TipsFilm en televisie

De Volkskrant film- en tv-tips voor vrijdag 5 juni

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van donderdag.

Max von Sydow in The Exorcist.

Reizen Waes blijft thuis

NPO 3, 20.25 uur

Voor een globetrotter als Tom Waes heeft de coronacrisis grote gevolgen. In Reizen Waes bezocht hij al meer dan dertig bestemmingen over de hele wereld, maar verre reizen zijn er voor de presentator voorlopig niet meer bij. Daarom besluit hij in Reizen Waes blijft thuis via het internet een reünie te organiseren met enkele van de honderden mensen die hij op zijn reizen heeft leren kennen. Hoe gaan zij met de crisis om? Vanaf volgende week is Waes drie weken te zien in Japan, waar hij begin dit jaar een rondreis maakte.

Nu te zien

NPO 2, 21.15 uur

Terwijl in het Westen vooral abstract werd geschilderd, hielden kunstenaars in Oost-Duitsland, deels gestuurd door de staat, vast aan de figuratieve schilderkunst. Lange tijd werd de kunst uit Leipzig door Nederlandse kunstkenners daarom als ouderwets gezien. Na de val van de Muur brak een jonge generatie kunstenaars van de Leipziger school echter wereldwijd door. Nu te zien neemt vanavond een kijkje op de expositie Crux van Museum de Fundatie, met werken van vier schilders uit Leipzig: Martin Kobe, Mirjam Völker, Robert Seidel en Titus Schade.

Louis Theroux: Beware of the Tiger

NPO 3, 21.15 uur

Toen Louis Theroux in 2011 op bezoek ging bij een tijgerverzamelaar in Oklahoma, kon nog niemand vermoeden dat deze man binnen tien jaar wereldberoemd zou zijn. Joe Exotic werd de hoofdpersoon in de documentaireserie Tiger King, die dit jaar in zeer korte tijd uitgroeide tot een van de best bekeken programma’s op Netflix. In de reportage Beware of the Tiger wordt Louis Theroux door de excentrieke verzamelaar rondgeleid in zijn dierentuin. Daarnaast ontmoet de programmamaker de vrouw met een van de grootste chimpanseeverzamelingen in de Verenigde Staten.

Whiplash 

Canvas, 21.20 uur

(Drama, Damien Chazelle, 2014) Elke gespeelde muzieknoot is hier als een stap in een mijnenveld. Niet zuiver, niet goed getimed? Het kost je de kop. Dat pepert acteur J.K. Simmons als drilsergeant annex jazzdocent een film lang zijn pupillen in. Met de strakke, ritmische cameravoering van Whiplash verbeeldt regisseur Chazelle de fysieke aspecten van het musiceren; veel close-ups van hoofdpersonage Andrew (Miles Teller), die dolgraag een excellente drummer wil worden. Ook als de film in de finale over de top gaat, blijft Simmons fier overeind.

Miles Teller (links) en J.K. Simmons in Whiplash.Beeld Daniel McFadden / Sony Pictures Classics

QT8: Quentin Tarantino - The First Eight

Arte, 22.10 uur

De wat cryptische titel van deze documentaire uit 2019 slaat op de ‘belofte’ van de Amerikaanse filmmaker Quentin Tarantino dat hij na zijn tiende film zal stoppen met zijn metier. Zijn negende, Once Upon a Time... in Hollywood, was tijdens het maken van de docu nog niet te zien. In de documentaire over Tarantino's grenzeloze filmliefde komt de Amerikaan zelf overigens niet aan het woord. Wel veel van zijn acteurs, onder wie Samuel L. Jackson, Tim Roth en Michael Madsen. Ook laat maker Tara Wood de kritiek op Tarantino's werk niet onbesproken. 

The Exorcist

Veronica, 23.05 uur

(Horror, William Friedkin, 1973) Verhalen over brakende en flauwgevallen bioscoopbezoekers droegen alleen maar bij aan de cultstatus van deze horrorklassieker, die nog weinig aan kracht heeft ingeboet. De methoden van regisseur Friedkin om het beste uit zijn acteurs te krijgen zijn berucht; het resultaat is indrukwekkend. Actrice Linda Blair zou nooit meer loskomen van haar rol als door de duivel bezeten meisje dat zomaar verandert in een vuilspuitend monster (‘Your mother sucks cocks in hell’) met een hoofd dat 360 graden op haar romp draait. De nog altijd volop geïmiteerde film kreeg meerdere vervolgen en ontketende een wereldwijde hausse aan vaak bedroevend slechte films waarin jonge meisjes door helse demonen worden overgenomen.

Io sono l’amore

NPO 2, 23.10 uur

(Drama, Luca Guadagnino, 2009) Tilda Swinton (die de film mede produceerde) is in dit gepassioneerde, barokke en toch ook onderkoeld gebrachte familiedrama een Russische emigrant die met de zoon van een textielmagnaat is getrouwd. Ze doet haar best in de rijke en traditionele omgeving, maar is willoos wanneer via haar zoon de culinair onderlegde Antonio in haar leven verschijnt. Het is het begin van een even heftige als uitzichtloze relatie en de katalysator van dramatische gebeurtenissen binnen een gezin dat maar met moeite de schijn van harmonie kan ophouden.

Tilda Swinton in Io sono l’amore.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden