interview kantoortuinconcerten

De Volkskrant Kantoortuinconcerten: intieme optredens onder het systeemplafond van de redactie

Leon Bridges staat zaterdag op North Sea Jazz, maar was voor een select groepje abonnees al eerder te horen. Hij was onlangs te gast bij de Volkskrant Kantoorconcerten, een reeks kleine concerten op de redactievloer van de Volkskrant, waar normaal gesproken uw krant wordt gemaakt. Geluidsman Roel Pothoven en organisator Lotte Grimbergen vertellen waarom we dit doen.

Geluidsman Roel Pothoven op de redactie van de Volkskrant. Beeld Simon Lenskens

Lotte, wat zijn de Kantoortuinconcerten?
‘Het zijn korte concerten op een ongebruikelijke locatie: midden op de redactievloer. Er komen artiesten die volgens de redactie van de Volkskrant de moeite waard zijn.

‘We waren al een tijdje met video bezig en toen bedacht chef digitaal Kustaw Bessems dat het vanuit onze gidsende functie op het gebied van cultuur best raar is om niet óók te laten zien en horen wat we goed vinden. Met de concerten kunnen we meteen iets bijzonders doen voor onze abonnees. We hebben het concept natuurlijk een beetje afgekeken van de Tiny Desk concerts van de NPR, maar onze serie proberen we een stuk veelzijdiger aan te pakken.’

7 augustus: countryzangeres Courtney Marie Andrews

Op dinsdag 7 augustus komt Courtney Marie Andrews haar countrygeluid ten gehore brengen op onze redactievloer. Erbij zijn? Abonnees van de Volkskrant kunnen zich hier aanmelden. U bent al abonnee van de Volkskrant voor €2,50 per week.

Worden de artiesten geselecteerd door de muziekredactie?
‘Nee, maar ik leg wel alle artiesten aan hen voor en ze mogen een veto uitspreken. Artiesten melden zich inmiddels ook bij ons aan en we zeggen weleens nee.’

Waarmee overtuig je de grotere artiesten?
‘Vaak hebben die een tour of een album te promoten. Portugal. The Man was bekend van dat ene nummertje en met het concert kregen ze op een andere manier media-aandacht. En van de kwaliteit van de opnames worden de artiesten ook enthousiast.’

Wat heeft de lezer eraan?
‘Abonnees kunnen zich aanmelden om bij het concert aanwezig te zijn en we maken video’s van de optredens die we op de site zetten.’

Roel, hoe vinden de artiesten het?
‘Ze vinden het heel leuk. Spinvis vond het geweldig dat de plek waar hij optrad de plek was waar de krant werd gemaakt. Hij kreeg een rondleiding en we moesten echt tegen hem zeggen ‘kom, je moet ook nog spelen’. De artiesten spelen op festival na festival en komen bij ons uit hun normale routine. Er zitten journalisten te tikken en je ziet prikborden waarop de krant echt in de maak is.

‘Op muzikaal gebied is het natuurlijk wat knullig. We zijn geen Paradiso en moeten wat meer improviseren. Ik bel artiesten van tevoren wel om ze voor te bereiden dat het spelen op een redactievloer anders is.’

Vertel.
‘Er is een slechte akoestiek, een laag systeemplafond en hier en daar een brommende koffieautomaat. Maar door microfoons slim te plaatsen en door een goede nabewerking kom je toch een heel eind.’

Lotte vult aan: ‘De grote artiesten vragen normaliter om een douche in hun kleedkamer, terwijl ze zich bij ons moeten omkleden in vergaderruimtes. Waar we dan kannetjes koffie van de bedrijfskantine hebben staan. En dan gebeurt het dus ook dat de mannen van Rico & Sticks zitten te roken in de kamer van de adjunct-hoofdredacteur.’

Roel: ‘Maar de setting is daarom heel klein en intiem. Bij Portugal. The Man stond het publiek echt om de band heen, dat werkt alleen bij een kleine locatie. Muzikanten kunnen bij ons meer naar elkaar kijken en maken daardoor echt sámen muziek.’

Wat vinden je collega’s ervan, Lotte?
Lotte, lachend: ‘Ik leef in de illusie dat iedereen het leuk vindt, maar het komt natuurlijk voor dat we aan het soundchecken zijn terwijl journalisten tegen de deadline aan werken. Ik krijg nooit klachten, maar misschien willen ze gewoon niet overkomen als die ene zure collega.’

En is het leuk voor jou als geluidsman, Roel?
Roel: ‘Ik vind het geweldig. Elke sessie is zo anders, we hebben jazz, singer-songwriters, er zit voor iedereen wel wat bij. Niet iedereen houdt bijvoorbeeld van de muziek van Spinvis, maar die mensen kunnen dan genieten van Yentl & de Boer of Zwart Licht.

‘Ik werk regelmatig als audio-opnameleider bij Het Concertgebouw en daar wordt de hoogste klasse opnametechniek van mij verwacht. Tijdens de Kantoortuinconcerten worden collega’s wel eens gek van mij. Het publiek mocht van mij in het begin niet klappen tijdens een nummer. Inmiddels kan ik dat loslaten. Maar ik kan nog steeds een microfoon opeens toch drie centimeter verplaatsen. Ik neem het bloedserieus.’

Geluidsman Roel Pothoven. Beeld Simon Lenskens

Op welke opname ben je het meest trots?
‘Ik vond de opname van New Cool Collective heel goed gelukt. Ik luister van tevoren heel goed naar welke sound de artiest van zichzelf heeft. Hun laatste plaat had heel veel kleur en sfeer, alsof het op oude taperecorders was opgenomen. Het concept van de Kantoortuinconcerten is juist dat een concert puur is, zoals het is. Maar dan is de opname te droog. Ik probeer daar dan tussenin te zitten om de artiest tegemoet te komen.’

Wat vond de band zelf van de opname?
‘Ik heb niets van ze gehoord. Maar juist als je niets meer hoort, dan is het vaak gewoon goed.’

En van andere artiesten?
‘We kregen van het management van Portugal. The Man een verzoek om de geluidsopnamen te gebruiken op een lp die ze in Japan wilden uitbrengen. Maar we hadden te weinig tijd om een deal te maken. Als iemand iets op een plaat wil drukken, is dat wel echt een compliment.’

Welk concert verraste je het meest?
‘Nordman blies me echt omver qua sound en samenspel. Het deed me denken aan Air. Het is een Belgische band die nog relatief onbekend is en die meer mensen zouden moeten leren kennen. Als lezers naar de Kantoortuinconcerten willen luisteren, raad ik ze trouwens aan dat ze dat met hun koptelefoon doen. Ik denk dat ze dan het beste horen hoeveel liefde ik in de opnames gestopt heb.’

Op welke artiesten hoop je nog?
‘Ik vind Damon Albarn een geniale muzikant. Hij is de persoon achter Blur en Gorillaz. Ik denk graag groot, dus laat ik ook Johnny Marr en Mark Knopfler noemen op mijn verlanglijstje. We maken ook wel eens grappen over een kersteditie met Mariah Carey. In de tussentijd maken we gewoon dikke lol met wat kleinere artiesten.’

De Volkskrant Kantoortuinconcerten

Midden op de redactievloer van de Volkskrant, tussen de bureaus en keuken in, treden de beste bands en onontdekte pareltjes voor u op. Live en intiem: dat zijn de ingrediënten van de Volkskrant Kantoortuinconcerten. Op deze pagina kunt u alle concerten beluisteren en bekijken.

Op dinsdag 7 augustus komt Courtney Marie Andrews haar countrygeluid ten gehore brengen op onze redactievloer. Erbij zijn? Abonnees van de Volkskrant kunnen zich hier aanmeldenU bent al abonnee van de Volkskrant voor €2,50 per week.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.