RecensieGraphic Novel Bowie

De vele gezichten van David Bowie in stripvorm ★★★★☆

Bowie – Stardust, Rayguns & Moonage Daydreams. Beeld Studio V

Striptekenaar en Bowie-fan Michael Allred schetst de groei van David Jones tot Ziggy Stardust even uitbundig als het werk van Bowie.

In het voorjaar van 1974 maakt de 14-jarige Michael Allred zijn gebruikelijke rondje door downtown Roseberg in de Amerikaanse staat Oregon. Zoals altijd gaat hij langs bij de Pay Less Drug Store waar ze ook stripbladen verkopen. Dat adresje kent hij van zijn oudere broer Lee, een stripfanaat. Eenmaal voor de rekken met titels wordt Michaels oog getrokken naar een schap waar Creem Magazine om aandacht schreeuwt – het zelfverklaarde ‘America’s Only Rock ‘n’ Roll Magazine’.

Op de cover staan een vrouw en een man. Ze zien er nogal futuristisch uit: Angie en David Bowie. Als door de bliksem getroffen grist hij het blad mee, rekent af en haast zich naar Ricketts Music Store, even verderop. Of ze iets van David Bowie in huis hebben? Jawel, de hitsingle Rebel Rebel met op de B-kant Lady Grinning Soul

Thuis draait hij het 45-toerenplaatje opnieuw en opnieuw. Een levenslange fascinatie voor David Bowie in al zijn gedaanten is geboren. Nu, 46 jaar later, verschijnt zijn monumentale biografische stripalbum Bowie – Stardust, Rayguns & Moonage Daydreams. Door de tekenaar gezien als een cadeautje voor het jongetje van toen en voor alle Bowie-fans met hem.

Die ‘schok van herkenning’ schetst Michael Allred in het nawoord. Je ziet dat tegenwoordig wel vaker in graphic novels: een toelichting, een making-of, dikwijls voorzien van de eerste rudimentaire storyboards. Extra info, alsof je even over de schouder van de maker mag meekijken.

Stripfans kennen Allred onder meer van zijn reeks Madman en zijn retro popartstijl. Een stijl geknipt voor zijn Grote Bowie Boek met het scenario van auteur Steve Horton. Ze besluiten zich te concentreren op de beginjaren: hoe David Jones transformeert tot David Bowie en vervolgens tot Ziggy Stardust. De geboorte van de glamrock, kun je het ook noemen.

Met oog voor detail pakken ze de draad op in 1962. Nog onder zijn eigen naam verkeert kunststudent David Jones in talloze Londense bluesbandjes: The Konrads, The King Bees, The Lower Third, The Buzz. Onderwijl leert hij mimen bij docent Lindsay Kemp, die hem ook in contact brengt met avant-gardetheater en commedia dell’arte.

Aspecten die bij zijn latere alter ego Ziggy Stardust goed van pas zullen komen. Zo volgen we het scheppingsproces van dit fictieve personage op de voet. Alles zuigt Bowie op. Van de vormgeving van Kubricks A Clockwork Orange (1971), tot aan de ruimtepakken van de Nasa. De hippe kapster Suzi Fussey en de Japanse modeontwerper Kansai Yamamoto doen de rest.

The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars werd een androgyne, extravagante, spraakmakende rockshow en zo is het nu ook getekend: uitbundig. Voor wie het spektakel nog eens wil herbeleven is D.A. Pennebakers gelijknamige concertregistratie van 3 juli 1973 in het Londense Hammersmith Odeon een aanrader. Hij filmde het slot van de wereldtournee die de band ook naar Japan en Amerika bracht.

Kleine complicatie: na een bijna-ongeluk heeft Bowie vliegangst. Dus steekt hij de oceaan over per cruiseschip en verplaatst hij zich vervolgens met bus en trein. Toch wel opmerkelijk voor The Man Who Fell to Earth. Hij dacht er anders over. Zo kan hij in alle rust werken aan nieuw songmateriaal. Veel mooie details in dit voorbeeldige stripboek.

Michael Allred, Steve Horton en Laura Allred: Bowie – Stardust, Rayguns & Moonage Daydreams. Hardback. 160 pagina’s. Uitgeverij: Insight Comics. Prijs: 39.99 euro.

VORMENDE JAREN

In 2017 verscheen ook een strip over de vormende jaren van David Bowie. De Tunesisch-Franse artiest Nejib kwam met: Haddon Hall – When David Invented Bowie. Daarin grijpt hij terug op een lichtelijk psychedelische stijl, maar dat past goed bij het tijdvak. Hoofdpersoon is een Victoriaanse villa in Beckenham, Zuid-Londen. David en zijn Amerikaanse vriendin Angie trokken er voor 7 pond per week in en iedereen kwam langs. Van Marc ‘T.Rex’ Bolan, via Syd ‘Pink Floyd’ Barrett tot aan Bowie-gitarist Mick Ronson, de complete Londense scène. Daarover vertelt de villa, overeenkomstig de uitdrukking: als deze muren konden spreken.