FILM- EN TV-TIPSMAANDAG 22 JUNI

De Volkskrant film- en tv-tips voor maandag 22 juni

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van maandag.

Jeanne Moreau in Ascenseur pour l'échafaud van Louis Malle.

Teledoc: Missie NS

NPO 2, 20.00 uur

Tussen het hoofdkantoor van NS en de realiteit in de treinen en stations zit een gapende kloof. In haar documentaire Missie NS toont Catherine van Campen de werelden aan beide kanten van die kloof. Terwijl er op kantoor wordt nagedacht over een klantvriendelijker imago, is de realiteit waarmee het personeel te maken heeft een stuk rauwer: te korte treinen, wisselstoringen en klagende passagiers bepalen de werkdag. Naast een portret van het spoorbedrijf schetst Missie NS een confronterend beeld van onze onverschillige en anonieme samenleving.

Ascenseur pour l’échafaud

Arte, 20.15 uur

(Film noir, Louis Malle, 1958) Deze klassieker dankt zijn status vooral aan de soundtrack van Miles Davis, die in 1957 toevallig in Parijs een plaat opnam, en door Malle bij aankomst werd gevraagd om de achtergrondmuziek voor zijn eerste film te spelen. Davis improviseerde de soundtrack op het ritme van Malles sfeervolle zwart-witbeelden; een Franse hoogleraar omschreef dit bijzondere proces ooit als ‘een jamsessie-duet tussen jazz en film’. Het is de muziek die de beelden van Jeanne Moreau, eenzaam zwervend door de straten van Parijs, onvergetelijk maakt. Ze speelt de maîtresse van een oorlogsveteraan, die haar echtgenoot ombrengt, waarna hij vast komt te zitten in een lift.

They Call Me Trinity

RTL 7, 20.30 uur

(Western, Enzo Barboni, 1970) In de onafzienbare reeks komische spaghettiwesterns met het duo Terence Hill en Bud Spencer (in Nederland bekend als De vier vuisten) is deze film een van de beste. Hill speelt opportunist Trinity, die zijn bepaald niet gelijkende broer Bambino (Spencer) assisteert in zijn strijd met een foute burgemeester en een groep Mexicaanse bandieten, die het op hun beurt weer op een stel vredelievende Mormonen hebben voorzien. Veel vermakelijk cartoonesk geweld, maar ook vol eerbied voor de serieuzere western van Sergio Leone en consorten, met zijn zorgvuldige spanningsopbouw en fraaie camerawerk.

Bud Spencer en Terrence Hill in They Call Me Trinity van Enzo Barboni.

Kingdom of the Mummies

National Geographic, 21.00 uur

In de omgeving van de piramiden van Saqqara, zo’n 30 kilometer ten zuiden van Caïro, onderzoeken egyptoloog Ramadan Hussein en zijn team een stelsel van graftomben. Onder de grond, aan de bodem van een 30 meter diepe schacht, wordt Hussein geïntrigeerd door een muur, waarvan hij vermoedt dat hij een graftombe verbergt. De archeologen banen zich een weg door de instabiele rotsbodem, maar hun gevaarlijke werkzaamheden worden beloond. Ze doen een unieke vondst in een tombe die zich duizenden jaren aan het oog van grafrovers heeft onttrokken.

Jeanne Moreau, l’affranchie

Arte, 21.45 uur

Na de speelfilm Ascenseur pour l’échafaud (die om 20.15 uur begint) zendt Arte een Franse documentaire uit over de hoofdrolspeler in die film, Jeanne Moreau, gemaakt in het jaar dat de actrice overleed, 2017. Moreau, die 89 is geworden,  is een van de grandes dames van de Franse cinema. Ze speelde in bijna 150 films wereldwijd, maar haar thuisland is altijd haar belangrijkste werkgebied gebleven. Vooral beroemd zijn haar samenwerkingen met de regisseur François Truffaut (Jules et Jim) en Louis Malle, met wie ze behalve Ascenseur ook het geruchtmakende huwelijksdrama Les amants maakte.

White House Farm Murders

NPO 2, 22.20 uur

Een van de nieuwe titels in de detectiveweken bij de NPO is de Engelse ITV-serie White House Farm Murders, die een gedramatiseerde versie vertelt van een waargebeurde meervoudige moordzaak. In 1985 wordt het Engelse plaatsje Tolleshunt D’Arcy opgeschrikt door een familiedrama. De Volkskrant gaf de serie drie sterren: ‘De makers hebben de koppige brigadier Jones (sterke rol van Mark Addy) tot centrale ­figuur gemaakt, wat de serie aanvankelijk doet ogen als een klassieke Engelse detective. Hij is degene die zich niet neerlegt bij de te gemakkelijke conclusies van zijn superieuren.’

Jack the Giant Slayer

Net 5, 22.40 uur

(Fantasy, Bryan Singer, 2013) Het maarliefst 181 miljoen euro kostende fantasiespektakel Jack the Giant Slayer, gebaseerd op het sprookje Sjaak en de bonenstaak, flopte destijds behoorlijk in de bioscopen. Misschien vanwege de niet bijzonder geïnspireerde aanwezigheid van fantasie-ingrediënten volgens grootmoeders recept: reuzen, magische zaden, een lichtgevende gouden kroon, een doorgang naar een andere wereld, een hulpbehoevende prinses. Spectaculair is het natuurlijk wel, zo’n met miljoenen opgetuigd verhaaltje over een arme jongen die een handvol mysterieuze zaden bemachtigt waaruit bomen groeien die tot een reuzenland boven de wolken reiken.

Nicholas Hoult in Jack the Giant Slayer van Bryan Singer.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden