film- en tv-tips dinsdag 19 maart

De Volkskrant film- en tv-tips voor dinsdag 19 maart

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u dinsdag zien.

Michael Fassbender in Alien: Covenant van Ridley Scott.

Alien: Covenant (Ridley Scott, 2017)

Veronica, 20.30-22.50 uur.

Je zou Alien: Covenant ook Alien 6 kunnen noemen. Of Prometheus 2, het directe vervolg op de film die Veronica vanavond na afloop van de tv-première van Covenant zal vertonen. Een opgepoetste uitvoering van de vijf films die hieraan voorafgingen, ook dat dekt de lading. In het vier decennia geleden begonnen buitenaardsemonster-universum, met Ridley Scotts grensverleggende sciencefictionfilm Alien, zijn we nu aanbeland bij de definitieve demystificatie van de filmfranchise.

De eerste stap daartoe zette Scott vijf jaar geleden zelf: toen maakte hij de prequel Prometheus, die min of meer toonde wat er aan de eerste Alien voorafging. De film verschaft inzicht in het ontstaan van de agressieve buitenaardsen die zich via een gruwelijk maar ingenieus voortplantingssysteem door de maagwand van een (menselijke) gastheer een weg naar buiten vreten. Ook introduceerde Prometheus nog een ander buitenaards volk dat verantwoordelijk wordt gehouden voor het ontstaan van leven op aarde. Dat kwam de regisseur op kritiek te staan: de oude Scott zou in de nadagen van zijn carrière te veel bezig zijn met existentiële en religieuze levensvragen die te weinig passen bij het soort film dat hij maakt.

Het scenario voor de zevende Alien-aflevering, die Alien: Awakening zou moeten heten, lag al klaar vóór Alien: Covenant in première ging, maar na tegenvallende resultaten aan de bioscoopkassa’s zette de studio de plannen voorlopig in de ijskast.

De Engelsman is oud genoeg om die kritiek in de wind te slaan, blijkt uit Alien: Covenant. We schrijven het jaar 2104, vijftien jaar na Prometheus en achttien jaar vóór de originele Alien. Een ruimteschip met tweeduizend kolonisten en tientallen lades vol menselijke embryo’s reist in navolging van de eerste Alien een radiosignaal op een verre planeet achterna, waar de welbekende slijmerige buitenaardsen uiteraard in een oogwenk beginnen aan het op gruwelijke wijze uitdunnen van de astronautencrew. Dat is de crux van Alien: Covenant: het kijkplezier schuilt in herkenning van momenten die in soortgelijke vorm in eerdere films zaten. De digitale trucages in Alien: Covenant zijn ontegenzeggelijk subliem, het muzikale thema klonk nooit zo onheilspellend en pulserend en de terugkeer van Michael Fassbender in een robotdubbelrol levert twee magnifiek gespeelde scènes op.

Labor Day

RTL 8, 20.30-22.45 uur.

(Jason Reitman, 2013) Hoewel zijn typerende lichtvoetige humor ontbreekt, maakt de Amerikaanse veelfilmer Jason Reitman (Juno, Up in the Air, nu in de bios met The Front Runner) van de film Labor Day, naar de gelijknamige roman van Joyce Maynard een opmerkelijk lieve film. Niettemin gaat het verhaal over een ontsnapte moordenaar die onderdak zoekt bij een alleenstaande, depressieve vrouw (Kate Winslet) en haar puberzoon. Echt spannend is Labor Day slechts even, als de gewonde Frank (Josh Brolin) na een geslaagde ontsnappingspoging aandringt op onderdak bij moeder en zoon, maar het is al snel duidelijk dat de veroordeelde moordenaar beschikt over een klein hartje en in deze situatie geen enkel kwaads in zijn zin heeft. Onderwijl valt zij als een blok voor de man die ondanks deze veredelde gijzelingssituatie ook nog over een groot taartbaktalent blijkt te beschikken, wordt zoon Henry in enkele mooi gefilmde scènes geconfronteerd met zijn eigen ontluikende seksualiteit en strooit Reitman met zeer fraai vormgegeven flashbacks die een reeks droevige herinneringen oproepen. Ze maken de niet altijd even overtuigend uitgewerkte plot tòch voorstelbaar.

42

SBS 9, 20.30-23.05 uur.

(Brian Helgeland, 2013) Jack Roosevelt Robinson (1919-1972) was na de Tweede Wereldoorlog de eerste zwarte honkballer in de Amerikaanse Major League Baseball. Zijn verhaal zou een ijzersterke biopic kunnen opleveren, onder meer over een oefening in zelfbeheersing in tijden waarin opstaan tegen hemeltergend racisme niet gebruikelijk was, maar regisseur-scenarist Brian Helgeland maakt er een houterige toestand van. Harrison Ford als schmierende honkbalmanager die wel brood ziet in het aannemen van een zwarte speler, werkt onbedoeld op de lachspieren.

Nederland kiest

NPO 1, 20.35 uur

Het laatste debat voor de Provinciale Statenverkiezingen bestaat uit één-op-ééndebatten tussen de leiders van de dertien landelijke politieke partijen. Een loting bepaalt wie het opneemt tegen wie, en de stellingen waarover wordt gedebatteerd zijn ingebracht door de partijen zelf.

Eus in Medialand

NPO 2, 21.05 uur

Özcan Akyol voorziet het einde van de traditionele media en duikt in de wereld van youtubers en influencers. Hij ontmoet onder anderen Kalvijn (goed voor meer dan 1 miljoen abonnees) en een peuter die samen met haar moeder een succesvol Instagramaccount onderhoudt.

Nu te zien

NPO 2, 21,40 uur

Suzanne Swarts, directeur van Museum Voorlinden in Wassenaar, geeft een korte rondleiding door het Van Gogh museum. Daar is op dit moment een tentoonstelling te zien met werken van David Hockney. Wat zijn de overeenkomsten tussen Hockney en Vincent van Gogh?

The Miracle

Canvas, 23.05 uur

In deze mysterieuze dramaserie, geschreven door bestsellerauteur Niccolò Ammaniti, worstelt de Italiaanse premier met een mogelijk vertrek uit de EU. Maar dan, een wonder: in het huis van een maffiabaas wordt een Mariabeeld gevonden dat non-stop bloed huilt.

Europa achter de schermen

NPO 2, 23.15 uur

Aflevering over de economische malaise in Griekenland (in 2009) en de daaropvolgende Eurocrisis. Wie gaat de rekeningen betalen? En hoe? Bondskanselier Angela Merkel botst hard met president Nicolas Sarkozy en even lijkt Griekenland de Europese Unie te moeten verlaten.

The Man Who Used HIV As a Weapon

BBC 1, 0.05 uur

De BBC spreekt met de slachtoffers van Daryll Rowe, de man die vorig jaar werd veroordeeld voor het opzettelijk besmetten van anderen met hiv. Ook Rowe’s pleegmoeder komt aan het woord. Over de beweegredenen van Rowe tast iedereen nog altijd in het duister.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden