Tips Film en Televisie

De Volkskrant film- en tv-tips voor vrijdag 12 oktober

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vrijdag zien. 

De gepassioneerde machinist van de onderzeeër in Das Boot.

Das Boot (Wolfgang Petersen, 1981)

NPO 3, 22.05-01.20 uur.

Onderzeebootfilms lijken altijd te werken. De zweterige, claustrofobische sfeer in de nauwe gangen, de spanningen tussen de bemanningsleden die aan elkaar zijn overgeleverd. Die ingrediënten leverden schitterende scènes op, van Frank Capra's fraaie Submarine uit 1928 tot The Abyss van James Cameron uit 1989 en van verschillende varianten van 20,000 Leagues Under the Sea tot K-19: The Widowmaker (2002) van Kathryn Bigelow. Maar het meesterwerk in het genre is Das Boot van Wolfgang Petersen, over het gevecht dat de Duitse U-boot 96 in 1941 in de Atlantische Oceaan voerde met de geallieerden. Aan boord van het schip bevond zich de oorlogscorrespondent Lothar-Günther Buchheim. Op basis van zijn beschrijvingen werd de adembenemende strijd gereconstrueerd. Het Duitse vertelperspectief was destijds - de film verscheen in 1981 - behoorlijk gewaagd.

'Wat cameraman Jost Vacano in Das Boot presteerde was revolutionair.' (Paul Verhoeven, die sinds Soldaat van Oranje bijna al zijn films maakte met Vacano, over het ingenieuze camerasysteem waarmee Das Boot is gefilmd.)

Das Boot groeide langzaam uit tot klassieker. Die status dankt de film zeker ook aan het gekmakend-claustrofobische camerawerk van Jost Vacano, die alle opnamen in de volledig nagebouwde onderzeeboot draaide met een kleine camera. De verschillende versies van de film die de ronde doen spreken overigens ook tot de verbeelding. De originele bioscoopuitvoering duurde 145 minuten, de vanavond uit te zenden director’s cut – na afloop van het filmprogramma De Kijk van Koolhoven, een aflevering over het ietwat malle thema ‘water en boten’ – maarliefst drie uur en een kwartier. Voor de ware fans is er ook nog een uncut-versie van 300 minuten. Voor regisseur Petersen werd na Das Boot de rode loper uitgerold in Hollywood, waar hij zich een vakkundig actieregisseur betoonde (Air Force One, Troy), zonder ooit Das Boot te evenaren.

La isla mínima (Alberto Rodríguez, 2014) 

Canvas, 21.55-23.35 uur.

In de ogen van politieofficier Pedro is Spanje een poel van corruptie en eigenrichting. Hij hoopt daar verandering in te brengen. Een nieuwe generatie rechtsverdedigers zal opstaan, ziek van de fascistische erfenis van Franco en overtuigd van het belang van democratie. Met collega Juan wordt hij vanuit Madrid naar Andalusië gestuurd om de verdwijning van twee tienerzusjes te onderzoeken. De agenten stuiten op een muur van wantrouwen. Ze treffen al snel de lijken aan van de meisjes; ze blijken niet de eersten die hier op brute wijze aan hun einde kwamen. La isla mínima, gesitueerd in het voor de Spaanse geschiedenis sombere jaar 1980, was destijds de grote winnaar van de Goya Awards, de belangrijkste Spaanse filmprijzen. Een eigenzinnige, intrigerende film noir die een sterk plot combineert met ijzingwekkende spanning, een scherpe blik op het recente Spaanse verleden, een fraai psychologisch duel tussen de twee hoofdrolspelers en een onheilspellende atmosfeer dankzij broeierig camerawerk, variërend van zweterige close-ups tot prachtige luchtopnamen van het rivierengebied.

Wadjda (Haifaa Al-Mansour, 2012) 

NPO 2, 23.35-01.05 uur.

Vrouwen mochten zes jaar geleden bijna niets in Saoedi-Arabië, een land waar bioscopen verboden waren. Dat de Saoedische Haifaa Al-Mansour filmmaakster werd, zegt behalve iets over haar strijdbaarheid ook iets over haar optimisme. Wadjda is in haar debuutfilm de naam van de 10-jarige hoofdpersoon, die aan de rand van hoofdstad Riyad woont en zich geëmancipeerder gedraagd dan voor vrouwen wenselijk is in het islamitische land. Zo zou ze niets liever dan het jongetje dat haar speels plaagt met zijn fiets, tegengas geven op haar eigen fiets. Als op school een mooie geldprijs te winnen valt met een Koranwedstrijd, ziet ze haar kans schoon. Wadjda is een opvallend lichtvoetige film. Dat is niet alleen te danken aan het werk van Al-Mansour, maar beslist ook aan de jonge hoofdrolspeelster Waad Mohammed, die in haar spel een laconiek pragmatisme legt.

Reizen Waes

NPO 3, 20.25 uur.

Herhaling van de aflevering die Tom Waes in 2017 maakte in Venezuela. Ooit was het een populaire vakantiebestemming, maar sinds een reeks economische tegenvallers is het land vooral negatief in het nieuws. Waes gaat op zoek naar lichtpuntjes en spreekt met bewoners uit de achterbuurten.

De kijk van Koolhoven

NPO 3, 21.20 uur. 

Regisseur en fijnproever Martin Koolhoven geeft college over water en boten in films. Beide zorgen niet alleen voor rampspoed op het doek (zie Jaws, Titanic), voor filmmakers zijn waterverhalen ook een penitentie om te produceren. Aansluitend is klassieker Das Boot (1981) te zien.

Stacey Dooley onderzoekt

RTL 5, 22.30 uur.

BBC-journalist Stacey Dooley reist af naar Hongarije om aandacht te vragen voor het grote aantal Roma-kinderen dat uit huis wordt geplaatst. Wordt er te streng opgetreden en is er sprake van discriminatie, of doen de maatschappelijk werkers gewoon wat ze moeten doen?

Vreemde gasten

NPO 2, 23.20 uur.

Korte documentaire van filmmaker Eva van Pelt over Nederlanders die nieuwkomers met een tijdelijke status een verblijf aanbieden bij hun thuis. De gasten, die leven tussen hoop en vrees, mogen (van de wet) maximaal drie maanden blijven. Hoe werken de goede bedoelingen in de praktijk?

The Graham Norton Show

BBC 1, 23.35 uur. 

BTS, de grootste Koreaanse popgroep van dit moment, verovert Europa en zingt een lied in de studio van Graham Norton. Op de rode bank praat Norton met actrices Whoopi Goldberg en Rosamund Pike en acteurs Jamie Dornan (Fifty Shades of Grey) en Harry Connick Jr.

Bordertown

CANVAS, 23.35 uur. 

Een volbloed Scandinavische misdaadserie, uit Finland dit keer, over een detective die op zoek naar rustiger vaarwater verhuist van hoofdstad Helsinki naar uithoek Lappeenranta. Maar dat valt vies tegen: in 11 afleveringen krijgt Kari Sorjonen vijf moordzaken voor zijn kiezen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden