Column

De Vogue in Nederland: moeten we daar blij mee zijn?

Vogue is Vogue, wees trots en zeur niet. Dus de volgende vragen niet stellen.

Hoofdredacteur Karin Swerink onthult de Nederlandse Vogue tijdens een exclusief Vogue-ontbijt. Beeld ANP
Hoofdredacteur Karin Swerink onthult de Nederlandse Vogue tijdens een exclusief Vogue-ontbijt.Beeld ANP

Waarom wordt Vogue pas nu in Nederland gelanceerd?
Al tien jaar gaat het gerucht: Vogue komt, Vogue komt ook naar Nederland. Zwijmelende moderedactrices. Kirrende modellen. Fotografen met verlammingsverschijnselen. In Nederland zijn we goed vertegenwoordigd met het blad Glamour, van dezelfde internationale Vogue-uitgeverij. Het werd ons gegund. Bovendien: ook met Vogue gaat het internationaal minder, dus compensatie is welkom.

Waarom zou je Vogue kopen als Elle of Marie Claire er ook is?
Ongeveer 60 duizend Nederlanders kunnen het juiste antwoord geven. Ze zullen zeggen: Vogue is Vogue, arty en sophisticated. De oplage van Vogue nr 1 is 220 duizend, maar dat zegt niets over de latere oplage. Iedereen wil de nieuwkomer even bekijken, even besnuffelen, even de koningin aanraken, even live naar FC Barcelona kijken. Maar het tweede, derde, vierde nummer? Als het nieuwtje er af is? Dan zou een oplage van 60 duizend mooi zijn, 30 duizend fashion freaks, 30 duizend snobs met salontafel.

Waarom ziet het er voorlopig goed uit voor Vogue?
Cosmopolitan, Playboy, Marie Claire hebben hetzelfde voordeel: internationale adverteerders hebben internationale campagnes en zeggen: doe maar een worldwide rondje Vogue. Who the fuck is Viva, Margriet, Elegance?

Is Anna Wintour, de hoofdredacteur van de Amerikaanse Vogue, echt zo'n merkwaardig wijf?
Ja. Samengevat: secreet met zonnebril. Ze zal heus wat kunnen, maar macht doet rare dingen. Een Engelse journaliste schreef: 'A nice Anna Wintour would be wrong like a friendly piranha fish.'

Is het leuk om bij Vogue of Marie Claire te werken?
Je bent geen baas in eigen blad. Er is altijd een internationale licentie-chef die alles wil zien en af en toe Wintourtje speelt. Anders is ze overbodig. Met zure bek: 'Nét niet goed', terwijl ze geen verstand van Nederland heeft. De glossy Duck Magazine plaatste een keer een tekening van Peter van Straaten, deze werd pas door de internationale Disneychief goedgekeurd nadat het slipje van de vrouw was opgekuist. Playboy Rusland moest een naaktserie cancellen wegens 'zie ik het goed, zijn dat de uiteinden van de eierstokken?'

Is het niet raar om voor het eerste nummer zo'n saaie cover te maken?
Ja, raar. Maar niet erg. Een eerste nummer verkoopt altijd wel, bewaar het spektakel maar voor de volgende edities. Het woord Vogue is de best verkopende covertekst van deze maand. De Bijenkorf verkocht de eerste duizend exemplaren in een genummerde limited edition. Op Markplaats nu te koop voor 150 euro per stuk.

Er is toch al een Amerikaanse Vogue in Nederland?
Achthonderd Nederlanders zullen tutten: 'De Amerikaanse vind ik beter.' Prima, houden zo. Hoorde je bij de lancering van Cosmo en Playboy ook. Maar het Engels blijkt toch een barrière en Nederlandse ontwerpers/fotografen zijn voor Nederlanders interessanter.

Bijt je door de ouderwetse vormgeving heen en lees het Vogue-essay. Neem ruim de tijd en je vindt columns. Wat was de laatste vraag eigenlijk? Of de vormgeving niet te klassiek is? Spannender had gekund?
Vogue is Vogue, wees trots en zeur even niet.

Rob van Vuure is de bladendokter van de Volkskrant. Wekelijks bespreekt hij de kunst van het bladen maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden