Recensie De Vallei door Transparant

De Vallei is theater dat uiterst consequent wil zeggen: wij maken kunst, u kijkt ernaar ★★★☆☆

Dirk Roofdthooft en Lore Binon in De Vallei. Beeld Koen Broos

‘Alles komt altijd goed’. Dat is het zinnetje dat de man ooit zijn moeder hoorde zeggen en waaraan hij zich de rest van zijn leven heeft proberen vast te houden. Alles komt altijd goed. De man in dit geval is het hoofdpersonage in de voorstelling De vallei (een apocalyps) van Muziektheater Transparant. De Nederlandse première vond afgelopen week plaats op het Zeeland Nazomerfestival, met Dirk Roofthooft in de rol van de man en met muziek van het saxofoonkwartet Blindman.

Voorbeeldig, keurig muziektheater, dat is het. Bijna ouderwets in zijn opzet: een poëtische tekst, door de acteur in kwestie ook nog eens uitermate kunstzinnig voorgedragen, en omlijst door sfeervolle koperklanken, vaak melodieus en mysterieus, soms ongrijpbaar. En er is een sopraan die de tekst af en toe aangenaam onderbreekt: de zangeres Lore Binon, met op haar robe zwarte vleugels gemonteerd. Een engel dus, een schim uit het verleden, de verdwenen Vrouw, een visioen. Tja, wie zal het zeggen?

Dat is het lastige van deze hermetische tekst, geschreven door de Vlaamse beeldend kunstenaar Hans Op de Beeck, die ook tekende voor de regie, het decor en kostuums. Beeldend is zijn taal ongetwijfeld, en hermetisch, vol van lyrische, bijna barokke natuur- en gemoedsbeschrijvingen. Roofthooft spreekt die tekst anderhalf uur lang in hurkzitting uit, gezeten voor een fraai verlichte stellage waarop Blindman speelt. Hij doet dat volledig in zichzelf gekeerd, en bijna voortdurend met zijn ogen dicht, in opperste concentratie. Dat betekent dat er tussen hem en het publiek geen enkele interactie is. Dit is theater dat uiterst consequent wil zeggen: wij maken kunst, u kijkt ernaar.

Dat kijken betekent in dit geval vooral luisteren naar het gefragmenteerde verhaal van een man met een gruwelijk jeugdtrauma (er is sprake van een moeder en hond die bij een brand omkwamen), later zijn geliefde ontmoette en een dochtertje kreeg, maar achtervolgd blijft door de dood. Dat alles gesitueerd in een soort van apocalyptische omgeving. Als er ook nog sprake is van een sprinkhanenplaag, krijgt De vallei bijbelse proporties, ook al vanwege die engel.

Mede daarom voelde de laatste zin ook wel een beetje als een bevrijding: ‘Alles komt altijd goed’.

De vallei (een apocalyps) door Muziektheater Transparant

★★★☆☆