nieuws Apple-oordopjes

De tweede generatie AirPods is nóg fijner (maar niet veel)

Het verschil? Je kunt draadloos opladen, er is een lampje en Siri is beter geïntegreerd – maar verder is er niet zoveel veranderd. Apple heeft twee jaar geleden de lat al hoog genoeg gelegd.  

De tweede generatie AirPods Beeld Apple

Op het eerste gezicht ziet de AirPod 2 er exact hetzelfde uit als zijn eind 2016 gelanceerde voorganger. Nog steeds het compacte witte ‘tandflosdoosje’, nog steeds die inmiddels iconische voelsprietjes aan de dopjes zelf. Slechts een minilampje aan de voorzijde van het doosje wijst erop dat het hier toch echt om de AirPod 2 gaat. Dat lampje – dat zich eerst aan de binnenkant bevond – is vooral handig als het doosje op een oplaadmat wordt gelegd. Want dat is een van de nieuwe mogelijkheden: draadloos opladen. Het lampje geeft dan aan dat het opladen volgens plan verloopt. 

Over die mat moeten we het ook nog even hebben. Apple zou ook zelf met zo’n mat komen, maar dat project is uiteindelijk jammerlijk mislukt. Oplaadplaatjes van willekeurige andere merken voldoen ook prima. Het is handig, maar niet noodzakelijk. De nieuwe oortjes zijn ook te koop met een doosje dat kan worden opgeladen met een kabeltje. Dat scheelt 50 euro.

Dan de oortjes zelf. Daar is eigenlijk niet zo gek veel aan veranderd. Niet zo raar ook; Apple heeft ruim twee jaar geleden de lat hoog gelegd. Niet zozeer wat betreft de geluidskwaliteit – hoewel die voor in-eardopjes prima is – maar wel waar het gaat om gebruiksvriendelijkheid. Alleen al het verbinden van de AirPods met een iPhone is een feest van gemak, waar dat bij andere bluetooth-hoofdtelefoons vaak een gedoe is met gare apps. Wie helemaal opgesloten is in het Apple-ecosysteem (iPhone, Apple Watch, Apple Music, noem maar op), profiteert maximaal. 

De eerste generatie AirPods werd zo voor Apple een schot in de roos. Het bedrijf heeft inmiddels een marktaandeel van maar liefst 60 procent te pakken bij de draadloze dopjes. Vorig jaar wist het concern er tientallen miljoenen te verkopen. De concurrentie (Sony, Bose, Samsung) kijkt er jaloers naar en Amazon komt dit jaar naar verluidt met eigen ‘AirPods’. De geluidskwaliteit van de AirPod 2 is identiek aan zijn voorganger. Wat ook niet is veranderd: de batterijduur bij het luisteren naar muziek. Echter, de accuduur als je ze gebruikt voor telefoongesprekken is sterk verbeterd. Ook prettig is de mogelijkheid de AirPods verder van een iPhone af te houden zonder dat de verbinding wordt verbroken. Tot slot is stemassistent Siri beter geïntegreerd. Eerst moest er nog tegen de dopjes worden getikt om deze te activeren, nu volstaat ‘Hé Siri’. 

Zijn er dan geen nadelen? Jawel, de hoge prijs. En het buitensluiten van niet-Apple-diensten als Spotify in combinatie met Siri. Na het commando ‘Hé Siri, draai Apples and Oranges van Pink Floyd op Spotify’ blijft het akelig stil.

AirPod 2 kost 179 euro met een standaarddoosje en 229 euro met het draadloos op te laden doosje.

Meer over de AirPod en de AirPower-oplaadmat

Lachwekkend futuristisch of onwijs innovatief? De Apple Airpods roepen bij Volkskrant-redacteur Haro Kraak veel vragen op.

Apple beloofde een oplaadmat en maakte dat niet waar. Niet wereldschokkend, wel symbolisch, meent wetenschapsredacteur Laurens Verhagen in deze column.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.