Film- en tv-tips Woensdag 10 april

De Volkskrant film- en tv-tips voor woensdag 10 april

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u woensdag zien. 

Noémie Schmidt in Paris est à nous

Paris est à nous (Elisabeth Vogler, 2019)

Te zien via Netflix

Een meisje en een jongen in 21ste-eeuws Parijs, zwaar verliefd maar heel verschillend denkend over de toekomst: de plot van Paris est à nous (‘Parijs is van ons’) laat zich makkelijk zo samenvatten. Je zou nog kunnen toevoegen dat Anna (Noémie Schmidt) weinig carrière-ambities koestert, terwijl Greg (Grégoire Isvarine) geen enkele moeite heeft om voor zijn werk, zonder haar, naar Barcelona te verhuizen. En dat zij op een gegeven moment naar hem toe wil vliegen, zich bedenkt en zodoende net niet in het vliegtuig zit – dat even later neerstort. Maar die elementen ­krijgen in het script van debuterend schrijver, regisseur en cinematograaf ­Elisabeth Vogler en haar drie coscenaristen zo weinig gewicht dat je ze ook in een bespreking van de film beter zo terloops mogelijk kunt aanhalen. 

Paris est à nous, gefinancierd middels crowdfunding, gemaakt gedurende drie jaar en gedistribueerd door Netflix, biedt eerder een ervaringswereld dan een uitgewerkt verhaal. De film tolt rondjes in de tijd, tussen de eerste ontmoeting op de dansvloer en de bijna-breuk drie jaar later, alsof je alsmaar in Anna’s hoofd zit en net als zij vat probeert te krijgen op de betekenis van bepaalde gebeurtenissen. 

‘We wilden praten over onze generatie, mensen zoals wij.’ Cineast Elisabeth Vogler, over haar speelfilmdebuut Paris est à nous.

En dan tellen niet alleen die persoonlijke momenten van intimiteit en ­afstand. Paris est à nous speelt stevig in op de onheilssfeer die Parijs overspoelde na de terreuraanslagen van januari en november 2015: steeds weer gaat de film de straat op, zich mengend in massademonstraties (en de ­begrafenis van rockster Johnny Hallyday) en dwalend langs ME-cordons (fantastisch beeld: de schaduw van voorbijtrekkende schilden). Tegelijkertijd houdt die actuele setting iets ongrijpbaars. Op een gegeven moment zegt iemand tegen Anna dat ze buiten de werkelijkheid lijkt te staan. En dat typeert de hele film; alsof hij enkele meters boven de realiteit zweeft. 

Dat is te danken aan de verbrokkelde plot, aan Jean-Charles Bastions ­etherische muziek en ook aan de onthechte cinematografie, die je met een halfwakker oog naar Parijs doet kijken en die soms van dansvloer en ­cockpit één hallucinant decor maakt. Vogler had minder mogen dwepen met voorbeelden als Terrence Malick, Gaspar Noé en David Lynch: neem alleen al de over de beelden dwarrelende, Malickiaanse voice-over, waarin Anna volop over leven en realiteit filosofeert. Toch vindt Paris est à nous zijn eigen toon. Zo moet het voelen om een naar zingeving hongerende millennial in Parijs te zijn.

Alle tijd (Job Gosschalk, 2017)

NPO 3, 20.25-22.00 uur

Speelfilmdebuut van voormalig castingdirecteur, schrijver en producent Gosschalk, die eind 2017 zijn werk neerlegde vanwege grensoverschrijdend gedrag. Maarten (Paul de Leeuw) is overbezorgd en bemoeizuchtig. Hij heeft een beginnende carrière als concertpianist opgegeven om, na de dood van hun ouders, voor zijn veel jongere zusje Molly (Karina Smulders) te zorgen. Wanneer zij aankondigt dat ze het huis uitgaat om met haar vriend te gaan samenwonen, is dat voor Maarten een klap in zijn gezicht. Het bijzondere van de film is de scherpe draai die tegen het einde wordt ingezet: plotseling verandert Alle tijd van komedie in een onvervalst drama. Er is niets grappigs aan het noodlot dat Molly treft. Dat Gosschalk dan ook nog weet te ontroeren zonder sentimenteel te worden, is knap. Voor een belangrijk deel is het te danken aan de acteurs, die goed uit de voeten kunnen met hun personages, zelfs wanneer hun acties weinig begrijpelijk lijken.

Ajax - Juventus

Veronica, 20.00 uur

Voorbeschouwen gevolgd door een liveverslag van de eerste duel in de kwartfinale van de  Champions League tussen Ajax en Juventus. De laatste keer dat Ajax zo ver kwam is zestien jaar jaar geleden. Bij Juventus is vijfvoudig CL-winnaar Cristiano Ronaldo (waarschijnlijk) net op tijd terug van een blessure.

Terreur

NPO 2, 20.25 uur

Een terugblik op de aanslag van 30 september 1956 op een salon in het Europese kwartier in Algiers. Wanneer de Franse president De Gaulle een paar jaar later de onderhandelingen start voor de onafhankelijkheid van Algerije, beginnen nationalistische Fransen zich te roeren.

Danny in Arabistan

Canvas, 20.25 uur

Programmamaker Danny Ghosen ontmoet de inwoners van Gaza, onder wie veel jongeren die de toekomst somber inzien. Maar er is ook een kleine elite die goed geld verdient en zich vermaakt met mooie auto’s en feestelijke paardenwedstrijden.

Andere tijden

NPO 2, 21.20 uur

In november 1919, bijna honderd jaar geleden, vond in Nederland de eerste radio-uitzending plaats. Andere tijden gaat terug naar die beginjaren en laat zien hoe de radio uitgroeide van een hobby van zendamateurs tot een massamedium met landelijke invloed.

Kelder en Klöpping

NPO 1, 22.15 uur

Presentator Jort Kelder gaat op zoek naar de trends van de toekomst. Hoe ziet ons huis er over 50 jaar uit? Verliezen we onze autonomie aan de zelfrijdende (deel)auto? In de studio bespreekt Kelder zijn bevindingen met expert en enthousiasteling Alexander Klöpping.

The Witchdoctor Hunters

NPO 2, 23.05 uur

Documentaire over malafide medicijnmannen die in Oeganda kinderoffers aanbieden. Met de stoffelijke resten van kinderen zouden bijvoorbeeld bouwbedrijven geluk kunnen afdwingen. Pastoor Peter Sewakiryanga probeert al jaren een einde te maken aan deze praktijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden