TipsFilm en televisie

De Volkskrant film- en tv-tips voor vrijdag 9 oktober

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van vrijdag.

Alex Hibbert in Moonlight van Barry Jenkins

IDFA: André Hazes: Zij gelooft in mij

In de aanloop naar IDFA zendt NPO 2 Extra memorabele documentaires uit die te zien waren op het festival. André Hazes: Zij gelooft in mij is een openhartige documentaire uit 1999 over volkszanger André Hazes, die in 2004 overleed. Het laat de jongen zien die Hazes was en hoe hij met zijn stem de harten van duizenden fans veroverde. Hazes vulde met gemak de grootste stadions en aan zijn muur hingen gouden platen. Maar regisseur John Appel toont vooral hoe eenzaam de volkszanger is. In een terugblik zei Hazes’ weduwe ­Rachel onlangs hoeveel de film voor haar en André had betekend. 

Vroege vogels

NPO 2, 19.50 uur

De Dollard is een zeearm op de grens tussen Groningen en Duitsland. De rivier Eems mondt hier uit, en daarom is het water er brak. Het grotendeels beschermde natuurgebied heeft een bijzondere flora en fauna, waaronder een groep van meer dan 150 zeehonden. Het scheelde overigens maar een haartje of het hele gebied was drooggelegd; een idee van de overheid in de jaren zeventig. De nog jonge natuurbescherming verzette zich met succes tegen de plannen. Vroege vogels toont vanavond de dieren in het gebied, van kluten en zeehonden tot bedreigde roofvogels.

Louis Theroux: Dark States

NPO 3, 21.00 uur

Als onderdeel van zijn drieluik Dark States bezocht Louis Theroux de stad Houston, waar hij in de illegale seksindustrie dook. Houston staat bekend als hét centrum van de mensenhandel in Noord-Amerika. Veel slachtoffers belanden in de seksindustrie. Theroux ontmoet enkele sekswerkers en verdiept zich in de complexe en soms raadselachtige verhouding tussen prostituee en pooier. Daarnaast loopt hij mee met agenten van de lokale zedenpolitie. Zij proberen prostituees die tegen de lamp lopen zover te krijgen dat ze tegen hun pooiers durven te getuigen.

The Death of Stalin

Canvas, 21.20 uur

(Komedie, Armando Iannucci, 2017) Daar ligt de grote leider van de Sovjet-Unie, plat op zijn rug op het tapijt in een plas urine. Kan het wel, lachen om de kliek rond Stalin, die verantwoordelijk wordt gehouden voor miljoenen doden? De Schotse regisseur Armando Iannucci is zich van dat vraagstuk bewust en lost het elegant op. Zelfs in de meest absurdistische scènes wordt de gruwelijke werkelijkheid niet genegeerd: op de achtergrond worden aan de lopende band mensen opgepakt en afgevoerd. Iannucci heeft een goed oog voor de idiotie van de macht.

Jason Isaacs in The Death of Stalin van Armando Iannucci

Nu te zien

NPO 2, 22.10 uur

Tot 3 januari is in de Kunsthal Rotterdam een expositie te zien van wandkleden naar ontwerpen van bekende kunstenaars. De tentoonstelling Extra Large toont zestig kleden, waarvan de meeste werden gemaakt in historisch instituut Manufacture des Gobelins in Parijs. De werken stammen van rond 1920 tot heden en vertalen ontwerpen van Picasso, Le Corbusier, Miró en Vasarely in metershoge, ambachtelijk gemaakte tapijten, die vaak een opvallend driedimensionale kwaliteit hebben. In Nu te zien gaat museumdirecteur Marieke Uildriks op bezoek in de Kunsthal.

Moonlight

NPO 3, 22.40 uur

(Drama, Barry Jenkins, 2016) Het met drie Oscars bekroonde meesterwerk Moonlight is gebaseerd op het theaterstuk In Moonlight Black Boys Look Blue van Tarell McCraney, over de drie levensfasen van de zwarte homoseksuele Chiron in een achterbuurt in Miami. Regisseur Barry Jenkins en McCraney verwerkten volop eigen ervaringen uit hun jeugd in hun verhaal. De keuze om hetzelfde personage door drie acteurs te laten spelen blijkt een schot in de roos. Van verward en eenzaam kind (door Alex Hibbert) tot slungelige in zichzelf gekeerde puber (Ashton Sanders) en uiteindelijk gespierde dealer (Trevante Rhodes): zelden voelde een filmpersonage ondanks zijn uiterlijke verschillen zo consistent.

Loveless

NPO 2, 23.30 uur

(Drama, Andrej Zvjagintsev, 2017) Wanneer de 12-jarige Aleksej tijdens de scheiding van zijn ouders doorkrijgt dat hij ongewenst is, trekt hij zijn eigen plan. Wat volgt, is een zoektocht met een pijnlijk ironische lading. Niemand keek naar de jongen om toen hij er nog was, maar nu moet hij koste wat kost worden teruggevonden. Met ijselijk mooie beelden en ontregelende momenten geeft cineast Zvjagintsev zijn tot nu toe meest toegankelijke, meeslepende en in Cannes met de juryprijs bekroonde film een mysterieuze lading.

Marjana Spivak in Loveless van Andrej Zvjagintsev
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden