TipsFilm en televisie
De Volkskrant film- en tv-tips voor dinsdag 24 september
Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van dinsdag.
Red (Robert Schwentke, 2010)
Veronica, 20.30 uur.
Red haakt in op het onder een groot publiek levend verlangen filmsterren van weleer nog eens los te zien gaan in een actiefilm. Bruce Willis en Morgan Freeman zijn hoogst vermakelijk als semi-bejaarde oud-agenten die worden belaagd door een moordenaarsteam.
The River Wild (Curtis Hanson, 1994)
SBS 9, 20.30 uur.
Meryl Streep gaat in deze degelijke actiethriller, in de geest van genreklassieker Deliverance, met man en kind een weekendje wildwatervaren. Maar dan valt het gezin in handen van psychopaat Kevin Bacon. Karakteracteur Streep verzorgde zélf het nodige waterstuntwerk.
Iris en de 12 dates
Net 5, 20.30 uur
Net 5 sloeg de handen ineen met tijdschrift LINDA. voor dit datingprogramma waarin concertpianist Iris Hond (32) op zoek gaat naar een man. Samen met een psycholoog analyseert Iris haar 12 dates.
La mort en face
Canvas, 21.20 uur
Documentaire over de 15.000 Joden die in de zomer van 1941 in de Roemeense stad Iasi werden gedood. De orders kwamen van de Roemeense overheid en na WOII verdwenen alle sporen van de pogrom in de doofpot.
De rijdende rechter
NPO 1, 22.30 uur
Karen heeft via Marktplaats een hondje geadopteerd, maar het huisdier blijkt onhandelbaar. Krijgt Karen, die behalve een aankoopbedrag ook een dikke dierendoktersrekening betaalde, haar geld terug?
63 up
Canvas, 23.00 uur
Nieuw drieluik uit de documentaireserie waarin sinds 1964 dezelfde Britten worden gevolgd door filmmaker Michael Apted. In deze aflevering zien we onder andere Nick, die naar Amerika verhuisde, en taxichauffeur Tony.
Easy A (Will Gluck, 2010)
RTL 8, 00.05 uur.
Goedgebekte tienerkomedie, vrij naar Nathaniel Hawthorne’s The Scarlett Letter, die opmerkelijk genoeg de Nederlandse bioscopen niet wist te halen. Emma Stone speelt met zichtbaar genoegen muurbloempje Olive, dat op school door een misverstand plotseling de reputatie van slettebak verwerft. En dat dan allemaal verpakt in een vrolijk vormgegeven, door mooi uitgewerkte bijfiguren bevolkt flashbackverhaal, dat gevat teruggrijpt op de volwassen puberkomedies die John Hughes in de jaren tachtig maakte.