Tips Film en televisie

De Volkskrant film- en tv-tips voor woensdag 1 mei

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u woensdag zien.

Nicole Kidman en Aaron Eckhart in Rabbit Hole van John Cameron Mitchell.

Rabbit Hole (John Cameron Mitchell, 2010)

Fox, 01.05-02.45 uur.

De kinderkamer oogt zonnig en opgeruimd. Aan de koelkast hangen vrolijke tekeningen en in de auto ligt een kinderzitje. Je zou denken dat het zoontje van de Corbetts nog leeft, terwijl het aan het begin van Rabbit Hole al acht maanden geleden is dat de 4-jarige Danny vlak voor hun huis verongelukte. Een recent verlies dus, waarmee Becca (Nicole Kidman) en Howie (Aaron Eckhart) nog volop worstelen. Terwijl Howie geregeld een filmpje van Danny op zijn mobieltje terugkijkt, zou Becca het liefst alle sporen uitwissen: ze wil niet meer elke dag met die tekeningen in de keuken worden geconfronteerd of Danny’s vingerafdrukken op de deuren zien glimmen. Met al die kleine en grote dingen staan regisseur John Cameron Mitchell (How to Talk to Girls at Parties) en schrijver-scenarist David Lindsay-Abaire stil bij het effect van Danny’s dood op het huwelijk van de Corbetts. Hun ooit gelukkige relatie wankelt; ze ontzien elkaar eerder dan dat ze de situatie samen het hoofd bieden.

‘Ik wilde een Hollywoodfamiliedrama maken zoals ze niet meer worden gemaakt. Films als Ordinary People en Kramer vs Kramer: klein verhaal, serieus onderwerp, maar met humor verteld en publieksvriendelijk.’ (James Cameron Mitchell tegen Indiewire over zijn film Rabbit Hole.)

De toeschouwer schaart zich beurtelings aan de zijde van een van beide partners. Het knappe van het soms onverwacht grappige Rabbit Hole is dat je voelt dat Becca en Howie veel van elkaar houden, ook al begrijpen ze door het verdriet nauwelijks nog hoe ze hun liefde moeten tonen. De transparante regie, die niet verhult dat Rabbit Hole oorspronkelijk een (met de Pulitzer Prize bekroond) toneelstuk is, zet het spel van Kidman en Eckhart terecht op de voorgrond. De acteurs profiteren daar optimaal van, vooral in de scènes waarin ze zonder stemverheffing of tranen om elkaar heen cirkelen. Of die waarin ze tegenover anderen wél de juiste woorden weten te vinden.

Re: Englands Streit um Eichhörnchen

Arte, 19.40 uur

In Engeland worden rode eekhoorns verdrongen door grijze. Van de rode resteren nog 15 duizend exemplaren, tegen 2 miljoen grijze. Landeigenaren mogen de grijze eekhoorns ­afschieten, maar dat stuit op protest van dierenrechtenorganisaties.

Terzake docu

Canvas, 20.10 uur

Op een speciale afdeling in de gevangenis van Hasselt verblijven zeven gedetineerden in afzondering. Uit angst voor radicalisering van hun medegevangenen, mogen ze geen contact hebben met anderen. Terzake kon er bij uitzondering filmen.

Terreur

NPO 2, 20.25 uur

In 2000 wordt het marineschip USS Cole in de haven van Jemen geramd door een bootje met zelfmoordterroristen. 17 matrozen komen om. De Amerikanen wijzen Al-Nashiri van Al Qaida aan als dader. Na marteling belandt hij getraumatiseerd in Guantanamo Bay. Terecht?

How to Find Love Online

Eén, 21.30 uur

In deze Britse documentaire worden datingsites onderzocht die beweren op basis van algoritmen de perfecte partner te kunnen vinden. Presentator Xand Van Tulleken neemt de proef op de som en gaat op zoek naar zijn ideale partner.

Forensics: The Real CSI

BBC 2, 22.00 uur

Documentaireserie over de forensische wetenschap. In deze aflevering moet een onderzoeksteam een onbekende schutter identificeren en de doodsoorzaak vaststellen van een lichaam dat onder verdachte omstandigheden is gevonden.

Life After My Brother’s Murder

BBC 1, 23.35 uur

Documentaire over de nasleep van steekincidenten. Dertien jaar nadat Chanells broer is neergestoken, heeft de moordenaar recht op vervroegde invrijheidsstelling. Chanells slachtofferverklaring wordt meegenomen in de rechtszaak.

Francofonia (Aleksandr Sokoerov, 2015) 

Arte, 23.40-01.10 uur.

Makkelijk maak je het jezelf niet als filmmaker, als je een veelomvattend, essayistisch verhaal wilt vertellen over het Louvre tijdens de Duitse bezetting van Parijs in de Tweede Wereldoorlog. Talrijke ideeën wil Sokoerov (Russian Ark) verwerken in Francofonia. Verwoede pogingen tot Skype-contact met kapitein Dirk, die met zijn vrachtschip kostbare kunstwerken transporteert, worden gekoppeld aan reflecties over de kwetsbaarheid van kunst in oorlogstijd, dromerige excursies door het Louvre en uitweidingen over de geschiedenis van het museum. Archiefbeelden, computeranimaties, WOII-bommenwerpers scherend over hedendaags Parijs: in Francofonia, waarin ook Napoleon (Vincent Nemeth) en Marianne, het symbool van de Franse revolutie (Johanna Korthals Altes) hun neus laten zien, loopt het allemaal in elkaar over.

Hardcore Henry (Ilya Naishuller, 2015) 

Nu te zien op Netflix.

De aantrekkingskracht en het succes van het zinnelijke actiespektakel Hardcore Henry zijn eenvoudig te verklaren. Het begon met de videoclips die Ilya Naishuller, frontman van de Russische rockband Biting Elbows, enkele jaren eerder maakte ter promotie van zijn muziek. Met The Stampede (2011) en vooral Bad Motherfucker (2013) maakte hij razend energieke, vanuit de eerste persoon gefilmde geweldsfantasieën waarmee hij het internet op zijn kop zette én in contact raakte met actieregisseur en -producent Timur Bekmambetov (Night Watch, Wanted). Die wilde graag investeren in een videoclip van speelfilmlengte. Het loont om Hardcore Henry ook als zodanig te bekijken. In deze ultieme symbiose van game en film kijken we door de ogen van Henry, een halfmechanische supersoldaat met geheugenverlies die de telekinetische ontvoerder van zijn geliefde achternazit. Het is een smakelijk onzinnig kapstokje voor een spervuur van (af en toe onnodig misogyn) spektakel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden