Recensie Hehobros

De twee tegenpolen in Hehobros doen lieve pogingen iets van elkaar te begrijpen ★★★☆☆

Een lied van Pepijn over zijn ex die hij na hun relatie zag opbloeien (‘Was ik daar maar bij geweest’) vormt een ontroerend eilandje in de voorstelling.

Kevin Hassing en Pepijn Schoneveld in Hehobros on Tour. Beeld Annemieke van der Togt

Beste vrienden Kevin Hassing en Pepijn Schoneveld speelden al uitvergrote versies van zichzelf in de VPRO-webserie Hehobros, met korte cafétafelsketches over hun leven – hun liefdes- en seksleven vooral. Nu verplaatsen ze zich naar het theater, waar het uitgangspunt min of meer hetzelfde is: zoek de verschillen en overeenkomsten tussen acteur Kevin, ‘80 procent homo’, en cabaretier Pepijn, ‘100 procent hetero’.

Ze bespotten elkaars angsten en onzekerheden, maar doen ook lieve pogingen om er iets van te begrijpen. De een ziet op tegen de toekomst omdat met de jaren die verstrijken de mogelijkheden steeds beperkter worden, de ander is al blij als hij de dag van vandaag een beetje fatsoenlijk doorkomt.

Zonde dat ze zo lang blijven hangen bij een wijdlopig verhaal over Kevin die zijn haar verft. Leuker en interessanter wordt het als hij Pepijn confronteert met zijn makkelijke homograppen en hem uitdaagt om eens een niet-stereotype homo na te doen. En, even later, om een man in het publiek te knuffelen en uit te leggen wat hij daar zo ingewikkeld aan vindt.

Een lied van Pepijn over zijn ex die hij na hun relatie zag opbloeien (‘Was ik daar maar bij geweest’) vormt een ontroerend eilandje in de voorstelling. Er worden genoeg pijnlijke, persoonlijke kwesties summier aangestipt en weer weggelachen, maar hier mag het echt even zeer doen. Iets meer van die momenten hadden deze liefdesverklaring aan de vriendschap tussen twee tegenpolen spannender gemaakt.

Cabaret

Hehobros On Tour

Door Kevin Hassing en Pepijn Schoneveld