Film- en tv-tipsVrijdag 14 februari

De Volkskrant film- en tv-tips voor vrijdag 14 februari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van vrijdag.

John Travolta in Pulp Fiction, om 22.00 op Veronica.

First Dates - Valentijn

NPO 3, 19.25 uur

BNNVara begint het nieuwe seizoen van First dates met een special. Voordat nieuwe kandidaten in het datingprogramma op zoek mogen gaan naar een partner is het deze Valentijnsdag de beurt aan een aantal bekende Nederlanders. Gastheer Sergio en barman Victor ontvangen dj Giel Beelen, vlogger Yvonne Coldeweijer, presentator Sipke Jan Bousema, stylist Maik de Boer en zangeres Mariska van Kolck. Ze gaan vanavond op een date. Aan het einde van de aflevering mogen de stellen zeggen of ze elkaar nog een keer willen zien.

Het uur van de wolf: Ik hou van mij

NPO 2 extra, 20.35 uur

Documentaire uit 2005 van Kees de Groot van Embden over de zoektocht van journalist Ischa Meijer naar geluk. Geboren als Joods kind op 14 februari 1943 en op zijn 52ste verjaardag gestorven op 14 februari 1995, geldt Meijer als een van de beste interviewers die Nederland heeft voortgebracht. De Groot van Embden maakte tien jaar na diens dood een intieme reconstructie van Meijers leven. Zijn jeugd, zijn werk, zijn liefdesleven. Onder anderen zijn broer, zijn zuster en een aantal ex-geliefden vertellen er openhartig over, aangevuld met fraai archiefmateriaal.

De laatste 24 uur

NPO 1, 21.30 uur

Publicist en columnist Roos Schlikker schrijft voor kranten en tijdschriften bijdragen over het leven van alledag en haar ervaringen als moeder, maar kaart ook serieuzere kwesties aan. Zo vraagt ze regelmatig aandacht voor depressie en psychiatrische aandoeningen, en maakte ze zich sterk voor het recht op registratie van doodgeboren kinderen. In De laatste 24 uur krijgt Schlikker van Bert van Leeuwen te horen dat (zogenaamd) haar laatste dag is aangebroken. Ze moet even wennen aan het idee, maar dan besluit ze haar overleden moeder een eerbetoon te geven.

Pulp Fiction 

Veronica, 22.00 uur

(Actie, Quentin Tarantino, 1994) Keiharde en hilarische actiefilm met prachtige dialogen, listig vervlochten verhaallijnen en visuele vondsten, van de heerlijk banale gangstergesprekken (over hoe een Quarter Pounder met kaas in Parijs wordt genoemd ) tot de visuele grapjes (Uma Thurman die tegen John Travolta ‘Don’t be a square’ zegt en een rechthoek in de lucht tekent) en het absurd excessieve geweld (zie het per ongeluk afgevuurde geweer in de auto). Tarantino maakte school met deze film (en voorganger Reservoir Dogs), die na 26 jaar nog altijd een van zijn allerbeste blijft.

Nu te zien

NPO 2, 22.10 uur

In samenwerking met het Rijksmuseum organiseert Singer Laren de tentoonstelling Spiegel van de ziel, waarop het kunstmagazine Nu te zien vanavond een blik werpt. Tot en met 10 mei geeft de expositie een overzicht van de Nederlandse kunst uit de 19de eeuw. Gastcurator Jenny Reynaerts maakte een selectie van werken van bekende en minder bekende kunstenaars die laat zien hoe zij - als reactie op de oppervlakkigheid van het moderne leven - de kijker een blik gunden op hun diepere zelf. Spiegel van de ziel toont werken van onder anderen Toorop, Mondriaan en Maris.

Hannah

SBS 9, 22.25 uur

(Drama, Andrea Pallaoro, 2017) Centraal in de tweede speelfilm van Italiaan Pallaoro staat de zwijgzame Hannah (Charlotte Rampling), een vrouw van eind 60. Ze gaat naar haar theaterclubje, kookt, gaat naar bed en de volgende dag levert ze haar echtgenoot af bij de gevangenis. Hannah komt door de misdaad en gevangenschap van haar man steeds verder in een isolement. Als Hannah kan Rampling raadselachtig zijn. Er is een pantser, én een zweem van kwetsbaarheid. Er is emotie, net niet volledig weggestopt. De regisseur doseert de informatie subtiel, beantwoordt de vragen daarover net zo dat ze niet knagend worden. Dat maakt van Hannah een fijnzinnige oefening in empathie.

La tête haute

NPO 2, 23.30 uur

(Drama, Emmanuelle Bercot, 2015) Malony is typisch zo’n rotjoch uit de Franse onderklasse. Zijn situatie lijkt uitzichtloos. Je kunt La tête haute niet zien zonder diep respect te krijgen voor al die mensen die jongens als Malony (Rod Paradot) kansen blijven geven. Regisseur Bercot volgt hem van zijn 6de tot zijn 17de, terwijl hij zich regelmatig bij een steeds vermoeidere rechter (Catherine Deneuve) moet melden. Debutant Paradot draagt de film fantastisch, maar als kijker dreig je eerder af te haken dan de mensen die Malony zo liefdevol blijven begeleiden.

Rod Paradot (op de rug gezien) en Catherine Deneuve in La tête haute.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden