Film- en tv-tips Zaterdag 5 januari

De Volkskrant film- en tv-selectie voor zaterdag 5 januari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u zaterdag zien.

The Lady Vanishes (Alfred Hitchcock, 1938).

Wie is de mol
NPO 1, 20.30 uur

Seizoen: 19. (Nieuwe) presentator: Rik van de Westelaken. Land: Colombia. Kandidaten: Robèrt van Beckhoven, Merel Westrik, Nikkie de Jager, Rick Paul van Mulligen, Nielson en vijf anderen, die allemaal moeten laveren tussen wantrouwen en vriendschap en complexe groepsdynamica in Wie is de mol.

Frans Bauer in China
NPO 1, 21.35 uur

‘Varkensmaag, varkensleversoep, staat er iets van bami op Maris?’ Frans en Mariska Bauer gaan naar China. Daar staat eerder levende schorpioen op de menukaart dan hun geliefde babi pangang. Toch stellen de Bauers zich open voor (bijna) alles wat er te proeven is in Hong Kong, Macau en Beijing.

De Kennedy’s – een Amerikaanse dynastie
NPO 2, 21.10 uur

De serie over de Kennedy-clan begint bij pater familias Joe Kennedy. Die had zelf president van Amerika willen worden. Maar dat hij zich in oorlogstijd welwillend tegenover Hitler had opgesteld, werd hem niet vergeven. Uiteindelijk klom zijn rokkenjagende zoon John op tot het presidentschap. Daar was zoveel campagnegeld mee gemoeid, dat Joe gezegd zou hebben: ‘Voor alles dat ik heb uitgegeven, had zelfs mijn chauffeur gekozen kunnen worden.’

The Lady Vanishes (Alfred Hitchcock, 1938)
BBC 2, 14.00 uur

De laatste film die Hitchcock in Engeland maakte voordat hij naar Hollywood vertrok. Het was ook de laatste van een reeks (The Man Who Knew Too Much, Sabotage, The 39 Steps) waarmee Hitchcock zichzelf definitief op de kaart zette. The Lady Vanishes, een thriller met komische elementen, wordt wel gezien als een allegorie van de toestand waarin Engeland verkeerde aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog: een groepje Engelsen in een trein spant samen tegen een buitenlandse vijand. De spannende plot gaat over een vrouw die tijdens een treinreis met hindernissen het vermoeden krijgt dat een medereizigster verdwenen is.

I, Daniel Blake (Ken Loach, 2016)
BBC 2, 22.45 uur

In de Gouden Palm-winnaar I, Daniel Blake wordt bijna-zestiger Daniel (Dave Johns) voldoende fit verklaard door zijn uitkeringsinstantie en verplicht tot allerlei sollicitatieactiviteiten. De van een hartaanval herstellende Blake gaat in beroep, maar loopt vast in een cynisch bureaucratisch systeem. Veteraan Ken Loach en zijn vaste scenarist Paul Laverty demonstreren de altruïstische inborst van Daniel; zo’n geïdealiseerd personage zou op de zenuwen kunnen werken, maar met stand-upcomedian Johns strikte de regisseur een uitstekende, nuchtere vertolker. I, Daniel Blake behandelt dezelfde thema’s als Loachs Cathy Come Home (1966), dat een debat losmaakte over de kwalijke rol van overheidsinstellingen. Het is er niet beter op geworden, sindsdien.

Blancanieves (Pablo Berger, 2012)
Canvas, 23.15 uur

Het in zwart-wit gedraaide Blancanieves (Sneeuwwitje in het Spaans), met een moderne kijk op het Grimmsprookje (stiefmoeder doet aan sm) en titelkaarten in plaats van dialoog, kon wonder boven wonder bij de première in 2012 de originaliteitsprijs niet meer winnen. The Artist, de Franse hommage aan de zwijgende cinema, kwam net iets eerder over de streep, de Oscars waren reeds vergeven. Maar dat maakt deze film van Pablo Berger niet minder sterk. Bergers arthousesprookje volgt het geplaagde bestaan van Carmen, artiestennaam Sneeuwwitje. Het meisje komt vergezeld van rampspoed ter wereld: vader raakt verlamd door toedoen van een stier, moeder sterft in het kraambed. Blancanieves is meer pastiche dan een exacte kopie van de cinema uit de beginjaren, en flirt op moderne wijze met gothic-horror en stercultuur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.