Film- en tv-tips Woensdag 3 oktober

De Volkskrant film- en tv-selectie voor woensdag 3 oktober

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u woensdag zien.

Nina Hoss en Ronald Zehrfeld in Phoenix.

De Wereld Draait Door
NPO 1, 19.00 uur

Uitgebreid aandacht voor de onthulling van de Mies Bouwman Totempaal, naar de rubriek uit het programma Mies en Scène, van de eerder dit jaar overleden Mies Bouwman. Voor deze totempaal maakten zeven kunstenaars een kunstwerk met als basis een kubus.

Danny in de buitenwijken
NPO 3, 21.05 uur

In aflevering twee van zijn reportageserie over gevaarlijke buitenwijken in Europese steden is Danny Ghosen in de Ierse hoofdstad Dublin. In een buurt waar asociaal gedrag de norm is ontmoet Ghosen Martin, een aspirant MMA-vechter, en zijn zus Emma.

Zembla
NPO 2, 21.15 uur

Reportage over de ernstig zieke kinderen die met hun familie uit Syrië zijn gevlucht en in Libanon verblijven. Onder hen Azzedine (11), die keelkanker heeft. Zembla onderzoekt waarom Nederland zo weinig plek heeft om deze kinderen op te vangen.

Filmster gezocht
SBS 6, 21.30 uur

Nieuwe talentenjacht waarin het grootste ‘allround-acteertalent’ van Nederland wordt gezocht. In de jury acteur Frank Lammers, regisseur Tim Oliehoek en actrice Isa Hoes. Op basis van auditie-video’s wordt er geselecteerd wie er naar de studio mag komen.

White Right: Meeting the Enemy
NPO 3, 21.55 uur

In deze Britse documentaire gaat filmmaker Deeyah Khan in gesprek met racisten, fascisten en leden van de alt-right-beweging. Voor iedereen heeft Khan, die een Afghaanse moeder en Pakistaanse vader heeft, een simpele vraag: zien zij haar als de vijand?

America in color
Canvas, 22.15 uur

In deze reeks wordt de Amerikaanse geschiedenis verteld met digitaal ingekleurd foto- en filmmateriaal. We zijn in de jaren 30 aanbeland. Na de economische crisis brengen een ambitieus arbeidsprogramma en grote infrastructuurwerken Amerika erbovenop. 

Phoenix (Christian Petzold, 2014)
Arte, 20.15-21.45 uur

Cineast Christian Petzold, wiens nieuwste film Transit momenteel in de Nederlandse filmtheaters te zien is, wordt door een handvol liefhebbers en critici gewaardeerd als eigenzinnig chroniqueur van hedendaags Duitsland. Zo maakte hij onder meer Gespenster (vrouw op zoek naar haar ontvoerde dochter in Berlijn), Jerichow (Afghanistan-veteraan gaat in dienst als chauffeur bij een gewelddadige Duits-Turkse snackbareigenaar) en Barbara (vrouwelijke Oost-Duitse arts wil in het Stasi-tijdperk naar het Westen vluchten). Met een onderkoelde, maar messcherpe regiestijl schildert Petzold een Duitsland waarin de hoofdpersonages zich met moeite aanpassen aan veranderende omstandigheden, onder invloed van politiek, economie en immigratie.

In Phoenix voert Petzold een vrouw op die na de Tweede Wereldoorlog terugkeert uit een concentratiekamp met een verminkt gelaat. Een plastisch chirurg herstelt de schade, maar wanneer ze haar man onder ogen komt, lijkt die haar niet meer te herkennen. Petzold neemt een risico: is het aannemelijk dat deze man zijn echtgenote écht niet meer herkent, zelfs niet aan haar ogen of stem? Toch werkt het, in Phoenix. Iedereen zoekt in deze film een leugen om zich aan vast te klampen. Een film over illusies die zelf ook als een zinsbegoocheling is, zo knap dat je er wel in moet geloven.

Het gangstermeisje (Frans Weisz, 1966)
NPO 2 Extra, 09.30-11.16 uur

Toen begin jaren zestig in Frankrijk de jongens en meisjes van de nouvelle vague braken met alle filmwetten en vrijelijk zwierend met hun camera’s de straat op gingen, werd op de Nederlandse Filmacademie ook een nieuwe generatie gevormd die midden jaren zestig als een golf door het filmlandschap joeg. Frans Weisz was een van de eersten van hen. In 1966 draaide hij in Amsterdam, Menton en Rome een nogal eigenzinnig gemonteerde film gebaseerd op een roman en een script van Remco Campert, die zo’n beetje aan beide tegelijkertijd werkte. Weisz wist voor een van de hoofdrollen de Italiaanse ster Gian Maria Volontè te strikken en de titelrol was voor de vorig jaar overleden Kitty Courbois, wier ster toen rijzende was. O ja, het verhaal gaat over een schrijver die in leven en werk (het schrijven van een filmscript!) is vastgelopen en hoopt reizend nieuwe inspiratie op te doen.

Das Leben der Anderen (Florian Henckel von Donnersmarck, 2006)
ARD, 23.45-01.55 uur

Ulrich Mühe in Das Leben der Anderen.

Dit beklemmende afluisterdrama is onder meer zo verschrikkelijk goed omdat de premisse van de film zo slim wordt omgedraaid. Niet de afgeluisterde is hier de tragische hoofdpersoon, maar de afluisteraar. Wanneer die man, een brave dienaar van de Stasi (onvergetelijk gespeeld door de een jaar later overleden Ulrich Mühe) het appartement van een succesvolle toneelschrijver begint af te luisteren, ontdekt hij langzaam dat zijn wereld niet het ideaal is dat hem wordt voorgespiegeld. Een geniale vondst, die met zijn voorbeeldige uitwerking resulteerde in een aangrijpende film. 

Dat de film zo’n klapper werd, van volle bioscoopzalen tot de Oscar voor Beste niet-Engelstalige film, was desondanks een grote verrassing. De regisseur was een debutant, die weliswaar met zijn korte films indruk had gemaakt, maar zich evengoed nog moest bewijzen. Hoe kon hij, begin 30 nog maar en bovendien West-Duitser van geboorte, een realistische film maken over het leven in de DDR aan het begin van de jaren tachtig? En waarom zou iemand überhaupt een film willen maken over een Stasi-officier met een goed hart? Henckel von Donnersmarck bleek even getalenteerd als vastberaden. Al werd de film die hij vervolgens in Hollywood maakte met Johnny Depp en Angelina Jolie, The Tourist, een hopeloze flop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.