De Volkskrant tv-selectie van 26 oktober

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Net als bij Heel Holland Bakt is het ook bij het Britse Bake Off finaletijd.

The Great British Bake Off
BBC 1, 21.00 uur.

Net als bij Heel Holland Bakt is het hier tijd voor de grote finale. En daarmee komt er een einde aan de Bake Off bij de BBC, want het programma verhuist volgend jaar naar de commerciëlen. Het thema in deze laatste aflevering is het koningshuis.

4 x 7
Canvas, 21.10 uur.

Opnieuw vier korte documentaires van vier makers. Deze week onder andere over een voetbalteam bestaande uit moslimmeisjes uit Molenbeek en het verhaal van een vader van drie dove kinderen en zijn ervaringen met het onderwijs.

Zembla Internationaal
NPO 2, 21.15 uur.

Vanavond een Australische documentaire over misstanden in de jeugdgevangenissen aldaar. Op beelden van de beveiligingscamera's is te zien hoe de jongeren, vaak Aboriginal van origine, wegkwijnen in loeihete cellen.

Facts & Villerius
NPO 3, 22.10 uur.

Jessica Villerius is in Los Angeles en loopt een weekje mee met een bedrijf dat wordt ingehuurd om plaatsen delict schoon te maken. Als de politie is geweest en de lijken zijn weggehaald, komen ze in actie: hoe houden ze dat lugubere werk vol?

Echt en vals
NPO 2, 22.55 uur.

Galeriehouders George Knubben en Couzijn Simon kochten een serie etsen van Anton Heyboer waarvan het maar de vraag is of ze echt zijn. De erven van Heyboer spanden een rechtszaak aan; Knubben en Simon zitten in zak en as.

Jessica Villerius is in Los Angeles voor Facts & Villerius.

Panopticon: illusie van privacy
NPO 3, 23.10 uur.

Documentaire uit 2012 over privacy-schending. Gezichtsherkenning in trams, alle patiëntendossiers in één grote database: is dat geoorloofd? Onder anderen ict-specialist Brenno de Winter en advocaat Inez Weski komen aan het woord.

Ernest & Celestine (vanaf 6 jaar) (Stéphane Aubier, Vincent Patar en Benjamin Renner, 2012)
NPO 3, 12.00-13.10 uur.

Genomineerd voor een animatie-Oscar, winnaar van de jury- en publieksprijs op het Nederlandse jeugdfilmfestival Cinekid en toch nog altijd een beetje onderbelicht; de magische Franse animatiefilm Ernest & Celestine staat qua aandacht en lof onterecht in de schaduw van de hooggewaardeerde films uit de studio's van Pixar en Ghibli. De film is gebaseerd op de boeken van Gabrielle Vincent (in Nederland uitgebracht als Brammert & Tissie) en draait om de bijzondere vriendschap tussen de dappere muis Celestine en de beer Ernest. In eerste instantie wil de hongerige en arme Ernest Celestine opeten, maar het muisje brengt hem vlot op andere gedachten. De schitterende tekenstijl doet denken aan tijdloze prentenboeken, maar schijn bedriegt: hoewel de plaatjes er lieflijk uitzien, is het verhaal dat niet altijd. De makers zijn ook niet op de knieën gegaan voor hun publiek, waardoor bepaalde grappen en verwijzingen misschien net iets te moeilijk zijn. Twee van de drie regisseurs, Stéphane Aubier en Vincent Patar, regisseerden in 2009 samen de geestige en chaotische stop-motionfilm Paniek in het dorp. Techniek en stijl van Ernest & Celestine zijn compleet anders, maar iets van hun anarchisme is herkenbaar. Overal in de stads gezichten en landschappen gaan grapjes schuil en de manier waarop de muizen- en berenpolitie de jacht op Ernest opent, is pure slapstick. Ook het uiterlijk van de streng geordende muizenwereld lijkt het resultaat van een uit de hand gelopen brainstormsessie.

Sweet Sixteen (Ken Loach, 2002)
Arte, 20.15-21.55 uur.

Het leven van puber Liam biedt weinig ruimte voor relativering. De jongen handelt met zijn vriend Pinball in gestolen drugs. Die taak voert Liam verbeten uit. Bergen geld wil hij verdienen. Daarmee gaat hij een caravan kopen voor zijn verslaafde moeder, die haar gevangenisstraf er bijna op heeft zitten. Met Sweet Sixteen hervinden Loach en scenarist Paul Laverty de toon die Loach in zijn voorgaande film The Navigators kwijt was. Terwijl dat een pamflet was tegen de privatisering van de Britse spoorwegen, heeft Sweet Sixteen meer nuances. Debutant Martin Compston (Liam) wekt de indruk zijn hele leven al te acteren, terwijl hij destijds in werkelijkheid een veelbelovende voetballer in een jeugdteam was.

Tron: Legacy (Joseph Kosinski, 2010)
BBC 1, 00.15-02.20 uur.

In de baanbrekende cultfilm Tron (1982), de eerste Hollywoodproductie met computergegenereerde beelden, werd computerprogrammeur Kevin Flynn (Jeff Bridges) door zijn eigen digitale creatie opgezogen. In dit redelijke vervolg gaat zoon Sam, ook al zo'n whizzkid, in de computer naar hem op zoek. Jeff Bridges draaft hier maar liefst drievoudig op. Hij is met rimpels en stoppelbaardje nog het meest 'zichzelf' als de af gezonderd levende Kevin. Daarnaast valt hij, in een flashback, in een twintig jaar jongere versie te zien, waarbij met behulp van motion capture een nieuw, gladgetrokken hoofd (nogal wiebelig) op zijn lijf is gezet. Later duikt dat hoofd opnieuw op, als het 'menselijke' gelaat van het snode besturingssysteem Clu. Overtuigender is het ontwerp van de spelletjeswereld die regisseur Joseph Kosinski ontvouwt. De schoonheid van al die vergezichten is dankzij Daft Punks retro-soundtrack extra spectaculair. Het verhaal ontwikkelt zich helaas nogal stroef en ondoorzichtig; termen als 'deresolutie' en 'isomorfe algoritmes' buitelen over elkaar heen. Daardoor blijft Tron: Legacy vooral hoogwaardig vormgegeven amusement.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden