Het nieuwe eten Smaakwater

De voedselindustrie heeft weer iets nieuws bedacht: water met een touch van mandarijn en kamille

Chaufontaine Fusion: nu met een touch van mandarijn en kamille Beeld x

In kubieke meters het dikst uitgedijde supermarktschap van de laatste jaren is de subafdeling smaakwater. Spa, Sourcy, Chaudfontaine en Bar-le-Duc zonder suiker, met een hint van iets fruitigs of, soms, kruidigs. Een enorm succes, dat water, want het bezorgt een volwassener smaakbeleving, en in die zin is het een opvulling van het gapende gat tussen, aan de ene kant, frisdrank (zoet en kinderachtig) en sap (zoet en tegenwoordig gezond-af, want zoet) en, in de andere hoek, alcohol (volwassen en heel erg lekker).

Tot nu toe mikten de waterfabrikanten in het veilige midden: citroen, munt, grapefruit, perzik of andere natuurlijke aroma’s die u allang als toevoeging aan een breed scala smaakvehikels gewend was. Maar zoals dat gaat met emancipatie treedt al vlot een nieuwe fase in, en die meent het Nieuwe Eten nu te ontwaren. Chaudfontaine, bezit van Coca Cola en in bezit van celebritychef Freek van Noortwijk (hij van Katja), die de Belgen een culinair imago moet bezorgen, probeert de volwassen smaakbeleving nog een touch volwassener te maken met, nieuw!, ‘Mandarijn en kamille’.

Mandarijn, en dat is gek, is als stuk fruit een beetje kinderlijk (met associaties van schooltassen en minder geslaagde buit tijdens Sint-Maarten), maar als toevoeging chic en volwassen. Denk: cocktail met Mandarine Napoléon. Trendforecaster Lidewij Edelkoort ziet de kers heel groot worden de komende jaren, wij voorspellen de mandarijn een toekomst van karamel-zeezoutproporties.

Dat je de kamille niet terugproeft is dus helemaal niet zo erg. 

Cijfer: 7

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden