Recensie Shadow

De uiterlijke pracht van Shadow staat in dienst van een somber en wonderlijk vlak verhaal ★★★☆☆

De aankleding in Shadow is adembenemend mooi en het camerawerk speelt een fabelachtig spel met schaduwen.

Still uit Shadow

Een paar dagen voor de geplande wereldpremière op het filmfestival van Berlijn, in februari van dit jaar, werd Zhang Yimous nieuwste film One Second plotseling teruggetrokken uit de competitie. Technische problemen zouden de oorzaak zijn, maar de werkelijke reden was de Chinese censuur: het historische drama speelt zich af tijdens de Culturele Revolutie, en dat ligt gevoelig. Naar verluidt heeft de regisseur later een aangepaste versie ingediend, maar groen licht kwam er niet. Ook het filmfestival van Cannes, dat deze week begon, kon naar de première fluiten. Een flinke tegenslag voor een van China’s bekendste regisseurs, die vaker met de censuur in botsing kwam maar sinds zijn regie van de openingsceremonie van de Olympische Zomerspelen in 2008 door het regime gerehabiliteerd leek.

We moeten het voorlopig doen met de film die Zhang vóór One Second maakte. Shadow (2018) bracht de regisseur niet in politieke problemen, want het verhaal speelt zich af in een ver verleden: het tijdperk van de Drie Koninkrijken, waarin koning Pei is verdreven uit de stad Jing. De generaal van de koning zint op een plan om de stad te heroveren, maar vindt daarbij ook een tegenstander in zijn eigen heerser. Met behulp van een dubbelganger gaat de generaal een strijd aan op verschillende fronten.

In het gevarieerde oeuvre van Zhang Yimou valt Shadow binnen het wuxia-genre (Chinese martial-artsfilms), maar zo spectaculair als Hero (2002) of House of Flying Daggers (2004) wordt het dit keer niet. Shadow is ingetogener, maar tegelijk bloederiger; wanneer er wordt gevochten, is het ook menens. Hoogtepunt is een prachtige, gruwelijke choreografie rond dodelijke paraplu’s.

Het opvallendst aan de film is het kleurenpalet. Grijs, in alle gradaties, overheerst in het haarscherpe digitale beeld. Regen valt overvloedig; Zhang gebruikte Chinese schilderingen in gewassen inkt, een eeuwenoude techniek, als inspiratiebron. De aankleding is adembenemend mooi en het camerawerk speelt een fabelachtig spel met schaduwen. Ieder detail is gestileerd, van spierwitte kleding en knalrode bloedspetters tot tranen die als glanzende edelstenen over een wang rollen.

Al die uiterlijke pracht staat in dienst van een somber en wonderlijk vlak verhaal. De intriges aan het hof maken weinig indruk, misschien omdat de uitkomst van alle machtsspelletjes nauwelijks uitmaakt; iedereen heeft schaduwkanten in dit geweldsepos, zelfs de dubbelganger die zich aan zijn slachtofferrol onttrekt. De oogverblindende vormgeving van Shadow zindert nog lang na, maar de inhoud is snel vergeten.

Shadow
Actie
Regie Zhang Yimou