Tv-tips26 juni 2018

De Volkskrant tv-selectie van dinsdag 26 juni

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Once Upon a Time in the West. Beeld
Once Upon a Time in the West.

Rummelplatz Alpen

Arte, 20.15 uur

De toeristische sector wil meer mensen naar de Alpen lokken door daar entertainment aan te bieden, maar dat is niet zonder consequenties voor het landschap. Wetenschappers en natuurbeschermers waarschuwen voor de gevaren.

Terzake docu: Life sized cities

Canvas, 20.30 uur

Toronto heeft een ware transformatie doorgemaakt. Nog niet zo lang geleden had Canada’s grootste stad het imago van financieel centrum, nu is het een ware magneet voor artiesten, kunstliefhebbers en foodies.

Born to kill

NPO 2, 21.05 uur

De 16-jarige Sam lijkt op het eerste gezicht een aardige jongen, maar na de eerste aflevering is het voor de kijker duidelijk dat hij dat niet bepaald is. Hij heeft een patiënt vermoord in het ziekenhuis waar zijn moeder werkt. Verpleegster Cathy vermoedt iets.

Bombing war: from Guernica to Hiroshima

Canvas, 21.25 uur

Tweedelige documentaire over de verwoestingen van de Tweede Wereldoorlog. Te zien is hoe de vooraf opgestelde verwoestingsprogramma’s uitvoerig werden uitgedacht. Historici duiden hoe en waarom de bombardementen massaal werden ingezet.

First Dates Hotel

NPO 3, 22.05 uur

In het hotel van datingprogramma First Dates gaan vrijgezellen niet langer een avondje met elkaar dineren, maar brengen ze twee hele dagen met elkaar door. Model Kelly checkt als eerste in. Ze zoekt naar een vent die haar vader, een bodybuilder van 2 meter, aankan.

Primo Carnera

Arte, 22.40 uur

Documentaire over Primo Carnera, die in 1933 het wereldkampioenschap zwaargewichtboksen won. Hij was onverslaanbaar, maar de Italiaanse emigrant met zijn goedmoedige karakter werd ook uitgebuit door managers, filmproducenten en zelfs Mussolini.

Once Upon a Time in the West (Sergio Leone, 1968)

RTL 7, 20.30-00.00 uur.

Anders dan bijvoorbeeld Sam Peckinpah, beroemd om zijn extreem gewelddadige scènes, was Sergio Leone (1929-1989) niet geïnteresseerd in de verbeelding van geweld. Het ging hem om de aanloop ernaartoe, daar kon hij rustig een kwartier over doen.

De openingssequentie van zijn magnum opus Once Upon a Time in the West vormt hiervoor de perfecte illustratie. Het duurt 12 minuten en er gebeurt eigenlijk helemaal niets – en daarmee stiekem toch heel veel. Drie boeven wachten op een station in the middle of nowhere op de trein, maar die is twee uur te laat. Hoeden worden over de ogen geschoven, knokkels gekraakt, acteur Jack Elam heeft als gunman Snaky last van een bromvlieg op zijn gezicht. We horen de windmolen piepen en kraken, luiken die klapperen, achteloos rollen de credits van de film door het beeld. Als hun beoogde doelwit uit de trein stapt, in de gedaante van de harmonicaspelende Charles Bronson, is het in één klap gedaan met het drietal. Zo waren we tijdens deze eerste filmminuten live getuige van hun laatste momenten op deze wereld. De mysterieuze Harmonicaman zal door de hele film heen zwerven, maakt altijd zijn onverwachte entree vanachter deuren, pilaren, gordijnen, daken - ongrijpbaar als hij is. Een man met een opdracht die een openstaande rekening uit het verleden komt vereffenen, zo voorvoel je wel.

Met zijn stijlvolle woestijnopera ontdeed Sergio Leone de spaghettiwestern (de verzamelterm voor Italiaanse cowboyfilms) definitief van zijn beroerde imago. Een jonge Claudia Cardinale speelt een landeigenaar die in het verre westen van de Verenigde Staten een nieuw leven wil beginnen en drie kerels op haar weg vindt. Henry Fonda's kille ogen, de lippen van Charles Bronson om zijn mondharmonica, de zinderende hitte en, vooral, de orkestrale begeleiding door Ennio Morricone maken Once Upon a Time in the West zelfs voor westernhaters een onvergetelijk meesterwerk.

Tremors (Ron Underwood, 1990)

Veronica, 22.35-00.25 uur.

Als de monsters goed werden uitgebeeld, was een bepaald type horrorfilm meestal ook een doorslaand succes. Dat wisten bijvoorbeeld de regisseurs die in de jaren vijftig goedkope griezelfilms maakten maar al te goed. De smakelijke culthorrorkomedie Tremors tapt uit hetzelfde vaatje. In de film van Ron Underwood wordt een klein gehucht in Nevada, met een bevolking van veertien personen, bezocht door zogenoemde Graboids, reusachtige wormen met drie tongen waaraan tanden groeien. De beesten – die in sommige scènes digitaal werden geanimeerd, wat in 1990 nog een buitengewone nieuwigheid was – bewegen zich razendsnel door het zand en veroorzaken altijd verrassende acties. Een patente Kevin Bacon gaat de onderaardse monsters desondanks voortvarend te lijf. De Graboids mochten terugkeren in een handvol vervolgfilms met klassieke pulpondertitels als Aftershocks, Back to Perfection en The Legend Begins.

Mama (Andy Muschietti, 2013)

SBS 9, 22.30-00.30 uur.

Een jong stel krijgt in dit debuut van Andy Muschietti, die vorig jaar een hit scoorde met de remake van Stephen Kings It, de voogdij over twee compleet verwilderde meisjes die vijf jaar eerder in het bos aan hun lot zijn overgelaten. Alsof deze uitgemergelde zusjes nog niet eng genoeg zijn, met hun onhoorbare, dierlijke bewegingen, blijkt dat zij in leven werden gehouden door een nog veel griezeliger wezen dat jaloers is mee verhuisd naar de bewoonde wereld. De debutant benut alle mogelijkheden die doorkijkjes in een spookhuis bieden en neemt camera- en acteerwerk uiterst serieus - dat Jessica Chastain hier opduikt, is veelzeggend. Jammer dat Muschietti, net als bij It, ook graag inzet op effectbejag dat zijn kracht nadrukkelijk verliest naarmate de film vordert.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden