Film- en tv-tips dinsdag 30 april

De Volkskrant film- en tv-tips voor dinsdag 30 april

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van dinsdag.

Beeld uit Clash van Mohamed Diab.

De Egyptenaar Mohamed Diab, filmer, schrijver en invloedrijk opiniemaker, gelooft vurig dat film mensen kan veranderen. ‘Niet direct, en zeker niet iedereen tegelijk, maar stap voor stap, één kijker per keer’, zei hij drie jaar geleden tijdens het filmfestival van Cannes. Daar opende zijn met lovende kritieken overladen film Clash (Eshtebak) het programmaonderdeel Un Certain Regard. Sinds kort is de film toegevoegd aan de catalogus van Netflix, en het is zonder twijfel een van de belangrijkste en avontuurlijkste films die momenteel op het streamingplatform te vinden zijn.

‘Een oorlog begint altijd met de ontmenselijking van de tegenstander. En de vredesstichter zal moeten aantonen dat we allemaal mensen zijn. Dat is wat ik met mijn film probeer te doen.’ (Mohamed Diab in de Volkskrant over zijn film Clash.)

Met Clash vond Diab een hoogstoriginele en beklemmende vorm voor een geënsceneerd verslag van één etmaal tijdens de gewelddadige volksopstand tegen de Egyptische president Morsi, in juli 2013. Zijn film speelt zich volledig af binnen de 8 vierkante meter van een arrestantenbus, die gedurende de chaotische dag wordt gevuld met een journalist, fotograaf, leden van de Moslimbroederschap, hun pro-militaire tegenstanders, een bevelen negerende soldaat en burgeractivisten: mannen, vrouwen, kinderen zelfs. De arrestantenbus toont een kleine en min of meer overzichtelijke versie van de problemen waar Egypte anno 2013 mee te maken had: een plek onder hoogspanning, waarin niemand elkaar lijkt te vertrouwen en zelfs familieleden soms lijnrecht tegenover elkaar staan. Op indringende wijze mengt Diab de ruzies in de bus met de turbulente en almaar grimmiger buitenwereld, die enkel aanschouwelijk wordt door tralieramen en de soms even opengeklapte deuren. Beelden die getuigen van een groot regietalent: geef Diab een viaduct en wat figuranten en je krijgt blockbusterwaardige spektakelscènes.

Met sterk cinematografische momenten tilt Diab zijn film naar een hoger plan. Juist het bruutste moment in Clash is visueel oogstrelend: groenige lichtbundels van talloze laserpennen schijnen door de tralies van de tollende bus. Het pantser dat beknelt en beschermt; buiten wacht het pandemonium. Een onvergetelijk slot van een film over dodelijke, blinde woede van de massa.

Clash (Mohamed Diab, 2016)

Nu te zien op Netflix.

What If

(Michael Dowse, 2013) What If, in sommige landen uitgebracht als The F Word, is een typische romantische indiekomedie à la (500) Days of Summer. Zo zijn er tekeningetjes die tot leven komen en is er veel geestig bedoeld gehakketak, allemaal gecentreerd rond de wellicht herkenbare vraag: kun je vrienden worden met een gebonden meisje dat je stiekem heel leuk vindt? Dit alles speelt zich af in hipsterland, waar iedereen een leuk creatief beroep heeft en een gebreide trui in de kast heeft hangen. Het is ook de film waarmee Daniel Radcliffe na Harry Potter wilde laten zien dat hij geschikt is als romantisch acteur. Daarin slaagt hij uitstekend: zijn chemie met de innemende Zoe Kazan is prettig genoeg om What if niet zo ondraaglijk irritant te maken als het had kunnen zijn.

RTL 8, 20.30-22.35 uur.

The Boy in the Striped Pyjamas

(Mark Herman, 2008) Geslaagde bewerking van John Boynes bestseller. SS-officier verhuist met zijn gezin naar het platteland. Daar sluit het zoontje een geheime vriendschap met een in het nabijgelegen concentratiekamp opgesloten leeftijdgenootje. Dat brengt hem ook het besef bij welk gruwelijk werk zijn vader aldaar verricht. Voor een film met een missie – regisseur Herman wil de Holocaust bespreekbaar maken voor een jong publiek – is The Boy in the Striped Pyjamas opmerkelijk subtiel en compromisloos, ondanks stereotiepe nazi’s en nadrukkelijke muziek.

SBS 9, 20.30-22.20 uur.

Champions League

Veronica, 21.00 uur

Rechtstreeks verslag van de eerste wedstrijd tussen halvefinalisten Ajax en Tottenham Hotspur. Om de Amsterdammers lucht te geven werd de nationale competitie stilgelegd; Tottenham Hotspur moest afgelopen weekend wél aan de bak en verloor met 0-1 van middenmoter West Ham.

Pretty & Single

NPO 3, 21.15 uur

Zes alleenstaande vrouwen die altijd perfect opgemaakt door het leven gaan, gaan voor dit nieuwe tv-programma een paar keer zonder make-up op date. Wat doet dat met hun zelfvertrouwen en hun zelfbeeld? Presentatrice Nienke Plas is aanwezig als steun en toeverlaat.

We doen het gewoon zelf

Canvas, 21.20 uur

In het seizoen 2002/2003 is voormalig topvoetbalclub KV Mechelen zo goed als failliet. Alleen een inzamelingsactie onder leiding van sportjournalist en televisiemaker Mark Uytterhoeven lijkt de club nog te kunnen redden. Terugblik op een voetbalsprookje.

Wie doet het?

NPO 3, 22.05 uur

Start van nieuwe talkshow in quizvorm over de eerste seksuele ervaringen van bekende Nederlanders. Omroep KRO-NCRV wil het gesprek aanzwengelen omdat uit onderzoek van kenniscentrum Rutgers blijkt dat jongeren later aan seks beginnen en er moeilijk over praten.

Prof. mr. Pieter is 80

NPO 1, 22.10 uur

Mr. Pieter van Vollenhoven viert zijn 80ste verjaardag en Ivo Niehe prikt een stukje taart mee. Niehe spreekt niet alleen met de jarige, maar ook met zijn echtgenote, prinses Margriet, hun vier zoons, koning Willem-Alexander en koningin Máxima.

Op zoek naar een parkinsonmedicijn

NPO 2, 22.55 uur

Documentaire in twee delen, volgt negen vrijwilligers die meedoen aan een riskant onderzoek naar een medicijn tegen parkinson. Het middel wordt via een boorgat in de zijkant van hun schedel toegediend. De eerste resultaten zijn hoopgevend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden