Film- en tv-tipsVrijdag 24 januari

De Volkskrant film- en tv-tips voor vrijdag 24 januari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van vrijdag.

Les ogres (2015).

Gort over de grens

NPO 2, 19.55 uur

Frankrijk is wijnland bij uitstek, maar wijnkenner Ilja Gort trekt de komende weken toch weer door Spanje. Net als het vorige seizoen ontdekt hij in Gort over de grens wat de lokale wijnboeren en de Spaanse keuken te bieden hebben. De reis begint vandaag in de provincie Alicante, waar hij de duurste wijn van het land proeft bij een wonderlijke wijnboer. Op een voormalig pirateneiland ontdekt hij een mix van de Spaanse en Italiaanse keuken, en wat hij in Benidorm krijgt geserveerd omschrijft hij als ‘de lekkerste vieze wijn die ik ooit heb gedronken’.

Prison Sisters

NPO 2 Extra, 20.25 uur

Sara zat als meisje in een vrouwengevangenis in Afghanistan omdat ze er met haar vriendje vandoor was gegaan. Daarover maakte Nima Sarvestani de met een Emmy Award bekroonde Zweedse documentaire No Burqas Behind Bars. De filmmaker nodigde Sara na haar vrijlating uit naar Zweden te komen, waar Sara asiel aanvraagt. Enerzijds ervaart ze de vrijheid als weldadig, anderzijds valt het zwaar haar vrienden te hebben moeten achterlaten. Vooral haar hartsvriendin en celgenoot Najibeh mist ze. Wanneer ze hoort dat die door steniging om het leven is gekomen, wil ze de ware toedracht weten.

The Godfather

RTL 7, 20.30 uur.

(Misdaad, Francis Ford Coppola, 1972) Francis Ford Coppola was begin 30 toen hij aan de eerste The Godfather begon. Als je in aanmerking neemt dat studio Paramount hem aan banden probeerde te leggen en dat het productieproces rommelig verliep, kan de waardering voor Coppola’s omvangrijke maffiaproject alleen maar toenemen. In lange, uitgesponnen scènes zuigt The Godfather de kijker de wereld binnen van Don Corleones maffiafamilie onder leiding van een onvergetelijke Marlon Brando – drie uur later gruw je van ze. En misschien ook van jezelf, omdat je je zo hebt laten meeslepen.

Beeld uit The Godfather (1972).

A Perfect Day

Canvas, 21.20 uur.

(Komedie, Farnando León de Aranoa, 2015) Je ziet aan alles dat Tim Robbins en Benicio Del Toro het naar hun zin hebben als hun personages in dit komische oorlogsdrama. Hulpverleners spelen ze, een tikje vet aangezet, in een niet al te scherp gedefinieerd, naoorlogs voormalig Joegoslavië. Zoals alles in A Perfect Day ligt de titel er ook wat dik bovenop: 24 uur tegenslag voor de humanitaire werkers en hun aanhang. Filmmaker Léon de Aranoa relativeert de complexiteit van het hulpverlenen ondanks zijn humor niet; een kapot land krijg je niet zomaar weer heel.

Beeld uit A Perfect Day (2015).

Nu te zien

NPO 2, 22.10 uur

Thierry Mugler is bekend als modeontwerper, maar de 71-jarige Fransman is op veel meer fronten actief. In de overzichtstentoonstelling Couturissime, die t/m 8 maart te zien is in de Rotterdamse Kunsthal, komen alle facetten van de couturier, fotograaf, parfumeur en visionair aan bod. Centraal staan meer dan 150 outfits die Mugler ontwierp tussen 1977 en 2014, aangevuld met accessoires, videoclips, schetsen en foto’s van modefotografen als Helmut Newton en Guy Bourdin. In Nu te zien neemt Cathelijne Broers een kijkje in de Kunsthal.

Fortitude

Canvas, 23.05 uur

Het is niet pluis in Fortitude. Sinds er een mammoet in het ijs werd gevonden, vallen er opmerkelijk veel doden in het Noorse vissersdorp, waar ook een onderzoeksinstituut is gevestigd. Vanavond pikt Canvas de draad van Fortitude weer op met het derde seizoen van de serie, dat dit keer met vier afleveringen wat korter is. Na de moord op gouverneur Munk worden twee detectives uit Oslo naar Fortitude gestuurd om de zaak te onderzoeken. Zij zijn echter niet de enige nieuwkomers, want er arriveren ook twee mysterieuze bezoekers uit de VS.

Les ogres

NPO 2, 00.00 uur.

(Drama, Léa Fehner, 2015) Ook het leven buiten de optredens van het Fellini-achtige reizende theatergezelschap in Les ogres zit vol theater. Met ruzies, zwangerschappen, liefdes en jaloezie, terwijl op het podium het echte leven voortdurend binnendringt. Dat levert een film op die alle kanten op vliegt, balancerend tussen soap en intiem drama. Theatermanager en groepsleider François (François Fehner, vader van de regisseur) nodigt noodgedwongen een oude vlam uit om een geblesseerde actrice te vervangen, waarmee hij een oude wond openrijt bij zijn vrouw Marion (Marion Bouvarel, moeder van de regisseur). Vooral tijdens die kleine momenten betaalt de keuze van regisseur Fehner om haar eigen familie te casten zich uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden