Theaterrecensie Cabaret

De verwachtingen die de titel van de voorstelling 'Magie' wekt worden stuk voor stuk ingelost door Yentl en de Boer (****)

Yentl en De Boer, Magie, cabaret (****).

Yentl Schieman (l) en Christine de Boer in Magie. Foto Jaap Reedijk

Wie zijn voorstelling Magie noemt, schept direct een aantal verwachtingen. Je verwacht dan dat er minimaal één goocheltruc of illusie voorbijkomt. Je verwacht een kleurrijk decor, spannend licht, een aantal verrassingen. En eigenlijk ook wel iets met Harry Potter.

In hun sprankelende tweede cabaretvoorstelling lost het duo Yentl en De Boer al deze verwachtingen in. Dat Yentl Schieman en Christine de Boer in originele tweestemmigheid liedjes kunnen zingen wisten we al langer. Ook in Magie wordt dit talent uitvoerig geëtaleerd, met snelle, komische liedjes. Zoals Meemaken of niet: een opsomming van zaken die de vroege dertigers Yentl en De Boer nooit meer zullen meemaken, zoals een modellencarrière of een tienerzwangerschap. Het subtiel-ironische Zo origineel is een commentaar op huizen die een stuk minder origineel zijn ingericht dan de bewoner dacht.

De engelachtige samenzang geeft het duo een wat lievig, zoet imago. Maar in Magie bewijzen Yentl en De Boer dat hun humor allerminst lievig is. De scènes zijn afwisselend absurd, wrang, onsmakelijk, onverwacht hard en pijnlijk – en daardoor zeer komisch. Neem de uitdagende scène waarin de zin ‘Dat kun je gewoon eten, hoor’ op steeds extremere wijze in praktijk wordt gebracht. Of de ijzersterke sketch over een meisje dat wenst dat ze met dieren kan praten, maar van een koude kermis thuiskomt als haar wens in vervulling gaat.

Horror en fantasy zijn inspiratiebronnen en dat leent zich voor veel visuele grappen met kostuums, decorstukken en attributen. De show is prachtig vormgegeven en door de strakke, vloeiende montage van regisseur Michiel de Regt duurt een scène nooit te lang.

Christine de Boer (l) en Yentl Schieman (r) in Magie. Foto Jaap Reedijk

Het geheel van scènes en liedjes wordt bijeen gehouden door een zoektocht naar magie en verwondering, naar momenten die je even optillen boven het grijze, alledaagse leven. Waar Yentl Schieman dit verlangen uit in nuchtere observaties, wil de meer onbeschaamde Christine de Boer nog weleens in een extravagant typetje schieten – tot ongenoegen van Yentl. In hun interactie sparen Yentl en De Boer elkaar niet en juist dat draagt bij aan de theatermagie die zij in deze geslaagde show tevoorschijn toveren.

Magie door Yentl en De Boer. Tekst, muziek en spel: Yentl Schieman en Christine de Boer. Regie: Michiel de Regt. In De Kleine Komedie, Amsterdam, 15/6. Volgend seizoen in reprise.