Film- en tv-tips Woensdag 24 maart

De Volkskrant film- en tv-tips voor woensdag 24 april

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u woensdag zien.

Jean-Paul Belmondo en Jean Seberg in À bout de souffle. Beeld Picture Alliance

Meestercineast

Mooi programma rond meestercineast Jean-Luc Godard (1930), op Arte. Jean Seberg met haar kortgeknipte haar, die kranten verkoopt op de Champs-Elysées, Jean-Paul Belmondo, die bedachtzaam Gitanes rookt: fijn, À bout de souffle, Jean-Luc Godards eerste speelfilm, uit 1960, is weer op tv. De relatie tussen het Amerikaanse verkoopstertje en de Parijse kruimeldief is gedoemd te mislukken, maar meer dan om de vage plot draait alles in de film om toon en sfeer. De invloed van À bout de souffle is enorm geweest. Met zijn vrije, levendige stijl doorbrak Godard het harnas van bestaande filmwetten.

Godard beschouwde À bout de souffle als een vervolg op Bonjour Tristesse (1958) van Otto Preminger.

Ook Le livre d’image trekt zich niets aan van conventies, behalve die van Godard zelf. Godards misschien wel allerlaatste film is een filmisch experiment dat ook al een incarnatie als installatie kreeg, onder andere op het laatste IFFR. Beelden uit speelfilms (waaronder die van Godard zelf) volgen op beelden van landschappen, van straten in het Midden-Oosten, van de Tweede Wereldoorlog of uit IS-executievideo’s, en dat alles geregeld vertraagd, vervormd, stroboscopisch door elkaar gemonteerd of met extreem opgeschroefde kleuren, vaak op elkaar rijmend (de ene treinreis versmelt met de andere) en vaak ook juist botsend. Rode draad zijn de verschrikkingen die mensen elkaar aandoen. Of misschien is het thema van Le livre d’image toch iets anders; bij Godard weet je het nooit zeker, ook niet doordat hij de soundtrack vult met enigmatische, merendeels door hemzelf gemompelde teksten, soms meerdere tegelijk, terwijl hij het niet-Franse sprekende toeschouwers extra moeilijk maakt door slechts delen van die commentaarstemmen te ondertitelen. Dat deed hij ook al bij Film Socialisme (2010) en eigenlijk biedt Le livre d’image precies wat je na 59 jaar Godard van de meester kunt verwachten. Maar hij doet het scherpzinnig, prikkelend, erudiet en - tja, zoals alleen Godard dat kan.

À bout de souffle / Le livre d’image
(Jean-Luc Godard, 1960/2018)
Arte, 20.15-21.40 uur / 23.15-00.40 uur

The Good, the Bad and the Ugly 

(Sergio Leone, 1966) Eigenlijk was Eli Wallach (1915-2014) klaar met het spelen van schurken. De acteur had al vaker mogen optreden als Mexicaans geboefte, zoals in de klassieker The Magnificent Seven, maar hij was het stereotype toch een beetje zat. Totdat de hem destijds onbekende regisseur Sergio Leone een stukje uit For a Few Dollars More (1965) toonde: zo’n western in nieuwe stijl zag de acteur wel zitten. The Good, the Bad and the Ugly, de film waarvoor Leone de acteur vroeg, zou het slotstuk van zijn Dollars-trilogie worden, waartoe ook A Fistful of Dollars (1964) behoorde. Wallachs ja-woord aan Leone resulteerde in zijn meest glorieuze filmoptreden ooit, dat van opportunist Tuco.

RTL 7, 20.30-00.15 uur

A Quiet Place 

(John Krasinski, 2018) De enorm succesvolle horrorsensatie A Quiet Place is opgebouwd rond een sterk tot de verbeelding sprekend gegeven: wie uit de klauwen van een groep blinde monsters met supergehoor wil blijven, kan alleen overleven door muisstil te zijn. Regisseur, scenarist en hoofdrolspeler John Krasinski (bekend als verkoper Jim Halpert in The Office) maakt inzichtelijk hoe mensen zich mens voelen juist omdát ze geluid kunnen voortbrengen - en hoe beangstigend het moet voelen om dat noodgedwongen af te leren. Zoals het feit dat moeder Evelyn Abbott (gespeeld door Krasinski’s echtgenote Emily Blunt) hoogzwanger is: hoe zet je in hemelsnaam in stilte een kind op de wereld. En dan is er nóg een geheim wapen: de 15-jarige dove actrice Millicent Simmonds, die een aantal cruciale scènes in gebarentaal speelt.

Film 1 Action, 22.00-23.30 uur

Terreur

NPO 2, 20.25 uur

Aflevering over de aanslag op het Centraal Station van Bologna, op 2 augustus 1980. 85 mensen komen om het leven en 200 mensen raken gewond. De actie zou het werk zijn van een neofascistische organisatie, maar de veroordeelden ontkennen nog altijd iedere betrokkenheid.

Veda beslist zelf

NPO 3, 20.25 uur

Al sinds haar 11de weet de inmiddels 18-jarige Veda het zeker: ze wil niet meer leven. Ze lijdt aan vele psychische aandoeningen en meldt zich bij de Levenseindekliniek. Filmmaker Jessica Villerius volgt Veda terwijl ze wikt en weegt en wacht op een (legale) oplossing.

Caveman

RTL 5, 20.30 uur

Ex-dakloze Patrick van der Jagt, die eerder met Beau van Erven Dorens te zien was in tv-programma Het Rotterdam Project, begint aan een nieuw leven nadat hij wist af te rekenen met een slopende drugsverslaving. Realityserie Caveman volgt hem op de voet.

2Doc Bruce Lee & The Outlaw 

NPO 2, 22.55 uur

De Nederlandse regisseur en fotograaf Joost Vandebrug volgt in documentaire Bruce Lee & The Outlaw het leven van Roemeense straatjongens. Een man die zichzelf ‘de koning van de onderwereld’ noemt ontfermt zich over de kinderen, maar blijkt geen goed rolmodel.

Earth from space

BBC 1, 22.00 uur

Spectaculaire beelden van moeder aarde, gefilmd vanuit de ruimte. In aflevering 2 van deze reeks zien we onder andere hoe de oevers van het Chinese Poyangmeer structureel veranderen en wijst een gat in het regenwoud van Congo op de aanwezigheid van olifanten.

Leaning Into the Wind

NPO 2, 0.05 uur

Documentaire over het vergankelijke werk van landschapskunstenaar Andy Goldsworthy. Geïnspireerd door wat hij tegenkomt in de natuur (regendruppels, stenen, bloemblaadjes, rietstengels) maakt Goldsworthy kunst die na een stortbui of zuchtje wind alweer is verdwenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.