Televisie- en filmtips

De Volkskrant film en tv-tips voor maandag 4 juni

Davy Propper, Virgil van Dijk, Nathan Ake, bondscoach Ronald Koeman en Marten de Roon tijdens de training van het Nederlands eftal voor de wedstrijd tegen Slowakije.Beeld Anp

Utopia 2

SBS 6, 19.30 uur

De realityshow Utopia liep maar liefst vijf jaar op SBS 6, maar kwam afgelopen vrijdag ten einde. Vandaag begint direct een opvolger die qua opzet nog extremer is dan het origineel: vijf deelnemers moeten op een braakliggend terrein hun eigen samenleving opbouwen.

Voetbal: Italië-Nederland

Veronica, 20.00 uur

Twee landen die ontbreken op het WK in Rusland spelen een oefenwedstrijd. Om 20.45 uur wordt in het Juventus-stadion in Turijn afgetrapt tussen Italië en Nederland. Zal bondscoach Ronald Koeman experimenteren met zijn opstelling of speelt hij op safe?

Unstoppable (Tony Scott, 2010)

RTL 7, 20.30-22.30 uur

De zwanenzang van actieregisseur pur sang Tony Scott (1944-2012), met Denzel Washington als de gelouterde treinmachinist Frank, die groentje Will (Chris Pine) bij zijn eerste klus begeleidt. Ze belanden daarbij letterlijk op hetzelfde spoor als een voortdenderende, onbemande goederentrein vol gifstoffen. Precies de plek waar een film als Unstoppable zijn helden hebben wil; het is een kwestie van tijd eer de twee bedenken dat zij die spooktrein wel eens tot stilstand zouden kunnen brengen. Washington en Pine zetten de machinisten even heroïsch als kwetsbaar neer. Scott pakt regelmatig flink uit met audiovisueel vertoon, zoals in de scène waar Will tussen de remkabels belandt, terwijl een lading graan over hem heen stroomt. De vonken spatten in het rond, de soundtrack vult zich met gebulder en Scott voert de montage op tot stroboscopische snelheid. Als meester van de hyperbeweeglijke, avantgardistische actiefilm kende hij zijn gelijke niet.

2Doc: Het mysterie van de melkrobots

NPO 2, 20.25 uur

In deze documentaire over de kwetsbaarheid van de moderne boer wordt Brabander Johan van Rijthoven gevolgd. Om de melkproductie van zijn melkveehoudersbedrijf te verhogen, schaft hij een aantal melkrobots aan. Die blijken echter zeer slecht te functioneren.

Ciske de Rat (Guido Pieters, 1984)

RTL 8, 20.30-22.45 uur

Geslaagd drama, spelend in de jaren dertig, over een straatjongetje dat veel te weinig liefde krijgt en daarvan de bittere consequenties moet dragen. De dialogen zullen nooit lesmateriaal worden, maar de keuze van de makers om het perspectief bij de jonge belhamel te leggen (en niet bij zijn onderwijzer, zoals het boek van Piet Bakker en een eerdere verfilming uit 1955 deden), ook aandacht te besteden aan de politiek-maatschappelijke achtergrond en Frans Bromet de film vanaf de schouder te laten draaien, resulteerde in, jazeker, een Hollandse klassieker.

Boter, kaas noch eieren

NPO 3, 21.35 uur

Herhaling van de persoonlijke documentaire die presentator Milouska Meulens maakte over haar leven als veganist. Wat doet deze levensstijl, waarbij zij geen vlees en geen dierlijke producten eet, met haar lichaam? En wat vinden haar man en kinderen ervan?

Lobanovskiy Forever

Canvas, 22.10 uur

Sportdocumentaire uit 2016 over de Oekraïense voetbalclub Dynamo Kiev, die onder manager Valeri Lobanovskiy in 1975 als eerste club in de Sovjet-Unie de Europa Cup voor Bekerwinnaars won. Wat maakte Lobanovskiy tot een legende?

Jinek

NPO 1, 23.05 uur

Voordat zij op 1 september met zwangerschapsverlof gaat, maakt Eva Jinek eerst nog een zomerseizoen van haar dagelijkse talkshow. In de eerste week zijn o.a. de Voetbal Inside-mannen Johan Derksen, Wilfred Genee en René van der Gijp te gast.

Eva Jinek.Beeld Anp

The Lost World (Harry O. Hoyt, 1925)

Arte, 00.15-01.55 uur

De moeder aller reuzenmonsterfilms: zo zou je The Lost World uit 1925 met recht kunnen noemen. Een kleine tien jaar voor King Kong (1933) stuurde deze Arthur Conan Doyle-bewerking een expeditie richting de Amazone, waar goed geconserveerde dinosaurussen middels voor die tijd zeer geavanceerde stop-motiontrucages springlevend door het beeld stampen. Geheel zoals het hoort duurt het een hele poos voor het zover is, om de toeschouwer lekker te maken, en ook in deze eerste dinofilm wordt een van de beesten (een gemeen grijnzende brontosaurus) gevangengenomen en naar huis gesleept om middenin de stad te ontsnappen en voor dood en vernieling te zorgen. In dit geval is die Londen, waar onder meer de metro en de Tower Bridge het moeten ontgelden.

Voorafgaand aan de beginscène van The Lost World richt auteur Arthur Conan Doyle zich persoonlijk tot het publiek.

Natuurlijk maken de trucages niet meer de indruk die ze destijds op publiek en pers maakten en de griezelig bedoelde aapman (met een in Venezuela niet echt op zijn plek zijnde chimpansee als maatje) werkt enkel nog op de lachspieren. De inventiviteit en detailzucht van regisseur Harry O. Hoyt en zijn effectenkunstenaars (onder wie King Kong ’s Willis H. O’Brien) blijven echter tijdloos charmant. Let bijvoorbeeld op het prachtig vormgegeven gevecht tussen een allosaurus en een triceratops die haar jonkies probeert te verdedigen: zelfs wanneer alle aandacht van de toeschouwer naar de volwassen reptielen wordt geleid, blijven de kleintjes rechtsonder in beeld een beetje bewegen. Door zulke subtiliteiten, de prachtige jungledecors en het sfeervolle kleurenpalet (de film werd getint uitgebracht, dus niet zwart-wit) doet het er niet toe dat de personages – een journalist die een stel ontdekkingsreizigers vergezelt terwijl ze zoeken naar de vermist geraakte vader van een van hen – flinterdun en oninteressant blijven; ook in 1925 lag de verhouding tussen mens en prehistorisch wezen al scheef in de reuzenmonsterfilm. Vannacht vertoond in de fantastische digitale restauratie uit 2016, met prettige muziek van zwijgende-filmspecialist Robert Israel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden