Televisie Film

De Volkskrant filmtips voor zaterdag 2 en zondag 3 juni

New Kids Turbo (Steffen Haars, 2010)

Zaterdag, Veronica, 20.00 uur

Het vernielen van privé-eigendom, het verstoren van de openbare orde, baldadigheid, openbare dronkenschap, het bezitten van meer dan de wettelijk toegestane hoeveelheid softdrugs, enzovoort, enzovoort. Ongetwijfeld is het het langste vonnis uit de vaderlandse filmgeschiedenis, dat aan het einde van New Kids Turbo wordt geveld. Tegelijkertijd geeft de rechter zo een behoorlijk adequate samenvatting van de plot van dit eerste, ontiegelijk lompe en daarom zo vermakelijke filmvervolg op de New Kids- televisieserie. In het Brabantse Maaskantje veroorzaken de langharige uitvreters Gerrie, Richard, Rikkert, Robbie en Barrie veel consternatie en overlast. De situatie verergert snel als de uitkeringen van de jongens worden stopgezet. Een film die je het beste in trainingsbroek kunt kijken, en hetzelfde geldt voor New Kids Nitro, ook vanavond te zien.

War of the Worlds (Steven Spielberg, 2005)

Zaterdag, Een, 21.15 uur

Vluchtende mensen, destructie, paniek, wanorde. Dat beeld komt geregeld terug in de visueel indrukwekkende verfilming die Spielberg maakte van War of the Worlds, het boek van H. G. Wells over een buitenaardse aanval op de aarde. Maar Spielberg zou Spielberg niet zijn wanneer hij niet toch een positieve boodschap weet te peuren uit het oorlogsgeweld aangericht met driepotige machines waarmee de aliens de mensheid willen uitroeien. Gescheiden vader en havenarbeider Ray (Tom Cruise) omhelst dus net op tijd het goede.

Begin Again (John Carney, 2013)

Zaterdag, NPO 3, 23.55 uur

De kersvers ontslagen platenproducer Dan (Mark Ruffalo) ziet op een avond de door- en door-Engelse Gretta (Keira Knightley) optreden, ook al niet op het toppunt van haar leven. Hij stort zich op haar en haalt haar over een album te gaan opnemen. Regisseur Carney (Once) maakte er een zoet, onschuldig en lekker voortkabbelend verhaal van, waarin Knightley zelf haar liedjes zingt en charmant is met Ruffalo.

Son of Rambow (Garth Jennings, 2007)

Zondag, NPO 3, 15.30 uur

Nooit First Blood (1982) laten zien aan een jongetje dat van zijn ouders geen televisie mag kijken. Hoewel, de fantasie van de beschermd opgevoede Will (Bill Milner) mag dan helemaal op tilt slaan wanneer klasgenootje Lee (Will Poulter) hem de wondere wereld van Sylvester Stallones actieheld Rambo binnenvoert, het is ook het begin van een bijzondere vriendschap – en van hun eigen Rambo-filmproject: in cartoonesk uitgevoerde ‘actiescènes’ worden de jochies herhaaldelijk als echte stuntmannen door de lucht geslingerd. Tedere en innemend zomerse vakantiefilm.

Phoenix (Christian Petzold, 2014)

Zondag, ARD, 23.35 uur

In Phoenix voert regisseur Petzold een vrouw op die na de Tweede Wereldoorlog terugkeert uit een concentratiekamp met een verminkt gelaat. Een plastisch chirurg herstelt de schade, maar wanneer ze haar man onder ogen komt, lijkt die haar niet meer te herkennen. Petzold neemt een risico: is het aannemelijk dat deze man zijn echtgenote écht niet meer herkent, zelfs niet aan haar ogen of stem? Toch werkt het, in Phoenix. Iedereen zoekt in deze film een leugen om in te geloven. De echtgenoot is er bovendien van overtuigd dat zijn vrouw tijdens de oorlog stierf; ze kán niet terug zijn. Voortdurend buigt Petzold soapachtige verwikkelingen om in subtiel, veelzeggend drama. Een film over illusies die zelf ook als een zinsbegoocheling is.

The Spectacular Now (James Ponsoldt, 2013)

Zondag, BBC 2, 00.15 uur

Ondanks prijzen en loftuitingen op het Sundance Film Festival werd deze fijne kleine coming-of-agefilm in Nederland niet in de bioscoop uitgebracht. De wegen van de ellendige nietsnut (Miles Teller) en het consciëntieuze meisje (Shailene Woodley) kruisen elkaar in zomers Atlanta. Langzaam groeien ze naar elkaar toe wanneer ze hun overeenkomsten ontdekken. Fijngevoelig verteld, fijnbesnaard gespeeld en fijnzinnig geregisseerd wordt dat dan toch een bijzondere film. Regisseur Ponsoldt maakte vervolgens het minstens even fraaie David Foster Wallace-portret The End of the Tour, maar ging vervolgens de mist in met zijn veel minder eigen verfilming van The Circle.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.