Film- en tv-tipsDonderdag 13 februari

De Volkskrant film- en tv-tips voor donderdag 13 februari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van donderdag.

Morgan Freeman in Deep Impact, 1998.

Zembla

NPO 2, 20.30 uur

Het leek een mooi idee: ouderen aanmoedigen om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te blijven wonen, eventueel met hulp van mantelzorgers of thuiszorg. In de praktijk blijkt echter dat kwetsbare ouderen niet de zorg krijgen die ze nodig hebben en huisartsen grote moeite hebben om hun patiënten naar de juiste zorg doorverwezen te krijgen. In een reportage van Zembla wordt vanavond een aantal artsen en ouderen gevolgd. De artsen luiden de noodklok, omdat thuiswonende ouderen nergens terechtkunnen en mantelzorgers overvraagd ­raken.

Vlees en wat het met onze planeet doet 

Canvas, 21.20 uur

De veeteelt is verantwoordelijk voor meer uitstoot van broeikasgas dan alle vormen van transport samen. Het verontreinigt land, water en lucht en is een belangrijke factor in de stikstofproblematiek. Om te tonen hoe gigantische de impact van veeteelt is op de leefbaarheid van de aarde reisde Liz Bonnin de wereld rond. In een BBC-documentaire die op Canvas wordt uitgezonden onder de titel Vlees en wat het met onze planeet doet ziet Bonnin in Texas, de Amazone en Zuid-Afrika de omvang van het probleem. Ook ontmoet ze mensen die werken aan oplossingen.

2doc: The Reagan Show

NPO 2, 23.15 uur

Ronald Reagan zei wel eens dat hij slechts het publieke gezicht was van de echte beleidsmakers. Als voormalig acteur was hij zich er zeer goed van bewust hoe ­belangrijk dat gezicht is. In de tijd van vóór reality-tv liet hij zijn doen en laten als president al voortdurend vastleggen door ­fotografen en cameramensen. Voor The Reagan Show hadden Sierra Pettengill en Pacho Velez dan ook een ruime keus uit archiefmateriaal. Hun documentaire laat zien hoe Reagan als president pr bedreef en zich focust op zijn relatie met Michail Gorbatsjov.

Country Music

Canvas, 23.25 uur

In zijn muziekdocumentaireserie over de geschiedenis van de countrymuziek is regisseur Ken Burns aanbeland in de jaren zeventig en tachtig, een periode waarin diverse artiesten doorbreken bij een breed publiek en uitgroeien tot supersterren.

Dolly Parton mixt country met pop en scoort hit na hit met liedjes als 9 to 5 en I Will Always Love You. Hank Williams Jr. en Rosanne Cash treden in deze periode uit de schaduw van hun beroemde ouders. De outlaw country wordt een populair subgenre met eigen sterren als Willie Nelson en ­Waylon Jennings.

Deep Impact (Mimi Leder, 1998)

RTL 7, 00.30 uur

In 1998 kwamen maar liefst twee films uit waarin een naderende meteoriet/asteroïde/komeet het einde van de mensheid dreigt in te luiden: Michael Bays spektakel Armageddon en deze half zo dure, lekker ouderwetse rampenfilm. In Deep Impact worden  ‘hemel en aarde’ bedreigd door een komeet die met rasse schreden naderbij komt en de mensheid dreigt weg te vagen. Terwijl de Amerikaanse president (Morgan Freeman) een topteam astronauten naar de ruimte stuurt om de komeet te vernietigen, raakt de mensheid helemaal in de war. Wat nu, vragen onder anderen Robert Duvall en Elijah Wood zich af. Met een mooie destructieve climax.

Eden

WDR, 00.10 uur

(Drama, Mia Hansen-Løve, 2014)

November 1992. Paul, gebaseerd op de broer van regisseur Hansen-Løve, is een in zichzelf gekeerde dromer. Toch slaagt hij er in zijn droom te verwezenlijken. Als dj in het Parijse nachtleven brengt hij zijn geliefde muziek aan de man: melodieuze house waarin klanken uit voorbije decennia doorklinken. Een melancholieke muzieksoort is het, toegesneden op de sfeer die Hansen-Løve in haar fijne generatieportret de boventoon laat voeren. Hoewel de film lang meandert, wordt Eden uiteindelijk toch opeens een subtiel psychologisch drama over Pauls moeizame volwassenwording.

Beeld uit Eden (2014).

Le refuge

Arte, 02.00 uur

(Drama, François Ozon, 2009)

De Franse veelfilmer François Ozon maakt het de kijker graag ongemakkelijk door controversiële acties van zijn hoofdpersonen te tonen zonder ze af te keuren. In Le refuge laat hij de laatste gezamenlijke trip van een verliefd en verslaafd stel zien als toppunt van romantiek, oprechter dan de zogenaamde familieliefde uit het rijke milieu waaruit beiden met gebruik van harddrugs willen ontsnappen. Inmiddels is hij overleden en zij ongepland zwanger; de geboorte van het kind wakkert voor haar hopelijk het gevoel aan dat haar overleden vriend voortleeft.

Isabelle Carré in Le refuge (2009).
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden