Tips Film en televisie

De Volkskrant film- en tv-tips voor woensdag 30 januari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van woensdag 30 januari.

Abigail Breslin in The Call

Op-het-puntje-van-je-stoel-thriller

The Call (Brad Anderson, 2013)

Net 5, 23.35-01.20 uur

Met de Deense filmhuis-hit The Guilty nog (enigszins) vers in het geheugen, is het extra interessant om een andere thriller te kijken over een agent die in de meldkamer met een lopende ontvoering wordt geconfronteerd. In The Call lukt het Jordan (Halle Berry) niet om al telefonerend een jong meisje te redden dat op dat moment in Los Angeles  door een insluiper wordt achternagezeten, ontvoerd en vermoord. 

Zes maanden na de schokkende gebeurtenis heeft Jordan een muur van onverschilligheid gebouwd, die in mum van tijd afbrokkelt wanneer ze de jonge Casey (Abigail Breslin) aan de lijn krijgt. De tiener lijkt door dezelfde man (Michael Eklund) ontvoerd en belt vanuit de kofferbak van een auto, met een half leeg en (handig voor de plot) niet te traceren mobieltje dat door de ontvoerder (eveneens heel handig voor de plot) over het hoofd is gezien.

The Call zou oorspronkelijk worden geregisseerd door Joel Schumacher, die ook al de telefoon-thriller Phone Booth  (2002) op zijn naam had staan.

Anders dan The Guilty beperkt The Call zich niet tot de meldkamer. Voortdurend schakelt regisseur Brad Anderson (The Machinist ) scherp tussen die locatie en die van de gekidnapte Casey, waarbij Thomas Yatsko’s cinematografie wisselt tussen tamelijk beheerste, vloeiend bewegende shots en claustrofobisch, verstikkend handcamerawerk. De film laat dan ook een stuk minder aan de suggestie over dan de Deense genre-variant, maar weet de spanning niettemin steeds weer flink op te voeren. The Call is vooral een op-het-puntje-van-je-stoel-thriller zolang Casey vastzit in de kofferbak en je werkelijk geen idee hebt hoe ze ooit gered moet worden, laat staan door een vrouw die zich vele kilometers verderop bevindt en wier enige wapens haar computer en haar stem zijn.

Hier en daar komt ‘schuld’ als thema bovendrijven – Jordan die zichzelf de dood van het eerste meisje verwijt, Casey die moet toezien hoe mensen die haar proberen te redden bruut worden afgemaakt door haar ontvoerder – zonder dat dit enige diepgang geeft. Opvallend genoeg is de moordenaar als personage nog het best uitgewerkt, terwijl Jordan nauwelijks meer wordt dan de daadkrachtige heldin en Casey een tamelijk inwisselbaar meisje in nood blijft. Niettemin zijn Berry en Breslin voortreffelijk in de hoofdrollen, terwijl je ook aan John Debney’s strak voort pompende techno-soundtrack en de vlijmscherpe montage merkt dat cineast Anderson het geheel goed onder controle heeft.

Gone Girl (David Fincher, 2014)

Net 5, 20.30-23.35 uur

De geest van Alfred Hitchcock waart rond in Gone Girl, de ambitieuze tiende film van de Amerikaanse meesterverteller David Fincher (Seven, Fight Club, The Social Network), naar de gelijknamige bestseller uit 2012 van Gillian Flynn. Hitchcock was gespecialiseerd in het thema van de onschuldige man op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Ook Fincher en Flynn, die haar roman zelf tot scenario bewerkte, spelen dat spel met verve. Nick Dunne (Ben Affleck) geldt als voornaamste verdachte van de verdwijning van zijn echtgenote Amy (Rosamund Pike), maar zegt zelf van niets te weten. Ook het publiek moet in eerste instantie geloven in zijn onschuld. Vervolgens maken de vertellers een ommezwaai en krijgt de toeschouwer een voorsprong op het onderzoek, een klassiek middel dat dankzij een uiterst precies bouwwerk van tijdsprongetjes, voice-overs en plotwendingen tot de laatste scène blijft verrassen en overtuigen. Maar Gone Girl is meer dan een doortimmerde, vlot vertelde thriller. Over beeldvorming gaat het met name, over sociale rollen en schone schijn. Zo ontpopt Gone Girl zich van psychothriller tot een studie naar de psychologie van een hedendaagse relatie.

Hitler’s Most Wanted
Discovery, 20.30 uur

Historicus James Ellis portretteert de belangrijkste adviseurs van Adolf Hitler. Hij bezoekt de plaatsen waar ze opgroeiden en bespreekt de momenten waarop mannen als Heinrich Himmler veranderden van gewone burgers in leiders van een terreurregime.

The Truth About
BBC 1, 21.00 uur

Aflevering over antibiotica en de problemen waar wetenschappers tegenaan lopen bij de bestrijding van bacteriële ziektes. De virussen blijven zich steeds opnieuw uitvinden: wat kunnen we doen om antibiotica werkende te houden?

Ademnoot

NPO 1, 21.25 uur

Met een muzikaal showprogramma vragen de NPO en het Longfonds aandacht voor longonderzoek: wetenschappers en patiënten komen aan het woord en er zijn optredens van longpatiënten samen met onder andere Berget Lewis en Tommie Christiaan.

De kennis van nu
NPO 2, 21.25 uur

In deze aflevering over de kracht van muziek onder meer het verhaal van operazanger Ambrož Bajec-Lapajne, die moest blijven zingen toen bij hem een hersentumor werd verwijderd. Alleen zo wisten de artsen dat zijn zangfunctie niet zou worden beschadigd.

Six over Rembrandt
NPO 2, 22.45 uur

Tot en met zondag presenteert kunsthandelaar Jan Six elke avond een kort programma over het werk en leven van schilder Rembrandt, van wie dit jaar de 350ste sterfdag wordt gevierd. Aflevering 1 staat in het teken van ‘de denker’ Rembrandt.

Lost Warrior
NPO 2, 23.05 uur

Documentaire vertelt het verhaal van Mohammed, die radicaliseerde en zich vanuit Engeland aansloot bij de Somalische terreurorganisatie al-Shabaab. Maar Mohammed kreeg spijt, trouwde en werd vader. Alleen is nu er geen staat die hem nog wil.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden