Film- en tv-tips Vrijdag 28 september

De Volkskrant film- en tv-selectie voor vrijdag 28 september

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u vrijdag zien.

Rifka Lodeizen als Roos in ‘Verdwijnen’.

Vroege vogels
NPO 2, 19.35 uur

De presentatoren gaan het wad op. Milouska Meulens probeert zandplaat Griend, het paradijs voor vogels en vogelonderzoekers, te bereiken. Menno Bentveld spot zeehonden vanuit een vliegtuigje en zoekt in de uitgestrekte kwelder naar een scholeksterjong.

Reizen Waes
NPO 3, 20.25 uur

De Vlaamse presentator Tom Waes gaat op roadtrip door China. Hij begint in Chongqing, een metropool waar een nieuwe generatie rijken zich laaft aan luxe merken en auto’s. In Kunming bezoekt hij Dwarf Empire, een dubieus pretpark met kleine mensen als de attractie.

80 jaar Oorlog
NPO 2, 21.05 uur

In de eerste aflevering van deze groot opgezette reportageserie over de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648) buigen Hans Goedkoop en deskundigen zich over het ‘voorspel’. Zo krijgen we via het dagboek van een non een dramatisch beeld van de Beeldenstorm in 1566.

Hello Goodbye
NPO 1, 22.25 uur

Joris Linssen staat weer op Schiphol om reizigers aan te spreken. Ditmaal een 80-jarige man die vertelt over de tijd van de vrije liefde, een jongen die uitlegt hoe het is om autistisch te zijn en een man die op zijn broer wacht die hij zestig jaar niet meer heeft gezien.

Joris Linssen. Beeld ANP

Jean-Charles de Castelbajac
Arte, 22.55 uur

Documentaire over de Marokkaans-Franse mode-ontwerper Jean-Charles de Castelbajac. Hij liet zich in het begin van zijn carrière inspireren door de pop art en ontwierp later outfits voor de paus en voor popsterren als Madonna, Katy Perry, Lady Gaga en Beyoncé.

The Graham Norton Show
BBC 1, 23.35 uur

In de eerste van een nieuwe serie talkshows ontvangt Graham Norton hoofdrolspelers Bradley Cooper en Lady Gaga uit de juichend ontvangen film A Star Is Born. Ook op de bank zit acteur Ryan Gosling, die in de film First Man astronaut Neil Armstrong speelt. 

Verdwijnen (Boudewijn Koole, 2017)
NPO 2, 23.20-00.45 uur

Ruim een jaar na de première van zijn sfeervolle en beklemmende Nooit meer slapen-verfilming van Willem Frederik Hermans, bevestigde Boudewijn Koole (1965) zijn status als een van ’s lands beste en interessantste filmers met zijn film Verdwijnen. Koole doet in dit gevoelige en nauwkeurig vertelde moeder-dochterdrama wat in Nederland nog altijd weinig wordt gedaan: hij vertelt via de kleinste details in beelden en geluiden. 

Zo trekt hij je langzaam de gedachtenwereld in van hoofdpersoon Roos (Rifka Lodeizen), een vrouw die haar stugge, naar Noorwegen geëmigreerde moeder (Elsie de Brauw) bezoekt om te vertellen dat ze dodelijk ziek is. Het contact tussen Roos en moeder Louise verloopt uiterst stroef – uit halve woordjes valt op te maken dat het waarschijnlijk al jaren zo gaat. Waar Roos sociaal losjes is, zelfs gaat duiken met haar Noorse halfbroertje Bengt, daar is Louise een ijskonijn. Het verschil zit ook in hun beroepen: Roos werkt aan een boek, Louise is pianolerares. Zoeker en piekeraar versus koele perfectionist.

Scenarist Jolein Laarman liet zich merkbaar inspireren door het klassieke familiedrama Herfstsonate (1978) van de Zweed Ingmar Bergman; ook daarin moet een kille pianist weinig van haar dochter hebben, ook daarin nemen moeder en dochter op een gegeven moment samen achter de piano plaats. Maar Laarman creëerde ook ruim voldoende eigenheid. De geluidsopnamen die Bengt van de omgeving én van Roos maakt, zijn een vondst; de dialoog is spaarzaam en naturel tegelijk. Een scène waarin Roos tijdens het wakvissen een naar adem happende forel in haar handen krijgt gedrukt, wordt aangenaam onnadrukkelijk verbeeld. Je weet direct: zo voelt dat dus, met die ziekte en met zo’n moeder, in de Noorse sneeuw. 

Het voelt ook als een uitnodiging om Verdwijnen naast Kooles Nooit meer slapen-verfilming te leggen: weer kruip je in het hoofd van een dolende Nederlander in ijskoud Noorwegen. Maar in die vergelijking vallen juist de verschillen op: hoe mooi Roos in Verdwijnen doordrongen raakt van controle over haar eigen lot, bijvoorbeeld. Het tekent Kooles indrukwekkende filmtalent.

Lovelace (Rob Epstein en Jeffrey Friedman, 2013) 
NPO 3, 22.20-23.50 uur

Smaakvol aangeklede film over Linda Boreman, die in 1972 welgeteld 17 dagen als Linda Lovelace in de pornobusiness werkzaam was, daarmee haar leven veranderde en de pornofilm salonfähig maakte met haar hoofdrol in Deep Throat en Deep Throat 2. Wat in de film overduidelijk naar voren komt, is dat dat niet uit vrije wil gebeurde. Achter haar stond een echtgenoot met losse handen die haar zonder enig moreel besef exploiteerde. Amanda Seyfried en Peter Sarsgaard overtuigen in hun verbeelding van het moeilijk voorstelbare echtpaar, maar de film slaat de momenten over die antwoord hadden kunnen geven op de essentiële vraag waarom Boreman haar lot niet eerder in eigen hand nam.

Fargo (Joel en Ethan Coen, 1996) 
RTL 8, 00.25-02.15 uur

De tv-serie Fargo is zo gevestigd dat je haast zou vergeten hoe goed de film is waarop de drie seizoenen losjes zijn gebaseerd. Met hun originele film uit 1996 geven de filmende broers Joel en Ethan Coen een masterclass vernuftig verhalen vertellen. Hun zaak: de schlemielige autohandelaar Jerry Lundegaard (William H. Macy) die de ontvoering van zijn vrouw in scène zet om uit de geldzorgen te komen. Frances McDormand is onweerstaanbaar als de vasthoudende, zwangere politieagent Marge Gunderson; ze kreeg een Oscar voor haar rol. Ook Steve Buscemi en Peter Stormare zijn briljant als respectievelijk Carl Showalter en Gaear Grimsrud (laat het verzinnen van fraaie namen maar aan de Coens over), de ontvoerders van Lundegaards vrouw.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden