanse regisseur Whit Stillman (Damsels in DistressThe Last Days of Disco) richtte zijn pijlen eerder op de moderne Amerikaanse elite, maar blijkt ook uitstekend uit de voeten te kunnen met deze oer-Britse wereld. Stillman vergroot vooral de humor uit. Hij maakte er een feestelijke, sardonische plaagfilm van, met sterk acteerwerk, bijtende dialogen, een hoog tempo en een piekfijne aankleding.

Zodiac (David Fincher, 2007)

  Veronica, 22.50-01.50 uur  

Regisseur David Fincher (Se7en, Fight Club) was begin jaren zeventig 7 jaar toen San Francisco werd opgeschrikt door de zogeheten ‘Zodiac Killer’; een beruchte seriemoordenaar die de media, de politie en het publiek jarenlang in zijn greep hield. Zoiets maakt indruk, vandaar dat Fincher ruim drie decennia later archiefkasten vol bewijsmateriaal oprakelde om deze zeldzaam natuurgetrouwe thriller te maken. Op zijn best is Zodiac een intelligente, stijlvolle film waarin niet de moordenaar of de slachtoffers centraal staan, maar de nadruk ligt bij het effect op de samenleving, en de rol die media en justitie spelen in geval van publieke paniek. Maar Finchers nieuwe realisme betekende ook een (voorlopig) afscheid van de visuele schwung die zijn voorgaande films kenmerkte. Waar Fight Club zich eind vorige eeuw liet bekijken als een baldadig statement tegen de gevestigde orde, deed Zodiac acht jaar later nog het meest denken aan de beschaafde Hollywoodthrillers van weleer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.