De Volkskrant tv-selectie van dinsdag 24 april

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u dinsdag zien.

Natalie Portman in Black Swan Beeld geen

Hier zijn de Van Rossems, NPO 2, 20.25 UUR

In de laatste aflevering van dit seizoen zijn de Van Rossems in Eindhoven. Vincent, Maarten en Sis bezoeken onder andere Strijp-S, het voormalige bedrijventerrein van Philips, waar nu huizen en horeca als paddestoelen uit de grond schieten.

Superstar ChefRTL 4, 20.30 UUR

Superstar Chef koppelt acht chef-koks aan een bekende Nederlander, onder wie actrice Jelka van Houten, seksuoloog Goedele Liekens en nieuwslezer Jan de Hoop. Welk duo kookt het beste? Tijl Beckand presenteert.

Black Swan (Darren Aronofsky, 2010)RTL 8, 20.30-22.40 uur.

In de meeste horrorfilms, zoals het vanavond vertoonde Black Swan van Darren Aronofsky, zijn spiegels niet te vertrouwen. Dat was niet altijd zo. Wanneer Dr. Jeckyll in Dr. Jeckyll and Mr. Hyde (1931) in de spiegel ziet hoe zijn gezicht tot dat van een monster is getransformeerd, wordt gebruik gemaakt van de logische aanname dat spiegels altijd de waarheid vertellen. Daarom schrikt Jeckyll/Hyde zo erg. In latere horrorfilms gingen spiegels juist liegen, zoals in de scène uit Roman Polanski’s Repulsion (1965), waarin de geflipte Carol via de spiegel van haar kleerkast een enge man achter haar ziet staan, die er helemaal niet is. Een scène waarop in volgende griezelproducties uitentreuren werd gevarieerd, tot het spiegeleffect uitgeput raakte en horrorfilmers iets anders moesten gaan bedenken.

Behalve Darren Aronofsky: die strooit door zijn meesterwerk Black Swan zo veel briljante spiegeleffecten dat ze het cliché ontstijgen. Hoe ferventer ballerina Nina (Natalie Portman) zich aan haar felbegeerde hoofdrol in Tsjaikovski’s Zwanenmeer wijdt, hoe labieler ze wordt. Uiteindelijk kan ze in geen enkele spiegel meer kijken zonder dat er iets raars gebeurt met haar evenbeeld. Veel van deze griezelreflecties zijn zo subtiel dat je ze na drie keer kijken nog niet allemaal hebt gezien, maar het gaat Aronofsky dan ook juist om het subliminale, onderhuidse effect dat ze sorteren. In dat opzicht is Black Swan een veel subtielere horrorfilm dan je door de barokke stijl en de pompeuze muziek – Tsjaikovski in een psychose, zo klinkt Clint Mansells soundtrack – zou denken. De Oscars voor de film en Portman zijn verdiend, terwijl ook Barbara Hershey als Nina’s moeder angstaanjagend goed is.

High CrimesSBS 9, 20.30-22.45 UUR

(Carl Franklin, 2002) Aardige rechtbankthriller waarin advocate Ashley Judd erachter komt dat haar man iemand anders is dan hij beweert te zijn. En dat niet alleen: hij wordt ervan beschuldigd als militair een bloedbad te hebben aangericht onder burgers in El Salvador. Werk aan de winkel dus voor Judd, die in de rechtszaal wordt bijgestaan door een chagrijnige Morgan Freeman. De clandestiene oorlogsvoering van de Verenigde Staten in Latijns-Amerika lijkt een gewaagd onderwerp voor een film uit Hollywood, gemaakt in een tijd waarin militair heldendom hoger op de nationale agenda stond dan gemiddeld. Maar zoals ook in Vietnamfilms gebruikelijk is, worden politieke statements omzeild; de rechtvaardigheid van de militaire aanwezigheid is geen discussiepunt, hooguit hebben individuele soldaten wreedheden begaan.

WattCANVAS, 21.15 UUR

Zijn de klimaatdoelstellingen van Parijs nog haalbaar? In aflevering 2 van reportagereeks Watt een verslag uit Koeweit, dat zo’n 8 procent van de wereldwijde oliereserves bezit en zeker nog niet zonder kan.

The SplitBBC 1, 22.00 UUR

Nieuwe dramaserie over de duurbetaalde echtscheidingsadvocaat Hannah, die haar familiekantoor verlaat om voor de concurrent te gaan werken. Barry Atsma speelt een bijrol als Hannahs flirterige collega.

De Rijdende Rechter Wordt VervolgdNPO 1, 22.25 UUR

Presentatrice Jetske van den Elsen gaat kijken hoe het is met de buren uit Brunssum, waarvan de één met een bewakingscamera de tuin van de ander filmde. De rijdende rechter stak daar destijds een stokje voor.

The Way BackRTL 7, 22.40-01.15 UUR

(Peter Weir, 2010) Janusz krijgt bij zijn aankomst in de Siberische goelag goede raad. Een bewaker meldt dat elke poging tot ontsnappen kansloos is, omdat ‘niet de wapens, niet de hekken, niet de honden, maar de natuur’ hem hier gevangen houdt. Maar luisteren is niet zijn sterkste kant. In The Way Back, gebaseerd op het omstreden boek The Long Walk van Slawomir Rawicz uit 1956, onderneemt Janusz met een aantal medegevangenen een spectaculaire ontsnappingstocht, lopend door het besneeuwde Siberië, langs het Baikalmeer, via Mongolië, door de Gobiwoestijn, over de Himalaya. Door samenwerking overleven ze een ogenschijnlijk eindeloos durende tocht. Vol magistrale shots, zoals het moment waarop de camera in één beweging voorbij de wandelende mannen de haast onmetelijke afstand toont die nog moet worden afgelegd. De film van Peter Weir (Witness, Dead Poets Society, The Truman Show) barst van dergelijke hoogtepunten.

OnbehagenNPO 2, 22.55 UUR

Bas Heijne bespreekt met onder anderen schrijver David Van Reybroek en voormalig Charlie Hebdo-redactrice en activiste Zineb El Razhoui de grenzen van gelijkheid. Waarom zou je de universele gelijkheid in twijfel trekken?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.