filmiffr-tips

De Volkskrant tipt Inexorable, The King of Laughter en nog 6 niet te missen IFFR-films

De filmredactie van de Volkskrant tipt deze acht films op het International Film Festival Rotterdam, dat dit jaar online plaatsvindt.

Bor BeekmanBerend Jan BocktingPauline Kleijer en Kevin Toma
The Cathedral Beeld
The Cathedral

The Cathedral

(Ricky D’Ambrose, VS, 87 min.)

Een Amerikaanse jeugd in een uiteenbrokkelende middenklassefamilie: zelden werd dat gegeven zo indrukwekkend uitgebeend gebracht als in The Cathedral. Ricky D’Ambrose schetst een complex portret van de melancholieke Jesse en zijn zwaar gefrustreerde vader, en suggereert zowel het tijdsbeeld (de jaren tachtig-negentig) als het drama goeddeels met stillevenachtige close-ups van oppervlakken en texturen – zonlicht op een vloer, een kapotgevallen glas, gespannen familiefeestjes in steeds weer hetzelfde restaurant. KT

Inexorable Beeld
Inexorable

Inexorable

(Fabrice du Welz, België, 99 min.)

Wat voert de jonge Gloria (Alba Gaïa Bellugi) naar het afgelegen landgoed van successchrijver Marcel (Benoît Poelvoorde)? Waarom dringt ze zich zo geniepig op aan hem, zijn vrouw (Mélanie Doutey) en dochtertje (Janaina Halloy Fokan)? Genremeester Du Welz (Calvaire, Adoration) zet alle plotclichés zelfverzekerd naar zijn hand en bouwt de spanning stevig op, in een formidabel geacteerde thriller die langzaam de bodem onder de personages wegzaagt. Compleet met sardonisch ontsporende kinderfuifje. KT

Clara Sola Beeld
Clara Sola

Clara Sola

(Nathalie Álvarez, Costa Rica, 106 min.)

Clara bezit genezende krachten. Dat denkt haar moeder tenminste, die haar dochter af en toe tot het middelpunt maakt van een religieus ritueel, diep in de jungle van Costa Rica. In ieder geval is Clara een kindse veertiger die een extreme gevoeligheid voor de haar omringende flora en fauna heeft ontwikkeld. Wendy Chinchilla Araya speelt haar uitmuntend, in een zintuiglijk gefilmd drama dat minstens even dromerig en sensitief is als het titelpersonage. Met een snuf Latijns-Amerikaans magisch realisme. BJB

Anatomy of Time Beeld
Anatomy of Time

Anatomy of Time

(Jakrawal Nilthamrong, Thailand, 118 min.)

Zeven jaar na zijn bekroning met een Tiger Award op het IFFR, voor misdaaddrama Vanishing Point, keert de Thaise filmer Jakrawal Nilthamrong terug met een in raadsels gehulde tweede film. Over het leven van een klokkenmakersdochter die valt voor een militaire leider, gevat in een mengsel van heden en verleden en vermoedelijk ook droom en realiteit, in de geest van landgenoot Apichatpong Weerasethakul. Probeer tijdens het kijken niet op zoek te gaan naar de scheidslijnen. Onderdompeling is het devies. BJB

The King of Laughter Beeld
The King of Laughter

The King of Laughter

(Mario Martone, Italië, 133 min.)

De naam Eduardo Scarpetta zal weinig Nederlanders iets zeggen. Geen probleem: ook zonder kennis van de Napolitaanse theatergeschiedenis valt er uitstekend te genieten van dit kostuumdrama, gebaseerd op het leven van Scarpetta (Toni Servillo), de enthousiaste maar niet onbesproken leider van een succesvolle theaterdynastie. Het grote aantal personages kan aanvankelijk verwarrend zijn, maar geduld wordt beloond. Met flair ontvouwt regisseur Martone een fascinerend verhaal over spel en waarheid, plagiaat, ontrouw en DNA. PK

La ruche Beeld
La ruche

La ruche

(Christophe Hermans, België, 81 min.)

Ze slikt braaf haar medicijnen, maar de bipolaire stoornis van alleenstaande moeder Alice (Ludivine Sagnier) blijft opspelen. Haar drie dochters zijn het gewend en redden zich wel, totdat de oudste begint te verlangen naar een onafhankelijk bestaan. In dit Waalse coming-of-agedrama is het warm ingerichte huis van Alice soms een veilige haven, soms een gevangenis. Het verhaal is subtiel en niet wereldschokkend, maar het prachtige camerawerk, het alom aanwezige acteertalent en de muziek van Blu Samu maken La ruche bijzonder. PK

Noche de fuego Beeld
Noche de fuego

Noche de fuego

(Tatiana Huezo, Mexico, 110 min.)

De kleine Ana woont in een Mexicaans boerenbergdorpje dat wordt geterroriseerd door drugskartels. De dorpsvaders zijn veelal weg, vertrokken naar de VS. En de moeders werken op de papavervelden. De corruptie is alomaanwezig: militairen doen niks, overheidsvliegtuigjes sproeien het gif overal, behálve op de papaver. Met haar fraai in beeld gebrachte, invoelende coming-of-agespeelfilmdebuut Noche de fuego beschouwt gerenommeerd documentairemaker Tatiana Huezo de karteldreiging vanuit het perspectief van een opgroeiend meisje. BB

Hit the Road Beeld
Hit the Road

Hit the Road

(Panah Panahi, Iran, 93 min.)

De roadmovie, of de ‘auto-film’, vormt een zuil binnen de Iraanse cinema: het privévervoer is vaak de enige plek buitenshuis waar vrij kan worden geconverseerd. In zijn debuut Hit the Road stuurt Panah Panahi (zoon van stercineast Jafar) een (noodgedwongen) uiteenvallend gezin per SUV door het woest-schone Iraanse landschap. Een film vol speelse dialoog en licht-absurdistische scènes, met een schrijnende onderliggende boodschap: het gebrek aan toekomst voor de jonge Iraniërs. BB

International Film Festival Rotterdam

Woensdag 26/1 t/m zondag 6/2 op iffr.com.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden